0

Brukte el-biler med lav km

spurt 2021-01-19 18:55:27 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, Har registrert at det ligger mange el-biler i premium klassen med veldig lav km stand. I skrivende stund ligger det nærmere 300 Audi e-tron og 100 Porsche Tycan. Er ikke dette uvanlig mange med tanke på antall solgte biler totalt? Hva kan årsaken være, er det misnøye eller spekulasjon, eller begge deler - hva tror du?

Et annet spørsmål er el-bilenes oppgitte forbruk, som i mange tilfeller ligger langt over oppgitt forbruk fra fabrikk. De siste refererte med stort avvik er Audi e-tron og Ford Mustang Mach e. Oppfatter at dette blir å lure folk til å tro at det er mulig å nå gitt rekkevidde ved normal kjøring og normale forhold?

mvh Arne Malonæs

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-20 11:31:08 +0100

Tja, jeg ville nok tatt med et moment til som mulig årsak: det vil alltid være sånn at mange kjøper over evne hver gang det dukker opp en mulighet til å bestlle noe nytt og "hot". Det har skjedd før, og det vil skje igjen, bilselgere er som andre selgere: de pusher ofte kjøperne litt lenger enn de strengt tatt burde gjøre. På den andre siden av pulten sitter kunden med kjøpekontrakten foran seg og pennen i handa, det er ikke alltid like lett å holde hue kaldt i slike situasjoner!

Legg til at elbiler har en ikke ubetydelig leveringstid, og at vi lever midt i en pandemi, der mange kan oppleve både økonomisk utrygghet og tildels betydelige endringer i jobbsituasjonen over natta. Det gir oss en hel liten gullrekke med faktorer som kan være årsaken til at det er påfallende mange biler av den sorten du nevner i bruktmarkedet akkurat nå. Kfr også det vi så med Tesla X for en tid tilbake: de aller fleste bilene var lånefinanisert i en slik grad at det sett fra en forbrukerøkonoms ståsted var direkte skremmende.

Mhp dette med rekkevidden har du satt fingeren på et faktisk problem, som nok mange burde ha et mer edruelig synspunkt på før de løper og kjøper en feiende flott, men akk og ve, så dyr elbil1 Faktum er at selv "kongen på haugen", en unevnelig amerikansk elbil som markedsføres med "fantasitske ytelser", "autopilot" (som faktisk ikke er i nærheten av være godkjent som akkurat det i noe som helst land i verden) og "fantastisk" rekkevidde, egentlig ikke har lenger rekkevidde enn det jeg hadde med min 1974 Lada 1500 S: en middels familiebil med liten tank og liten motor :-) Og det er FØR "den fatastiske rekkevidden" møter den norske vinterens beinharde realiteter!

The Bottom Line er at det er flere forhold som gjør at vi fortsatt bør kjøpe bil etter kjøremønster og eget behov, ikke etter hva som måtte være "politisk riktig" til enhver tid. Vi bør også ha i bakhodet at vinteren ennå ikke er avskaffet, og at utbygging av ladeinfrastruktur over det ganske land innebærer enorme tekniske utfordringer og kolossale kostnader. Begge deler forsøkes i stor grad feiet under teppet av såvel de som selger elbiler som elbil-lobbyen, men for de av oss som bor og ferdes utenfor Oslo-gryta, er det noe vi må forholde oss til. Sånn er det bare.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger