0

V40 problem

spurt 2021-01-26 22:24:14 +0100

anonym bruker

Anonym

God kveld ! Hørt mye bra om deg og at du er flink med biler. Har en volvo v40 2016.. når kom kulden, bilen beggynt å tulle litt.. Starta bilen ved -10 -15 og lo det stå i ca 20min. Når jeg kom, inne bilen var kaldt, og nålen viste nesten 0... med engang jeg beggyner å kjøre temperaturen kommer til 80-90 etter 5 minutter 🤔 stopper jeg etter 40min kjøring så temperaturen faller ned igjen sakte 🤦‍♂️ Har webasto som slår seg på noen ganger under kjøring eller står bilen på tomgang så holder webasto temperaturen hvis jeg slår av automatisk varming så skjer det igjen 🤦‍♂️ Kan det være termostaten ? Mvh Simas !

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-27 12:32:42 +0100

Dersom temperaturen går opp til normaltemperatur relativt kjapt og ligger stabilt der under kjøring, ville jeg lagt til grunn at termostaten synes å fungere. Dette med at biloen ikke blir spesielt varm når den står og går på tomgang, er egentlig typisk for en bil med dieselmotor under panseret. Det er så enkelt som at en dieselmotor ikke avgir spesielt mye spillvarme på tomgang. Nå sier du ikke noe om hva du legger i at det er der "kaldt" inne i bilen etter 20 minutter, dersom du mener is-is-is kaldt, som i ingen varme i det hele tatt fra klima-anlegget, ja da kan du ha et problem, men dersom det rett og slett er "kjølig", altså si mellom 5 og 10 grader ved -15 ute, ja da kan det være innenfor normalen. Det er iallefall i tråd med mine erfaringer med min f.d Passat diesel.

Det samme gjør seg gjeldende om du har kjørt en stund og lar bilen stå på tomgang: da vil motortemperaturen uvegerlig falle igjen. Ja, det tar en stund, men det blir uvegerlig kaldt i bilen etter en stund. Det er her webastoen kommer inn i bildet....det er en grunn til at denne er satt opp slik at du kan velge automatisk tilleggsvarme ved en gitt temperatur - i min bil er denne temperaturen satt til 5 grader....da starter webastoen og sørger for å holde motortemperaturen på et passende nivå. Fungerer som en drøm, og det du beskriver, når du lar webastoen stå i moduset "automatisk oppvarming,", viser jo at dette fungerer som det skal.

The Bottom Line er at bilen din sannsyligvis har en veldig effektiv dieselmotor. Den er så effektiv at klimanalegget må ha litt hjelp i form av en webasto for å holde temperaturen i kjølevæsken på et gitt nivå når temperaturen dropper langt ned. Jeg ville nok ikke bekymret meg her, men følg med motortemperaturen en stund, gjerne i perioder med litt varmere vær enn -15, og ta det derfra. Om det ser normalt ut ved 0 grader, kfr den beskrivelsen jeg gir av normalt forløp innlednignsvis, ja da fungerer termostaten sannsynligvis som det skal. Dette med problemene i kulda løser du ved å la webastoen hjelpe til. Verre er det ikke!

En annen ting du kan prøve, er et gammelt tricks: du kan legge en passende papp-plate (eller tynn finer-plate) foran DELER AV radiotoren, ikke dekk hele! Det vil normalt sett medføre at kjørevæsken raskere når driftstemperatur. Men NB NB NB: om du gjør et slikt eksperiment, følg litt ekstra med motortemperaturen! Ikke noe poeng i å la kjølevæsken koke...temperaturen skal holde seg på det vi kan kalle "normal", vanligvis rundt 90 grader. Husk også å fjerne denne skjermingen av radioatoren når det blir varmere i været! Lykek til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger