0

Hvorfor røk ikke motoren?

spurt 2021-01-03 19:45:22 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Som jeg har fått med meg så er du Norges svar på Scotty Kilmer. I den anledning så lurer jeg på noe. For ca 2 år siden så brukte jeg svigerfar sin Opel astra g coupe bertone, en liten «sportsbil» da det var «sport modell». En liten og morsom bil med morsomme feil. Hvor skal jeg starte? Et av feilene var at lyddempern falt av under kjøring pga rust så den børstes ut som en V8 er på en god dag. Vi la merke til at den en dag ikke hadde noe kjølevæske i tanken men ikke noe varsellampe da dette var en 2000/01 model. Så vi etterfylte, så sjekka vi dagen etter. Da var det borte igjen, fant aldri ut hvor lekkasjen var. Så jeg passa på ofte å fylle på men forsvant alltid så til slutt gadd jeg ikke mer for bilen gikk helt fint før vi fant det ut, også etter. Så lurer på hvordan motoren ikke overopphetet? Den hadde masse flere feil men ble lang melding, det rare er at bilen bare fortsatte å gå. Helt til EU kom så var det siste vers dessverre. Motoren var knall med alle sine feil. Håper å høre fra deg eller noen som vet!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-01-10 11:35:55 +0100

Tja, det mest sannsynlige er at du har brukt opp "kvota" med flaks for sånn omtrent resten av livet! At det har gått tilsynelatende greit, er nok en sannhet med modifikasjoner. Dels vil nok motoren ha tendenser til kreft og tæring innvendig, men du skal ikke se bort fra at det har vært si et par liter med kjølevæske igjen i systemet som har berget showet. Vann har tross alt høy spesifikk varmekapasistet, det skal mao ikke store skvalpen til for å frakte bort ovseleg mykkje varme!

Legg til at også oljen er en del av kjølesystemet, du skal ikke se bort fra at oljen i din bil har vært så varm at det nok var hinsides alle fornuftige grenser og litt til! Dessuten, under designet av en motor tenker man også på dette med varme og varmehushold når man utformer blokka, enn si velger materialer her og der: det gjør dels motoren mer robust for nettopp høye temperaturer, men det også slik at selve blokka er en del av varmehusholdet. Det skjønner du når du ser på en eldre motor: der er blokka mye større enn det vi ser i dag, det innebærer at den tar opp vanvittig mye mer varme, dessuten gir større overflate mulighet til å lede bort mer varme! På eldre motorer fant man til og med kjøleribber på bunnpanna! Legg til at man også hadde mye mer olje og frostvæske i motoren, jeg hadde bla selv en Moskwitch 1500M i hine dage, der tok jeg rett og slett av kjølevifra på radioatoren, det var helt problemfritt! Motoren ble noe raskere varm, men aldri overopphetet, selv ikke på varme sommerdager i stillestående kø!

Mao plenty kjølekapasitet! I våre dager er det ikke helt "der", vi ønsker at motoren skal ha mest mulig jevn og optimal arbeidstemperatur, helst raskest mulig etter kaldstart. Dessuten vil vi også ha lettere motorer....og så videre. Kall det gjerne et mer marginalt varmehushold, der vi skal ha minst mulig spillvarme og derved redusere behovet for å lede vekk store varmemengder. Det sparer vi jo drivstoff på, ikke sant? Din motor er nok sånn passe moderne, men takket være uattelig store doser flaks, kanhende et nogenlunde fornuftig kjøremønster uten at du f.ex ligger i 3 timer på toppfart langs en motorvei i Tyskland, alle monner drar, så har motoren overlevd. Sannsynligvis med nød og neppe, og nei, jeg tror IKKE du skal prøve å selge verken bil eller motor for mer enn skrap-pant, her kan du virkelig si at motor og bil er vel forbi end-of-lifetime!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger