0

Kjøpte bruktbil privat for ca 1 mnd siden, måtte skifte registerkjede

spurt 2021-01-27 20:22:37 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, for ca en måned siden kjøpte jeg en brukt Toyota Avensis privat, en bil som er kjørt nærme 150 000 km, 2008 modell. Det er ca 1,5 år til neste gang denne bilen skal på EU-kontroll.

Dette virket som en kjekk bil, så jeg kjøpte den for litt under 40 000 kr. Etter at jeg nylig hadde hatt bilen på NAF for olje- og oljefilterbytte forrige uke, så fortalte en av NAF medarbeiderne meg at denne bilen gav fra seg en ulyd fra motoren som kan tyde på skader på registerkjede.

Jeg ble da anbefalt å levere inn bilen til Toyota forhandler snarest mulig for å utbedre feilen. NAF noterte følgende merknad på kvittering for oljeskift "Ulyd fra motor, mulig kjede eller VVT-i system, bør feilsøkes på".

Dette gjorde så jeg, og jeg fikk av Toyota bekreftet at registerkjede burde byttes. Jeg har så levert inn bilen for å få dette utbedret, og ble fortalt at den totale prisen for dette kunne bli på ca 18 000 kr.

Er det anbefalt at jeg kontakter selger for å få noe av denne utgiften dekket i henhold til lover og regler om reklamasjon? Jeg ser ikke bort i fra at selger av denne bilen selv ikke reagerte på denne ulyden, i og med at lyden bilen gav fra seg (traktorlyd) hørtes ikke godt fra innsiden av bilen, men hørtes mest fra utside av bil når den sto i fri, lav gir og revers.

Hva vil du anbefale meg å gjøre i denne situasjonen med tanke på denne utgiften? Er dette en utgift en kjøper av en såpass gammel bruktbil bør regne med og betale av egen lomme, eller ville du anbefalt meg å dele denne regningen med selger? Bilen er kjøpt "som den er" som det står i beskrivelsen i kjøpekontrakten, fraskriver dette så selgeren fra slike utgifter som dette?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

7 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-28 08:42:47 +0100

Hei Nei selger fraskriver seg ikke alle forpliktelser uansett foruten at han spesifikt har nevnt dette med regkjede da kan du ikke bruke skjulte feil og mangel kravet overfor selger. Uansett den lyden du nevner er trolig lyd fra svinghjulet ditt siden det varierer med hvilket gir bilen står i og om clutchen er aktivert. Et regkjede skal ikke gi traktorlyd det er det svinghjul som gjør mens et kjede ville mere hatt raslelyd spesielt umiddelbart etter oppstart før oljetrykket får kontrol på strammeren. En annen ting er at du bør få en skriftelig utalelse fra verkstedet at det med høy grad av sansynelighet ville ført til snarlig motorhavari hvis ikke kjedet ble byttet umiddelbart. At du som kjøper ikke likte lyden, satte den på verksted for undersøkelse og fulgte anbefalingene fra expertisen er ikke sikkert holder helt her. Mulig selger kan komme deg i møte og betale deler av kostnaden her, prosent fordelingen fifty fifty vet jeg ikke helt da bilen jo ikke kostet alverden men for alldel det er kanskje mer enn dyrt nok for deg da dette med bilpriser er helt individuelt for folk flest. Kommer du ned i biler i den prisklassen blir undersøkelsesplikten veldig viktig og lyder litt hist og her er ganske vanlige. Du hadde stått mye sterkere hvis regkjede hadde røket rett etter kjøpte da kunne du bare levert bilen tilbake til eier og fått pengene igjen og så hadde den saken vært ute av verden.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-28 15:43:37 +0100

Kloke ord fra Kamerat K her, prøv å komme i en positiv dialog med selger og finne et kompromiss begge kan leve med. Og nei, dette er IKKE en sak eller et beløp som tilsier at det er noe poeng i å slå på stortromma, en kopp kaffe eller en vørterøll sammen, forhåpentligvis felles forståelse og et godt resultat for begge er løsningen her. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-29 15:54:42 +0100

Ja Vørterøl eller noe blankt i glasset som de er spesielt glade i Øst for Sinsenkrysset er en god ide som Norulf nevner ( det blanke var mim ide) :-) Husk at det er forskjell mellom private og profesjonelle aktører der man kan forvente mye mere fra sistnevnte aktør. Kjøper man brukt av privat person kan man ikke alltid forvente annet enn at de vet at den har ratt og 4 hjul og derav umdersøkelsesplikten og som Norulf sier ring en venn. Det at du satte bilen på Naf og at de bemerket det med kjede som lager lyd må jeg kanskje justere til at det nok er tvilsomt at du kommer noen vei her med forrige eier basert på en ulyd. Jeg nevnte at får du Toyata til å skrive en rapport som beskriver det som tungtveiende sansynlig at innom kort tid kjedet vil ryke enten ved at det er inspisert og eller basert på liknende tilfeller der kjedet på motor med samme motorkode og kjørelengde har røket tett etter ved tilsvarende lyd. Men som alltid det skader jo ikke å prøve.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-30 16:30:24 +0100

Kamerat K er inne på noe vesentlig her: for biler i denne prisklassen bør man absolutt tenkte tanken poå å ha med en god venn som kan det man selv ikke kan når man skal handle bil! Dernest: selv om 40.000 spenn er en grei pris for en bil, er det fremdeles sånn at det er en god netto månedslønn, kanhende to, for mange av oss. Dersom man ikke har en god venn som kan sine ting, er det ikke så dumt å tenke tanken på en NAF-test FØR man kjøper en bil! Kanhende man må splitte regninga med selger, greit nok, men det er bedre å svi av disse pengene enn å stå med en feil som i verste fall koster så mye at man sitter igjen med et netto tap på 40.000 pluss.

P.t er medlemsprisen for NAF-test hhv 2490 for komplett test, 1550 for "kjøp-basis". Førstnevnte inneholder 110 kontrollpunkter, sistnevnte 60, og passer godt for den som kjøper en rimelig bil og ønsker å få sjekket det viktigste. Den problemstillingen vi snakker om her, ville med rimelig grad av sikkerhet vært avdekket. Forøvrig er NAF-medlemskap, med eller uten veihjelp (veihjelp har man egentlig også gjennom f.ex kasko-forsikring, ofte også gjennom delkasko) en god investering.

Bortsett fra rabatt på test og verkstedstjenester: råd og bistand, det være seg teknisk eller juridisk fra NAF er gull verdt. I tillegg til ressurser sentralt har man også samarbeidspartnere over hele landet, spesielt samarbeidsadvokatene er verdt å nevne: det er advokater med spisskompetanse på bil og erstatningsrett. I disse ulvetider der unevnelige aktører i forsikringsbranjen er veldig glad i f.ex skyld-deling, kan dette utgjøre enorme forskjeller ved store materielle skader og/eller personskade.

Medlemskapet koster p.t 1320 med veihjelp, 630 uten veihjelp, men med alt det andre. Med flere personer i samme husstand får man en grei reduksjon i prisen for medlem nummer to og oppover.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-31 15:05:56 +0100

Jeg fikk nå skiftet ut registerkjede på denne bilen, og nå er denne raslelyden som tidligere var her helt borte. Da er det altså liten tvil om at det var et dårlig registerkjede inn i bilde her. Mekanikeren jeg snakket med hos Toyota sa at det var litt uvanlig at registerreim blir dårlig på disse bilene ved så få kjørte km, men at kjøring på lavt oljenivå over tid var alt som skulle til for at dette kan forekomme.

Bilen har som sagt ikke vært på service siden 2016 (noe jeg fikk opplyst), forrige eiger som kun hadde hatt denne bilen i 2 år (bilbytte nå ettersom de arvet en nyere bil) hadde tatt servicer selv. En kan da ikke utelukke at bilen over tid kan ha blitt kjørt med lite olje på motoren, og at dette igjen kan ha ført til denne raslelyden av forrige registerkjede.

Er det anbefalt at jeg går videre og hører med NAF angående dette? Jeg er NAF medlem fra før av. Skal jeg i så tilfelle kontakte selger angående dette, så vil det vel være greit å ha noen juridiske bein å stå på. Fra selgers perspektiv så spørs det om de er interessert i å være med å sponse en større verkstedrekning frivillig, for hvem vil nå det?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-31 18:00:09 +0100

Nei du trenger ikke blande inn det juridiske riktig ennå, en samtale med selger der du legger frem saken med et forslag dere kan leve med begge to er det beste for alle parter. Naf kontakter du basert på utfallet av kontakt med selger og da først har du en sak. Naf loser deg videre og forteller deg om hvilke scenarioer som kan bli utfallet her og viøjen din til å ta det videre. Regn med å måtte innhente en rapport fra verksted og legge frem kjøpskontrakten, det blir videre viktig for deg å huske hva selger fortalte deg om bilen muntlig ved kontakt og ved kjøp da det faktisk kan være avgjørende for videre vei her. Et scenario der selger hevder han har fortalt deg at regkjede rasler eller at det kommer litt ulyd fra motor som han ikke vet hva er kan lett føre til at du ikke kommer noen som helst vei og at det går i selgers favør og du kan jo da heller ikke ha reagert på dette siden du kjøpte bilen. En muntlig avtale er i utgangspunktet en bindene avtale men er selvfølgelig vanskeligere å bevise. Det kan jo også komme til at 40000 kr var en svært lav pris for denne bilen og at tilsvarende ligger på fks 60-70000 så påkostninger måtte forventes. Lykke til :-) Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-01 17:12:14 +0100

Kamerat K har gitt en knallgod oppsummering her, en advokat vil si det som står i de siste par setningene på en enkel måte: den prosessuelle risikoen vil overstige det man kan vinne her. Med noen få tusenlapper i potten? Vel, det er et såvidt lavt tvistebeløp at rettsapparatet er meningsløst. En runde i forliksrådet? Det koster raskt 30.000+.

Om du tar en titt på forbrukerrådets nettsider, fnner du en grei oppsummering av plikter og rettigheter. Greit å sette seg inn i uansett. En hyggelig samtale med selger er alfa og omega her, og oppnår du en 50-50 splitting av regninga her, ville jeg sagt takk og amen.

Ellers er dette nok en sak der jurisisk avdeling i NAF vil kunne gi deg et adekvat råd på telefon, eventuelt henvise til en samarbeidspartner i ditt nærområde. Dette dreier seg om advokater med relevant spisskompetanse, i ditt medlemskap ligger det såvidt jeg husker en og en halv time elle noe sånt. Det er mer enn nok til et innledende møte, men igjen: SAMTALEN MED SELGER bør være det prmære her! Skal du gå videre? Vel, da MÅ DU ha orden på sysakene, her dokumentasjon i tråd med det Kamerat K nevner i sin eminente oppsummering. Dernest setter du deg ned og skriver ned et kort sammendrag....SÅ kan du ringe NAF og eventuelt få et råd fra en advokat. OM han sier at "den prosessuelle risikoen er for høy" betyr det i klartekst at du har gode odds for å tape mer enn du vinner.

Jeg nevner IKKE eventuell rettshjelpsdekning i din forsikring her....om du ikke har kasko eller delkaso på den bilen det gjelder....har du neppe slik dekning heller. Hva du har eller ikke har her, finner du ut av ved en telefon til ditt forsikringselskap....også her må du formulere klart og tydelig HVA TVISTEN DREIER SEG OM....og spørre ENTYDIG om HVILKEN DEKNING DU HAR i forhold til RETTSHJELP og DEN AKTUELLE TVISTEN.

Som sagt noen ganger...det er VELDIG gode grunner til å UNNGÅ en juridisk bøtteballett med såvidt små beløp som det her dreier seg om! Uansett, LYKKE TIL!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger