0

Forventet levetid turbo og DSG kasse

spurt 2021-01-25 19:27:45 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Gitt et normalt kjøremonster (hverken hard på gassen eller bestemor på gassen) hva er forventet levetid på turbo og DSG kassa hvis man bytter olje på kassa hver 60k og Motorolje hver 15k? Med både en del kortkjøring og langkjøring? Tenker på VAG produktet generealt.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-25 20:14:32 +0200

VAG-produkter generelt holder leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge. Min f.d Passat B5 hadde jeg nok hatt ennå om ikke den berømte idioten rundt svingen hadde smadret bilen med meg inni! Etter snaue 500' hadde den fremdeles bla fremdeles original clutch. Turboen ble visstnok skiftet på garanti når bilen var noen måneder gammel, men for meg var det aldri noe problem. Ikke målbart oljeforbruk, lavere drivstoff-forbruk enn oppgitt forbruk som ny, reell toppfart i solid overkant av hva som var oppgitt....prøvd i praksis i det store utland en snau måned før den ble smadret. EU-kontroll en måned før...0 feil...fremsto og føltes som ny på alle vis...rett nok passet godt på, ellers kjørte jeg nok overveiende langkjøring. De første 200' gikk bilen forøvrig som taxi. Så ja, VAG-produkter er en god ting, og Skoda er blant det beste VAG overhode produserer, var innom en av Skodas fabrikker i Tsjekkia for noen år tilbake, du og du, om ikke leveringstiden hadde vært så ufyselig lang hadde jeg kjøpt Skoda når jeg kjøpte en feiende flott ny bil sist!

Oljeskift med filterbytte på det intervallet du nevner er svært fornuftig, det gir deg med sikkerhet mye, mye lenger levetid på alt som har med motor å gjøre, ellers er det en ting du skal ha i bakhodet: ikke jage turtall før olja er gjennomvarm, dvs minimum 50 grader, helst 80+. Det er en "leveregel" jeg har hatt i alle år, og nok en medvirkende årsak til at den drøye håndfullen med biler som jeg har hatt opp gjennom rundt 45 år, har gitt meg år ut og år inn uten nevneverdige problemer. I min verden synes jeg 4-500' er passelig for å la bilen gå videre til neste lykkelige eier, eventuelt bli spiker, alt ettersom. Unntaket var ovenfornevnte Passat, den var så god at jeg lett hadde kjørt den dobbelt så langt. Nå kjører jeg Golf med manuell kasse og haldex 5 og tar sikte på å kjøre den i de si to tiårene frem til jeg blir lei av å kjøre bil og går over til tog på heltid. Regner med at den skal holde uten problemer, likeså med konebilen: en Beetle med....DSG-kasse.

Ja, det har vært noen varianter over temaet DSG, mine kontakter ved herværende merkeverksted - samtlige av "den gamle skolen" - sier at ved et normalt kjøremønster og denne greia med oljeskift til rett intervall - altså 60' - er problemfritt iallefall de første 300'. Og slik jeg forstår deg, er du en av dem som har en fornuftig kjørestil og har skjønt at "aktiv kjøring" er for unger i sandkassa. Da kan det fort gå greit skal du se! En ting du bør unngå: drit i "tuning" og "optmimaisering", det er en av de tingene som faktisk GIR problemer med de fleste biler, også VAG! Verken motor eller girkasse setter pris på slik tukling....det gir seg egentlig selv....men jeg vet jo at det finnes drittstøvler der ute som selger slike tjenester og lover gull og grønne skoger. Vel, det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar