0

Økonomisk bedre med hybrid kontra EL-bil

spurt 2021-02-01 17:30:11 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny !

Jeg er en flittig leser av Broom. Du og jeg er relativt jevngamle, tror jeg. Jeg er født i 1961 og har hatt stor bilinteresse i alle år.

Jeg lurer på om dere i Broom kunne skrive litt mer om EL-bil kontra hybrid- og fossil bil når det gjelder driftskostnader og verditap.

Mine døtre har en 2017 modell Toyota RAv4 hybrid AWD og 2010 modell Toyota Prius. Begge ble kjøpt etter 3 års drosjedrift. Priusen har gått 100.000 de siste 7 årene uten noen reparasjoner, bortsett fra bytte av bremseskiver og bremseklosser. Kona og jeg kjører 2012 modell Land Cruiser GX 7 seter og 2008 modell Lexus Ls600. Land Cruiseren har nå gått 260.000 og Lexusen 125.000. Begge uten noen reparasjoner av noe slag, kun service og bytte av slitedeler. Dette mener jeg er god ressursbruk.

Jeg synes den globale ressursbruken med bruk av mineraler med begrenset ressurstilgang, forurensningen som følge av produksjonen av batterier, barnearbeid i gruver, global forurensning ved overgang til flere elektriske kjøretøy er underkommunisert. Jeg håper Broom kan skrive mer om dette og sammenligne fossil- og hybridbiler med elektriske biler i et globalt perspektiv.

Jeg er personlig ikke overbevist om at elbiler representerer noen miljøgevinst i et globalt perspektiv.

Hilsen

Sverre

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-03 11:35:36 +0200

Trampeklapp for kloke ord :-) Den påståtte "miljøgevinsten" ved elbiler er som du antyder, i aller høyeste grad diskutabel, en av flere elefanter i rommet er dette med produksjon av batterier og utslipp. Uansett hvilke premisser man legger inn, en livsløpsbetraktning forteller oss at elbiler ikke er i nærheten av å redusere utslippene i den grad elbilfansen påstår, ja dersom vi legger nøkternt realistiske forutsetninger til grunn, er det sogar sånn at en elbil genererer høyere utslipp gjennom livsløpet. En joker her er i aller høyeste grad den faktiske levetiden på såvel elbiler generelt som batteripakka spesielt. I den anledning brakte "Motor" nylig et interessant oppslag: rundt 350.000 spenn koster det å reparere et lite høl i bånnplata på en Jaguar elbil :-) Det innebærer at enhver elbil av denne sorten som er over tre år og får høl i bånnplata ender hos hoggern'!

Legg til at rundt halvparten av verdens elektrisitet faktisk kan henføres til kullkraft, da hjelper det egentlig lite med "grønne" sertifikater og påstander om at strømmen som flyter i retning ladestasjonene er "grønnfarget"....det er jo så enkelt som at dersom strømmen som går på "tanken" på en Tesla X istedet hadde blitt brukt til andre formål, ville det medført at man kunne hive litt færre skuffer med køl inn i et kølkraftverk et sted den dagen!

Den virkelig store elefanten er imdlertid utbygging av nødvendig infrastruktur for å "elektrifisere" biltrafikken i et hvilket som helst land: ser vi på Norge spesielt er vi faktisk ikke så godt "rustet" til en elektrifisering: det ene er at vi har begrenset med tilgjengelig elektrisk kraft. Vi kan ikke uten videre bygge ut nye, massive tilganger på vannkraft. Ei heller er det fritt frem med storstilt utbygging av vindkraft, her møter jo visserlig også "grønningene" seg sjæl i døra, vindmøller på hver en fjelltopp vil de absolutt ikke ha! Men elbiler...det vil de ha...?!?

Om vi må importere kraft, slik vi gjør i disse dager, ja da hiver f.ex våre danske naboer på litt ekstra køl i sine kullkraftverk og ler hele veien til banken! Så er det denne bagatellen med å få strømmen dit elbil-fansen gjerne vil kunne lade da....fortrinnsvis uten å stå i "ladekø": det krever en massiv oppgradering av såvel høyspentnettet som distribusjonsnettet. Sagt i klartekst: master, kabler, transformatorer i et omfang som vil få grønningene til å gå av skaftet! Vi kan jo ikke grave ned alle disse kablene, det må bli noen luftstrekk her og der også! Hvem husker vel ikke demonstrantene som har gått mann av huse hver gang det har vært snakk om noen nye kilometer med høyspent?

Dette med mangelfull infrastruktur, store områder med relativt få innbyggere pr kvadratkilometer, massive kostnader og ikke minst, en nasjon med kun 5 millioner mennesker og derav følgende begrenset gjennomføringsevne - stikkord arbeidskraft - medfører at vi snakker om et par tiår før "elektrifiseringen" er praktisk gjennomførbar. Det er liksom ikke så enkelt som å fatte "vedtak" om at alle biler og ditt og datt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar