0

Is og snø fra tak

spurt 2021-01-06 09:36:03 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei

Det er en kjent sak at snø og is på taket kan være farlig. Man børster gjerne av løssnøen, men lar det 5 cm tykke islaget ligge. Det sitter jo fast! Det sitter fast helt til kupeen blir god og varm. Så bremser man og brått har man hele herligheten på frontruten og all sikt er borte. Men å skrape taket fritt for is er ikke spesielt hyggelig for en som er glad i blank og fin lakk. Har du et forslag til en god løsning?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-07 15:01:46 +0200

Jeg har aldri opplevd dette som et problem. Rett nok bor jeg et sted der det er høyst variabelt med snø, om det kommer snø i det hele tatt, men det hender. Det jeg gjør for å bli kvitt en fornuftig mengde av snøen, er å bruke en vanlig feiekost, en av den sorten som har mer myk og fin bust enn en piasava-kost trives jeg best med. Selvfølgelig tre-kost....først koster jeg av det du kaller løs-sne, deretter blir det et par forsiktige "kakk" her og der med kortsiden av kosten. Med trykk på "forsiktig", da sprekker det x cm tykke laget med snø og is opp, voila, så kan jeg koste av resten.

Det skal tilføyes at jeg også foretrekker en hagesprøyte med litt kjøligere enn kroppstempert vann fremfor å skrape rutene. Å få striper i blank og fin lakk er en ting, men å fylle frontruta med riper som uvegerlig følger med bruk av is-skrape? Helt utenkelig, derav denne greia med hagesprøyta! Vannet fryser? Nada, det renner pent og pyntelig av, og spanderer man en runde med vinduspusserne, er det tut og kjør gitt at man kjører innenfor si 3-5 minutter om det ikke er altfor kaldt. Er det veldig kaldt...koster man først og tar i bruk hagesprøyta rett for man skal kjøre avsted.

Vel, forutsatt en nognelunde "mild" vinterdag der jeg har si 5 minutter å spille på: det er som regel minst halve sprøyta igjen når rutene er isfrie, da tømmer jeg resten i en stripe sånn circa midt på taket i hele bilens lengde....vips...så slipper hele massan uten noe som helst "kakk"....bare litt kosting. En annen mulig løsning er top-hat, formsydd etter bilen, det finnes fremdeles. Eventuelt en presenning. I det hele tatt: det er flere løsninger enn problemer her. Om du bor på et sted med virkelig ekstremt vintervær, med påfølgende massiv isdannelse og det som verre er? Da ville jeg tatt med meg to hagesprøyter med temperert vann og latt det ordne biffen. Verre er det ikke.

En mulig årsak til at det har gått greit for meg, er nok også at når bilen ikke har stått i garasjen, ja da har jeg i alle år brukt elektrisk kupevarmer i kombinasjon med motorvarmer. Om det ikke er altfor kald slipper ofte det som måtte ligge på taket helt av seg selv. Nå har jeg dieselvarmer, samme greia der. Det er mao flere mulige løsninger som kan avhjelpe problemet i forhold til både lakken, å stå o skape taket med en vanlig is-skrape må jo være en ekstrem tålmodighetsprøve, og å bruke spaden? Da blir det skikkelig spennende første gang man ser taket i ettertid! Det finnes forresten små plast-spader (Biltema) og spader i en form for mykt metall som angivelig ikke skal skrape opp bilen, men jeg foretrekker som nevnt innledningsvis, en feiekost, er det kanhende langkost som er det rette ordet, til å fjerne snøen på taket med. Dog...selvfølgelig....man bør ha god tid og skynde ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar