0

Toyota RAV4 - 2008 mod 136 hk diesel

spurt 2021-01-25 11:08:17 +0200

anonym bruker

Anonym

Jeg vurderer kjøp av RAV 4, 2008mod, km 81.000. Jeg har lest noen skrekkinnlegg på diverse forum at det er svakheter med motor. Hvis toppakning ryker må hele motor skiftes. Er dette noe jeg bør være bekymret for? Er det mulige å forebygge det at toppakning skal ryke for å unngå det å måtte skifte ut hele motoren.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-25 11:43:04 +0200

Jepp – dette er nok en liten svakhet på disse modellene. Dessuten blir det for veldig dyrt også. Som du er inne på, velger man ofte å skifte hele motoren. Det har skjedd på noen biler.

Jeg kjenner ikke akkurat til omfanget av problemet, men dette er ikke noe som skjer på alle bilene. Men på en og annen innimellom. Jeg kjenner i alle fall mange RAV4-eiere som aldri har hatt problemer.

Beste måten å forebygge på er vel å kjøre pent, passe på at bilen ikke blir varmkjørt / koker og å følge opp med service etc.

I gamledager, da jeg var ung, ettertrakk man topplokksboltene på service innimellom også. Om det har noe for seg på denne tør jeg ikke si. Men kan aldri enke meg at det skader heller.

Det kommer jo også an på hva som gjør at pakningen ryker. Er det for eksempel tæring, så hjelper neppe ettertrekking mye.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-25 12:26:58 +0200

updated 2021-01-25 12:29:41 +0200

Jeg ville vel ført og fremst unngått å kjøpe en slik bil....elefanten i Toyota-vennenes rom er at verken firehjulstrekk eller ESP er spesielt velfungerende på denne sorten bil. Om du likevel føler at denne generasjonen RAV4 er bilen for deg, er det vel ikke verre enn å finne en benziner i grei stand fremfor å gamble med en bil som har en motor med potensielle problemstillinger. Legg til at dieselversjonen er ganske så dau her, den er ikke i nærheten av det vi er vant med fra biler med dieselmotorer fra PSA eller VAG.

Og ja, jeg har sett fenomenet omtalt både her og andre steder, en underliggende årsak synes å være knyttet til topplokk-bolter som slipper. Dette er ikke uten videre enkelt å forebygge uten betydelige kostnader, og å kjøpe en "billig" bruktbil for å hive ut en pen bunke tusenlapper i håp om å forebygge eventuelle problemer her? Høl i hue spør du meg, for det første koster det såvidt mye å demontere topplokket for å gjøre dette eksperimentet, for det andre er det nettopp det: et eksperiment. Uavhengig av hva man måtte finne på, det være seg bytte topp-pakningen FØR skader og følgeskader oppstår, eller bytte og feste bolter osv osv, det er på ingen måte gitt at det løser problemet. Da står man der med lang-lang nese. Ser forøvrig at det er beskrevet at Toyota mener man må ta ut hele motoren for å skifte topp-pakningen, da blir det noe inni granskauen dyrt. Det kan være en del av forklaringen på at man like godt sier "byttemotor" her.

The Bottom Line er at normalt sett er det egentlig ikke noen stor jobb å skifte topp-pakning på en bil. Med RAV4 diesel er det åpenbart mer omstendelig. På andre biler er det heller ikke spesielt vanlig at det oppstår problemer med topp-pakningen, det skal mye til før det skjer. Si at man kjører med tung last og høy belastning over flere timer og bare stopper motoren tvert når man kjører inn på bensinstasjonen...da kan det skje ting, spesielt med kombinasjonen konvensjonell motorblokk og topplokk i en aluminiumslegering. Akkurat dette er jo lett å unngå: man lar bare motoren svive litt før man stopper den, typisk 2-3 minutter!

Men når Toyota har klart å legge inn et iboende problem der topplokkboltene er den underliggende årsaken, ja da er det svært lite du kan gjøre ut over å legge inn en ekstra linje i aftenbønnen hver kveld: "la topplokket på bilen min leve lenge i landet" eller noe i den sjangeren. Jeg ville ikke kjøpt en slik bil som det smalt. Men greit nok, er bilen ellers i god stand og prisen er fornuftig sett i forhold til muligheten for at du må bytte motor en gang i fremtiden, kan du helt sikkert ha glede av denne bilen. Dog: vit hva du går til! Å skifte motor innebærer tre ting: du må ut med penger til en byttemotor, du må betale for jobben om du ikke har ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar