0

Audi Q3 Hybrid

spurt 2021-01-08 14:59:24 +0200

anonym bruker

Anonym

Denne blir lagt ut snart for salg i Norge. Er dette et godt kjøp? Og nå sysler jo noen storbyer med tanken på å forby biler med diesel / bensin drift. Vil en Hybrid falle inn i denne kategorien?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-09 16:11:41 +0200

Hei Vet ikke helt hvordan byene skal håndheve her da fks en ladbar hybrid kan kjøres en bit på strøm men likevel har en fosil brennstoff motor i tilegg ?. Bor du i en by der dette kan bli aktuellt så bør du kanskje vente litt til du ser hvordan de løser det. Viktig at byene har nødvendig infrastruktur på plass før de hermetiserer byen. Ikke sikkert at problemene blir så store da Corona pandemien viser at en hel masse mennesker kan ha hjemmekontor og at det blir trenden fremover så vipps så,løste problemet seg selv :-)

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-09 18:03:44 +0200

Som Kamerat K så treffende slår fast, det er flere skjær i sjøen før ønsketenkningen fra grønningene kan bli en realitet. Det største "skjæret" er at det faktisk er sånn at det bare er under spesielle værforhold, først og fremst lange kuldeperioder der kaldllufta blir liggende som et lokk over det være seg Begen eller Oslo, at begrepet "Luftforurensning" får sin rette mening. Rent bortsett fra at utslipp fra konvensjonelle biler bare er en del av helheten her, det er ikke så mange egentlige "storbyer" i Norge. Sagt på en annen måte: man skal bruke en annen argumentasjon for å få gjennomført slike tiltak i norske "storbyer" som si Stavanger og Haugesund: der blåser det som kjent ganske friskt...i Stavanger har man plassert en målestasjon i byens mest trafikkerte rundkøring mellom en drøss høye hus for i det hele tatt å kunne måle "luftforurensning".

Bergen og Oslo? Tja, det er jo også de eneste norske byene som har noe som kan minne om et fungerende kollektivtilbud. Men skal vi være nogenlunde realistiske, dreier dette seg mer om symbolpolitikk, der miljøaktivister i et par unevnelige partier med moderat oppslutning presser på for å få sine fanesaker trøkt frem. Da blir det som det blir. Om det fornuftig å redusere biltrafikken i bykjernene, er en helt annen ting: min subjektive oppfatning er at man da bør følge en annen modell: fri parkering utenfor byen, gratis matebusser eller andre kollektivtilbud, vips, så har man en mye bedre løsning. At man skal opprette soner der i praksis kun rene elbiler slipper til? Det blir jo i realiteten en videreføring av særfordeler for den enge krets som har anledning til å kjøre elbil. Sett fra en helhetsvurdering er elbiler like stor styggeskap "for mijøets skyld" og "byen" som konvensjonelle biler. Kall det gjerne elefanten i rommet, ja, man får noe reduksjon i lokale utslipp, men man løser f.ex ikke traffikale problemer, man fjerner ikke det meningsløse i at unevnelige polikere med egen garasjeplass under Oslo Rådhus bare MÅ frakte seg sjæl og dokumentmappa på jobb med privatbil, uavhengig av drivlinje.

Hybrider i diverse former og et slikt forbud? Det vil være svært komplisert, om i det hele tatt mulig, å holde styr på hybrider av sorten ja takk, begge deler og alle "de andre". Ikke minst fordi det til tider er kaldt i Norge, vinteren er ennå ikke avskaffet. Når det blir kaldt, må den bolde hybrideier enten iføre seg snøscooterdress, votter og lue, hadde nær sagt som elbil-sjåffærer med rekkeviddeangst, eller leve med at den konvensjonelle motoren fyrer igang innimellom for å gi litt lunk i klima-anlegget. Dette vil garantert bli svartmalt av de samme unevnelige partier med stort markeringsbehov, og vips, så blir det Tesla-adelen som har byen for seg sjæl :-) Litt som kollektivfeltene, men i større omfang. Ikke allright spør du meg, her må det være alle eller ingen som får slike begrensninger om det skal ha noen mening: da vil man få bukt med trafikkale problemer, da vil f ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar