0

Gåen starter

spurt 2021-01-25 17:25:43 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei,

Jeg kjøpte en bruktbil hos en bruktbilforhandler Juli i 2020, denne bilen er da en 2012 modell som da hadde gått 82'km og har nå gått 84.700km . Fikk startproblemer rett etter julaften 2020 hvor jeg da ble rådet til å skifte bilbatteri, noe jeg da gjorde mens feilen fortsatt ligger der. Hadde da bilen min hos autorisert Ford-verksted som kunne si at det trolig er starteren som er gåen og at feilen muligens kan ha foreligget allerede ved overtakelsestidspunktet, men det var vanskelig for dem å si.

Tar da kontakt med selgende forhandler som nekter over at det er tilfelle og at bilen var helt i orden, men jeg mener at som forbruker og da 5års reklamasjonsrett har krav på dette utbedret - noe han ikke er villig til og har sagt jeg bare kan ta kontakt med forbrukerrådet hvis jeg vil.

Hva mener dere om denne saken?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-25 20:33:22 +0100

Vel, for det første er bilbatterier i aller høyeste grad noe som må skiftes av og til. Sånn er det bare, og jeg tenker at batteriet nok var helt greit når du overtok bilen. Redusert kapasitet, kanhende, men så lenge du ikke har opplevd merkbare problemer med å få start på bilen før julestria, snakker vi om si et halvt år etter kjøp. Du hadde kanhende en bruktbilgaranti på typisk 3 måneder, det ser du eventuelt av kjøpskontrakten. Reklamasjonsrett har du selvfølgelig, om du klikker deg inn hos forbrukerrådet finner du nærmere beskrivelser av de rettigheter og plikter etc etc som er knyttet til dette: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Noe forenklet sett, det springende punktet her er hvorvidt batteriproblemet kan henføres tiil det som kalles "normal slitasje", altså om det er et påregnelig at det kan oppstå på en bil som faktisk er 8 år gammel. Gitt det faktum at normal levetid for et batteri kan ligge på typisk 5 år pluss/minus si et år, vil jeg jo si at dette er noe man må regne med kan skje. Ja, dersom du hadde forlangt en tilstandsrapport eller NAF-test som inkluderte en utladningstest FØR du undertegnet kjøpekontrakten, kunne du gått i dialog med forhandler og avtalt hvilke feil og mangler som eventuelt måtte rettes opp, men at et batteri sier takk for seg etter en stund? Min magefølelse sier at forbrukerrådet vil svare at dette er noe man må regne med....på en 8 år gammel bil.

At problemet MULIGENS har foreligget ved overtakelsen? Kanhende, det blir litt som å stikke fingeren til værs og kjenne på vinden. Om man ikke har et dokument som sier "utladningstest" og "ikke godkjent", er det omtrent like mye verdt som å stikke fingeren til værs. Ja, jeg forstår at det prinsipalt sett kan være irriterende, men man skal velge sin slag med omhu. Dette er ikke en sak jeg ville blåst i den store trompeten for.

The Bottom Line er at ja, forhandler kunne vært grei og gitt deg et fungerende, brukt batteri, eventuelt redusert pris på et nytt batteri. Nå gjorde han ikke det, i ditt sted ville jeg nok vurdert å glemme ordet "reklamasjonsrett" og forsøkt å spørre fint om en slik løsning. Om det ikke går hjem, er det jo uansett ikke noen spesielt stor kostnad. Men kjøp et kvalitetsbatteri, gjerne et batteri fra EXIDE. Forhandlere over hele landet, og har du en lokal "filial", kjør gjerne rett til "moderfirmaet, de er som regel greie og setter inn batteriet for deg også. Er det en dieselmotor i bilen din, gå for et litt dyrere batteri med høy kortslutningstrøm, det sikrer lenger levetid og at kaldstartproblemer er noe som hører fortiden til :-) Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-25 22:51:54 +0100

Tror ikke du leste alt som personen skrev, er starteren vedkommende refererer til at er gåen, noe som ble funnet ut etter er batteribytte. Vedkommende vil nok heller ha svar på proboemet med starteren til bilen, ikke batteri :-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-26 00:42:02 +0100

Helt korrekt, her gikk det fort i svingene :-) Jeg tenkte to tanker på en gang, den ene forsvant underveis! Bare å beklage, sist jeg bomma sånn var vel i 1960 :-)

Når det er sagt, en starter ligger i samme sjangeren: bilen er 8 år, slik jeg har opplevd sporadiske feil på startere opp gjennom åra, er det noe som skjer i dann og vann. Det som er litt dumt, er at i fremskrittets navn er det ikke bare å bytte børster eller kline litt fett på det rette stedet lenger, man bytter hele starteren med det være seg en ny starter eller en byttestarter.

Med litt flaks tar det ikke så mye mer enn en arbeidstime å bytte starteren på en Focus, og Ford har gjennomgående greie priser på deler til sine små og litt større biler. Da er vi igjen tilbake til den samme greia som med batteriet, de som solgte bilen kunne nok vært en anelse mer imøtekommende. Jeg ville spurt fint nok en gang, har selger eget verksted burde det være helt kurrant å komme frem til et kompromiss. Du skal ikke se bort fra at det ordner seg, verdt et forsøk. Hvis ikke det skulle ordne seg, er det overveiende sannsynlig at dette er å anse som normal slitasje på en på en 8 år gammel bil, og strengt tatt, ja det koster nok en del mer enn et batteri, men det er ikke et så stort beløp at man har noe å hente på å "gå videre" med problemet.

At selger med rimelighet kan hevdes å ha visst om dette? Lite sannsynlig, og om det kan være noen trøst, det er ikke noen enkel måte å påvise en slik feil om den ikke er tilstede der og da. Et sted på veien har helt sikkert selger undersøkt bilen før den ble tatt i innbytte, men en feil som ikke dukker opp før etter 6 måneder, er det ikke sannsynlig at feilen har vist seg under en for alle praktiske hensyn nokså ordinær innbyttesjekk. Ha dette i bakhodet, og fokuser på å forsøke å få en grei pris for å få ordnet dette når du snakker med selger, ikke snakk med store bokstaver om reklamasjon og forbrukerrådet her. En positiv dialog kan gi win-win for begge parter, lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-26 15:54:36 +0100

Starter problemer har ofte sammenheng med at svinghjul er utslitt fordi spon fra svinghjulet som går i oppløsning pakker seg i starteren slik at dn går tregt eller skjærer seg fast. En starter er ikke en direkte slitedel og de fleste biler havner på skroten med de orginale starterene.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger