0

Er Audi a6 en bra førstebil.

spurt 2021-01-21 11:23:00 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, vet at Audi er dyre biler å fikse. Hører veldig mye godt og vondt om Audi A6, men synd de er skikkelig tøffe. Har grei økonomi så at bilen er tørst er ikke et så stort problem for min del. Hadde du anbefalt meg å kjøpe eller la vær?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-21 17:49:57 +0200

At bilen er "tørst" er den minste kostnaden her, A6 er en tung bil, det er en bil med relativt kompliserte løsninger og ikke minst, det er IKKE en bil der du sånn uten videre finner billige deler og billige verkstedstjenester. Mhp dette med deler: det er løsbart, men det krever litt innsats og kompetanse. Mhp verkstedstjenester: dette er IKKE bilen du velger som "førstegangsbil" om du ser for deg å bygge deg opp som garasjemekaniker og fikse ting sjæl. Enkelt og greit.

Om vi ser på det generelle: en tung bil sliter mer på alt som har med hjuloppheng og bremser å gjøre, i tillegg er det feite dekk som nok koster omtrent 4 ganger så mye for et sett som det koster til f.ex en alminnelig, "kjedelig" Golf. Legg til at også service og vanlig vedlikehold er en mer krevende øvelse, i tilegg er det en obligatorisk øvelse, om du vil ha et nogenlunde greit bilhold. Å slarve med løpende service/vedlikehold er å tigge om små og litt større katastrofer. Det er også en dyr bil i utgangspunktet, det gjør noe med bruktprisene, og uten at du sier noe som helst om budsjettet her, en relativt "billig" A6 er ofte gammel, kjørt lenger enn arvesynden eller i dårlig stand, noen er også "ungdomskjørt", gjerne med en hel rekke av unge eiere....det er ekstremt uheldig for neste eier!

The Bottom Line er at dersom du ikke har budsjett nok til å kjøpe deg en ikke altfor gammel A6 i god stand, og i tillegg har budsjett til løpende kostnader (der drivstoff faktisk er en latterlig lav kostnad, spesielt om vi snakker TDI), ja da bør du gjør et annet valg, gjerne en grei, fornuftig bil som er litt mindre krevende å holde vedlike, litt greiere for en ung mann som gjerne skal lære litt om det å eie og vedlikeholde sin første bil. Da vil du også kunne sørge for å holde bilen i sikkerhetsmessig god stand, akkurat det er ekstremt viktig for alle med ferskt førerkort. Ja, f.ex Golf eller Skoda Octavia er "kjedelig", men himmel og hav, vi har alle startet i bunnen av stigen en gang! Sagt rett ut, å bruke alt man har av penger på en "skikkelig tøff" bil er ekstremt like smart, velg en fornuftig bil, spar de pengene du eventuelt har igjen og kjøp en mer "tøff" bil i neste runde, om du da ikke kommer dithen at du skal inn i boligmarkedet...ikke greit å bo hjemme til man er 40!

Anbefalingen er altså enkel og grei: la være. Hadde nær sagt at Passat B5 (en eldre versjon) eller Passat CC er like tøff, men også dette er biler som krever litt mer enn f.ex Golf. Lykke til uansett!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-22 14:09:26 +0200

Heisann! Audi A6 fra denne tiden var en skikkelig drømmebil for mange familier da den var ny. For mange ble den dessverre i overkant dyr. Som så ofte før så gjør 14 – 15 år noe med bilprisene. Nå får du biler som har gått langt og har et visst omsorgsbehov ned mot 20.000 kroner. Uten at det nødvendigvis er noe godt kjøp. Kan man legge en 60- 70.000 kroner i det derimot begynner det å hjelpe. Da får du en bil som er greit utstyrt, som er EU-godkjent og som har quattro firehjulsdrift og som ikke har gått stygglangt. Bare langt … Er dette drømmebilen din, så synes jeg absolutt du skal vurdere en slik bil. Du sier ikke noe om hvilket budsjett du har til rådighet her. Men jeg mener, med fare for å høres gammel og kjedelig ut, at det viktigste her er å lete opp en så teknisk god bil som mulig, framfor en så tøff som mulig. Det siste kan nemlig bli dyrt. Fryktelig dyrt også – om store hjul og enda større stereo er det som gis høyest prioritet. Mitt råd er derfor å heller velge en pensjonist-kjørt framfor en som har gjort tjeneste som «første-bil» hos flere ulike eiere før deg. Bilene er ikke nødvendigvis feilfrie og i alle fall ikke etter 200.000 kjørte kilometer. Alt kan skje når som helst. De var ganske avanserte for sin tid også, så det ikke nødvendigvis noen typisk «gjør-det selv» bil om man ikke har mye skru-erfaring. Å ha de på verksted er heller ingen billig fornøyelse. I tillegg er delene dyre om vi ikke snakker om typiske «pirat-deler» som service-deler, bremsedeler deler til forstilling og slike ting. Du nevner drivstoffkostnader. Det er nok det jeg ville vært minst bekymret for i dette tilfellet. Disse ble jo solgt den gangen diesel vard et eneste riktige, og forbruket er hyggelig, selv etter dages standard. Men leter du opp best mulig bil innenfor ditt budsjett og sjekker den nøye før kjøp, så er dette absolutt en bil som fortsatt byr på både kjøreglede, komfort, utstyr og et relativt tidløst og pent design. Aller mest og nyest bil for pengene får du om du velger en med forhjulsdrift, 2-liters TDI diesel-motor og manuell girkasse. Da slipper du også å bekymre deg over DSG-girkasse-havari, som er ganske vanlig.
Ønsker deg lykke til med ditt første bilkjøp!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar