0

det vanskelige valget

spurt 2021-02-02 22:16:19 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, utrolig bra dette forumet!

Jeg har landet på at en Octavia må være rett valg for firehjulstrekker til hytta.

Nå er det vanskelig å gjøre valgene. Scout eller vanlig Octavia? Bensin eller Diesel? Før 2014 eller etter 2014 modell? Er 200.000 km for langt for en 2015 modell? Blir jo rimeligere kjøp i alle fall... Er det dumt å kjøpe en bruktimport bil?

Dette er jo bare noe av det jeg må finne ut av.

Nå er det to biler som ser ut til å ligge innenfor på pris:

1,8 180Hk 4x4 Automat, Bensin

https://www.finn.no/car/used/ad.html?...

eller

2.0 TDi 140 hk 4WD

https://www.finn.no/car/used/ad.html?...

Vente å se om det dukker opp flere Octaviaer til salgs, eller gå for noe som er tilgjengelig nå?

Skulle ønske jeg hadde kompetanse på bil;)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-03 16:55:55 +0100

Ser jeg glemte en ting: du bør IKKE ha "dårlig tid" når du skal handle bruktbil! Det er FØRSTE BUD! Den som venter på noe godt, venter sjelden forgjeves, for all del, ser du en god bil, sjekk den nærmere, husk dette med NAF-kontroll, men ellers? Ser du ikke en bil som passer deg i dag, ja da kommer det kanhende en i morgen, og to-tre til i neste uke! Det er IKKE rasjonering på gode bruktbiler, spesielt ikke når vi snakker om en bil som er blant de desidert mest solgte i markedet!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-03 13:06:23 +0100

Først og fremst: det kom et viktig generasjonskifte høsten 2013, eller som du forsåvidt antyder, FØR OG ETTER "2014-modell". Den korte versjonen er at den NYE generasjonen Octavia er vesentlig bedre på alle punkter, bla får du nyere generasjon motor, vesentlig høyere passivt og aktivt sikkerhetsnivå, nye assistentsystemer og ikke minst: Haldex 5. Tidligere Octavia hadde Haldex 4, Haldex 5 er vesentlig bedre. Og Haldex...det er betegnelsen på firehjulstrekket her.

200.000 km er normalt sett problemfritt, men det forutsetter to ting: et normalt godt serviceregime, gjerne også understellsbehandling. Gitt ditt kompetansnivå mhp bil vil jeg si at NAF-test, gjerne full test, er noe som SKAL foreligge FØR FØR FØR du i det hele tatt tenker på å signere kjøpekontrakten. Om du må splitte regningen med selger, so be it, det dreier seg om å avdekke feil og mangler FØR kjøpekontrakten undertegnes, da er alt så meget ryddigere, da er det så meget enklere å få rettte opp i ting og tang. At jeg sier NAF-test er dels fordi NAF er en nøytral, objektiv tredjepart her, dels fordi det er en vel dokumentert, grundig sjekk av bilen. Ja, enkelte forhandlere har egne "tilstandsrapporter", men du skal vite hva det dreier seg om for å avgjøre om det bare er et tippetegn-kryss skjema som ikke er verdt papiret det er skrevet på, eller om det er god sort. Er du i det minste tvil, forlang NAF-test eller gå videre til neste selger.

Sagt i klartekst: det er bilens faktiske stand som betyr noe, ikke tallet i kilometertelleren. Jeg har selv overtatt biler som er kjørt både 2 og 300.000 opp gjennom årene, og kjørt dem videre til både 4 og 500.000 uten nevneverdige problemer. I det hele tatt: er bilen i grei stand når man overtar den, og man tar normalt godt vare på den videre, får man det igjen i form av et problemfritt bilhold.

Mhp Scout eller vanlig Octavia er det bop-bop, om du ikke trenger maks bakkeklaring holder det normalt sett med en "vanlig" Octavia. Scout koster llitt mer, og er etter mitt hode ikke verdt det, spesielt kke som her, der Scouten er FORRIGE generasjon og bensineren den NYESTE generajsonen....bensineren er KLART BEST her!

Det viktigste er gode vinterdekk, min favoritt for seriløse vinterforhold er Nokian Hakkepellita. Diesel eller bensin? Min favoritt er diesel, det gir høyere komfort, bedre totaløkonomi. Men, det er et men her: med diesel må du være innstillt på å kjøre på momentet. Du kjører IKKE en diesel som en benziner ustraffet! En benziner på sin side må du jakte turtall for at du skal ha tilgjengelig kraft når du trenger det. Smaken er som baken, 2.0 TSI er mer enn grei nok for de fleste, om du primært har kjørt bensinbiler tidligere, er det et helt greit alternativ.

Likeledes er automat eller manuell en smaksak. Med diesel går det helt greit uten automat, med benziner er automat greit å ha. Jeg ville vel valgt automat i dag ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger