0

Bør man unngå å kjøpe diselbil nå?

spurt 2021-01-07 11:32:36 +0100

anonym bruker

Anonym

Heisann :)

Jeg har en BMW i3 94 fully charged som jeg vurderer å bytte inn i en brukt BMW x1 eller audi a4. Dette fordi jeg er redd for at prisen på elbiler med kort rekkevdde (24 mil), vil synke fort i pris i løpet av det kommende året grunnet mange nye elbiler som kommer på markedet. Hva tenker du?

MEN er det dumt å kjøpe en brukt diselbil i disse dager? Vil de være vanskelig å selge igjen om 2-3 år, grunnet avgifter og konkurranse fra elbiler?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-07 15:31:51 +0100

Fort gjort å glemme, men overgangskostnaden som uvegerlig følger med å bytte bil ofte, vil som regel overstige eventuelle svinginger av den sorten du nevner. Det er altså ikke stort å hente. Den bilen du har vil selvfølgelig falle i verdi, hvor meget er vanskelig å spå noe sikkert om, men dersom du trives med bilen og den fyller dine behov, vil du neppe oppleve ekstreme verdifall innenfor de tidsrammene du antyder. Mhp dieselbrenner: pr dags dato sliter forhandlerne med å skaffe nok bruktbiler av denne sorten, overraskende nok, spådommene fra "ekspertene" med elbil-nykker har IKKE slått til! Det har selvfølgelig med livets harde realiteter å gjøre, Norge er fremdeles et land der avstandene er relativt betydelige, og for de av oss som bor i grisgrende strøk, er det diesel som gjelder. Sånn er det, og sånn vil det være i overskuelig fremtid. Så nei, det er ikke spesielt stor risiko forbundet med å kjøpe diesel i dag og eie den noen år fremover, noe kynisk sett, det relative tapet for en elbil kan meget vel vise seg å være noe høyere. Men igjen: neppe dramatiske forskjelle, bunnen vil IKKE falle ut av markedet for verken den ene eller andre av disse alternaivene.

Men hvofor i alle dager må du basere deg på å bytte etter 2-3 år? Staten blir selvfølgelig glad, du betaler omregisteringsavgift med et smil og gir et solid bidrag til felleskapet, og handler du bil hos en forhandler, bidrar du også til hans velstand. Det gjør du også når du eventuelt bytter inn bilen! Selger du den privat, blir det litt mer komplisert, men også der blir andre glade, i stor grad på din bekosning. Sånn er det bare: stikkord: overgangskostnader. Å bytte bil ofte er å spare på ørene og la de store sedlene formelig springe av sted. Verdt å tenke på, ha litt mindre angst for verditapet og tenk over et litt lengre tidsperspektiv, det du oppnår med lengre eiertid er dels å fordele verditapet over lengre tid, dels komme inn i en del av bilens livsløp der årlig verditap avtar. Ergo blir løpende verditap pr år, pr kilometer lavere. Det sparer du veldig, veldig mye mer på enn å bytte bil for å "unngå verditap". Slike vurderinger hører hjemme når du velger NESTE bil ålright, men igjen, man skal ikke ta riktig alle sorger på forskudd: det kan fort gå bra! Den enkle løsningen på denne typen dilemmaer er lenger eiertid. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger