0

Elbil eller dieselbil?

spurt 2021-01-04 13:36:34 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei!

Vi er en familie på 3 som i dag besitter en 3-serie st.vogn fra 2013, med den minste bensinmotoren.

Denne ønsker vi å bytte ut nå i nær fremtid, og har kikket/siklet på Finn i lengre tid for å få en oversikt over hva som møter våre behov best.

Bor et stykke utenfor Oslo, men jobber begge to i Oslo. I normale tider vil vi mest sannsynlig la bilen stå til jobb, og den vil da kun bli brukt til småturer til butikk, eller på langturer til familie i Sverige og Trøndelag (langturer altså). Generelt ikke veldig mye bilkjøring, altså.

Det jeg nå vurderer er da dieselvarianter, som høyreiste st.vogner, eks.vis Audi A6 Allroad, Mercedes E-klasse All-rettsinstans, Volvo V90 CC, eller større SUV-er som Jaguar F-Pace, BMW X5, Audi Q5/Q7. Har også vurdert Lexus RX450h selv om den er en hybrid.

Alternativt hopper vi direkte på elbiltoget og ser da etter en Model S 90/100D, Audi e-tron eller Mercedes EQC.

Med tanke på vårt kjøremønster og også kanskje spesielt annenhåndsverdi om rundt 3-5 år, hva anbefaler du? :)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-04 14:32:30 +0200

Hei Annenhånds verdi vil nok bare historien vise og er svært usikkert så blir endel gjetting her så den faktoren ville jeg lagt umderst i skuffen. Ladbar hybrid er nok kanskje det første jeg ville tenkt på der man kan kjøre en bit på bare el. Ellers er jo Tesla en flott bil det og har god rekkevidde så vil helt sikker være et bra valg og personlig ville kanskje Jaguar Epace stått høyt på ønskelisten min ang diesel eller Jaguar Ipace hvis man ønsker elektrisk. Men ikke uvanlig så er det vel slik at det er budsjett virkeligheten som tar oss tilbake til jorden igjen og bestemmer mye ang bilvalg. Sett opp en liste over hva som er viktigst for deres behov så finner dere nok et fornufig alternativ.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-04 17:41:53 +0200

Kolke ord fra Kamerat K, jeg vil bare tilføre en ting mhp elektriske alternativer: glem Tesla...det er en hel gulllrekke med gode grunner til at man bør velge en annen samarbeidspartner...ta en titt på "Motor" i nettversjonen og søk på Tesla, så ser du raskt et par av disse grunnene. Jeg tenker jo at du ellers får en bil med bedre egenskaper på alle punkter om du velger Jaguar EPace eller Audi ETron, i tilegg får du altså en pålitelig samarbeidspartner som leverer på kritiske områder, som f.ex logistikk på reservedeler og verkstedstjenester.

Ellers er muoighet for innstallasjon av forskriftsmessig hjemmelader mandatory om man skal satse på elbil, dernest bør man vurdere egne behov og kjøremønsteret kritisk: det er nå engang sånn at en elbil har mindre enn halv rekkkevidde på en "tank" sammenlignet med en seriøs dieselbrenner, dessuten er det et par praktiske problemer med både "fylling" og ikke minst, ladekø.

I det hele tatt, man skal vite hva man går til, og justere forventingene deretter. Når man vet litt mer om hva man vil, uavhengig av hvilken drivlinje man måtte sette på toppen av lista, bør man sette av god tid til å prøvekjøre aktuelle kandater. Om man ikke gidder å reise rundt tl de som averterer på finn, har jo forhandlerne rikelig med demobiler...det er derfor de er der! Når jeg ser din liste over aktuelle biler med konvensjonell drivlinje, tenker jeg jo at Volvo V90 absolutt kunne passe for dine behov og preferanser...bare en følelse...kanhende feil...ellers kanhende du burde tenke litt gjennom hvorfor du tenker "høyreiste" stasjonsvogner...trenger du virkelig høy bakkeklaring? Det har som kjent også bakdeler...det er en ting man IKKE velger om man ikke trenger det. Når det plutselig ikke står "SUV" på bilen lenger, gjør det også noe med bruktprisen.

Fordelene med diesel er nevnt innledningsvis, legg til uovertruffen kjørekomfort ved langkjøring og et hav av anvendbar kraft uten å jage turtall. Dessuten....begrepet "rekkevidde" får en helt annen dimensjon, bokstavelig talt :-) Men, tenk nøye gjennom behov og kjøremønster, gjør som Kamerat K sier: sett opp en liste og gjør en grundig vurdering / prøvekjøring av aktuelle kandidater, dere skal tross alt glede dere over bilen i mange or og være fornøyd mest mulig av tiden! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-05 09:13:36 +0200

Kan legge til at vi ser etter brukt i begge kategorier som helst ikke har gått mer enn 60-70.000. Gjerne ned mot 40-tallet

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-05 09:13:36 +0200

Hopla! Var jeg som skrev innlegget som anonym :)

Vil også legge til at vi har flyttet til ny enebolig hvor det er forberedt for elbillader i garasjen, så det er jo en fordel.

Må vel innrømme at jeg lukter en smule elbil-skeptiker her, uten at det er noe galt med det :) Ser absolutt de store fordelene med dieselbil, og er jo nettopp derfor jeg også vurderer det. Mitt eneste ankepunkt er frykten for å sitte med en «tungsolgt» bil neste gang vi skal bytte.

Ref. alle Tesla-problemene, så var jeg av den oppfatningen av at ting hadde blitt mye bedre nå som litt tid har gått, eller stemmer det at det fremdeles er kølsvart? Grunnen til at jeg dras mot Tesla er den overlegne rekkevidden og ladenettverket, ikke nødvendigvis selve kvaliteten på bilen. Selv om akselerasjonen og kraften ikke er helt å forakte :)

Rekkevidde-kravet kommer egentlig av at jeg ønsker å kunne brenne relativt høy hastighet på motorveiene uten at jeg må lade umiddelbart. Særlig da nedover mot Sverige og til sør-Sverige. Der har de, dog, meget god ladedekning, etter hva jeg har forstått.

Det blir nok å prøvekjøre litt begge deler etter hvert, fremdeles usikker på hva det blir av drivlinje, dog :)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-01-05 20:01:18 +0200

Vel. nei, dete med valg av drivlinje koker ned til at man uansett bør gjøre en grundig vurdering der man først og fremst ser på egne behov og kjøremønster. Det dreier seg egentlig om å justere forventningene i forhold til hva man faktisk får, mange ser seg f.ex blinde på oppgitt rekkevidde, og glemmer fullstendig denne bagatellen med at man egentlig bør unngå å kjøre batteriene lenger ned enn si 20%....og stoppe ladingen ved 80%. Ikke bare tar det tid å lade videre når man kommer til 80 %, det blir også svindyrt om man lader på kommersielle ladetilbud. Dette endrer premissene kraftig: selv de feiteste batteripakkene til Tesla gir egentlig omtrent samme rekkevidde som det jeg husker fra min kjære Lada 1500S anno 1974, forøvrig en av de første av sitt slag i Norge.

Ja, man kan jo leve med det, men glem ikke at døgnåpne bensinstasjoner og kortautomater var nærmest ukjent den gang. Det ga visse utfordringer, ikke ulikt de problemstillingene som kommer til å være regelen, ikke unntaket, for de som måtte ha forventinger om at det er "no problemas" å kjøre elbil på f.ex "Norgesferien". Legg til at det også tar litt lenger tid å "fylle", for ikke å forglemme at det ikke skal veldig mange andre elbiler til langs veien før begrepet "ladekø" gjør seg gjeldende. I det hele tatt: man skal ha pro og kontra klart for seg, da blir man ikke skuffet.

Jeg merker meg også at du nevner motorveier i det store og ikke fullt så store utland, det er et kjent forhold at strømforbruket - naturlig nok - øker tildels kraftig når du bkker norsk gjennomsnittstempo, i praksis rundt 70-80 km/t. Det er flere forhold som forårsaker dette, det som er fort gjort å glemme, er at en "Premium" elbil bokstavelig talt er blytung! Med pikk og pakk og hele familien i bilen, snakker vi lett om feil side av 2.5 tonn. Ja, både benzinere og dieselbrennere får også noe økt forbruk i høyere hastigheter, men lavere vekt og ikke minst, vesentlig større "tank" gjør sitt til at det blir en vesentlig bedre totalopplevelse. Kanhende man kan leve med elbil på ferie i Norge og Sverige, for all del, men nedover Europa har det sine utfordringer. I det hele tatt: hva er poenget med å legge lange transportetapper til motorveinettet om man så alikevel har en bil med knøttliten "tank" som blir enda mindre om man drar på litt? For ikke å snakke om at det tar veeeeeeeeeeeeeeeeldig mye mer tid å fylle strøm enn å fylle diesel eller benzin? Kanhende man kan strekke rekkevidden om man istedet velger nasjonalveier, det er jo et alternativ i både Frankrike og Spania, men så var det å finne ladestasjoner utenfor motorveinettet da, alle som har kjørt nasjonalveier i de landene jeg nevner, vil vite at det til tider kan være vanskelig nok å finne en bensinstasjon :-)

Poenget? Sikkert mye kult med elbil, spesielt så lenge man holder seg i Norge og ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for (svært) grundig bidrag :) Blir nok neppe opp til Russland, men skal ikke se bort i fra at det kan bli turer til sør-Europa etter hvert.

jonask gravatarbildejonask ( 2021-01-06 07:23:06 +0200 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar