0

Hvit røyk fra start til stopp

spurt 2021-01-28 12:55:02 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny,

Jeg har en Suzuki Baleno fra 98 med 1,6l bensin motor. Denne har akuratt bikket 190 tusen. Jeg har over en god tid nå hatt problemer med røyk fra eksos. Jeg har sjekket kjøleveske, byttet olja, byttet filter og tennplugger. Demontert endepotta og renset den for kullfilter rester fra en sliten katalysator og det ryker stadig vekk. Jeg byttet nå nylig også topplokk pakning, da fikk jeg sett om det var noe milkshake antydninger i motoren, men det så pent og rent ut. Motoren bruker endel olje, men har ikke sett noen flekker på bakken. Hva kan det være som gjør at bilen rykert som et damplokomotiv?

Det skal sies at bilen kjører som den skal og den har ikke noe problemer med akselerasjon av de kraftige 98hk, som nå sikkert kun er 90hk.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-28 15:03:57 +0100

Vel, kulde er en "høydare" i forhold til dette med hvit røyk, men dersom du ikke har et kjøremønster som kun består i turer til og fra butikken, altså under 10 km hver gang, skal det være nogenlunde moderat med hvit røyk, den skal IKKE ryke som et damplokomotiv! Regner forøvrig med at du mener "røyken" som er forårsaket av DAMPUTSLIPP fra nevnte lokomotiv, som kjent ryker det jo også litt fra fyringa på sånne lokomotiver....det være seg vedfyra eller kølfyra!

I og med at du har sjekket kjølevæska, er det formodentlig heller ikke uvanlig forbruk av kjølevæske, det skal en god del vann til for å gi "lokomotiv-effekt". Det vil i såfall normalt sett også oppstå kondensering i eksosanlegget og bokstavelig talt dryppe vann ut av eksosrøret. Om ingen av disse forholdene er observert, vel, da ville jeg iallefall ikke tenkt i retning av kjølevæske. Du har også eliminert en hel gullrekke av andre, vanlige årsaker, det som gjenstår kan være vann i drivstoff-systemet eller feil blandingsforhold. For å ta det siste først: hvordan så tennpluggene ut? De skal normalt sett være sjokoladebrune. Andre varianter over temaet spenner over hele skalaen fra kølsvarte med "carbon deposits" til hvite, om du goggler finner du bilder og fortolkninger. Lite sannsynlig dette også, du ville lagt merke til det når du skifta plugger, motoren ville hatt "uren" gange, du ville registert det på drivstoff-forbruket.

Vann i drivstoff-systemet skal normalt sett stoppes i drivstoff-filteret....men si at du har kjørt veldig langt uten å tenke på å bytte drivvstoff-filter....da vil det være en mulighet for at det er så tett at vannet (som jo alltid vil dukke opp, stikkord, kondens) rett og slett suges gennom og gir opphav til hvit røyk. Skal litt til, men et er ikke umulig. Og ja, også benzinere har drivstoff-filter, så jeg ville sjekket denne tingen. Kondensfjerner? Nei og atter nei, det er fy og fy med moderne innspøytingsmotorer, verken dysene eller innsprøytingsrørene liker vann! Skift filteret først og ta det derfa, du skal ikke se bort fra at det gjør susen. Og løser det ikke problemet, ville jeg kanhende observert fenomemenet over tid og kanhende tatt et ord med en verksmester av den gamle skolen. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger