0

Når bør man bytte

spurt 2020-12-30 14:59:22 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei vi kjøpte en brukt C5 A i juli i år 9 000 km reg sept 19. Ha nå gått 23 000 km. Er 180 hk bensin med topp utstyr, skinn, luke, aut m.m. Veldig fornøyd. Er service på 40 000.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-30 19:09:41 +0100

Bytte hva? Motorolje med filterbytte er noe man bør gjøre hver 15.000, max 20.000 om man har et kjøremønster med mye langkjøring. Glem eventuelt "longlifte" program, det er dårlig karma for de aller fleste moderne motorer. Som min gode verkstmester sier: det er ikke olja man skal spare på.

Bytte bilen? Vel, bare de som har for mye penger bytter bil "ofte". Overgangkostnaden fra din nesten-nye til det være seg brukt eller ny bil, er formidabel. Sånn er det bare i et land der en betydelig del av nybilprisen er avgifter, og verditapet de første to åra er skyhøyt. Ja, du gjør neste eier lykkelig, eventuelt gjør du en forhandler som får bilen i innbytte lykkelig, men din kostnad pr kilometer, pr dag, whatever du regner på, blir så høy at du helst bør unngå å tenke på. Noe forenklet sett, jo lenger du beholder en bil, jo lavere blir verditapet nedbrutt til kjørelengde eller tid.

"Reparasjonsdumpa", altså påstanden om galopperende reparasjonskostnader på biler som har rulla over en gitt kjørelengde, det være seg 50', 100' ellr 150.000, er egentlig bare tull: om du passer på bilen, dvs et normalt godt regime for service og vedlikehold, samt sørger for understellsbehandling og løpende etterbehandling, vil du langt på vei forebygge og ha et jevnt over greit bilhold gjennom hele eiertiden. At ting går i støkker i dann og vann? Ja, det hender, men himmel og hav, alt utenom rustreparasjoner dreier seg om byggeklosser: deler som koster noen titusenlapper i verste fall, å ja, men de holder si 2-300.000 kilometer eller mer! Jeg har selv kjørt mine biler opp gjennom åra i mange år og typisk 4-500.000 km før de har gått over til neste lykkelige eier eller endt som spiker, bla pga idioten bak svingen som man får i fleisen.

Nei, det er kanhende ikke allverdens "restverdi" igjen etter 500.000, men jeg har opp gjennom åra sett konkrete eksempler der biler som er kjørt både 500' og sogar 800.000 er solgt for noen titusenlapper...30-50.000 er ikke uvanlig....og om bilene er rustfrie...da kan neste eier kjøre billig i flere år. Så man trenger jo ikke bytte etter 500' heller....men det er jo et rundt tall da!

Ja, det finnes de som "synes" det er "smart" å bytte bil hvert år, annethvert år, tredjehvert år. For noen, f.ex taxinæringen, har det med taxi-refusjonen å gjøre. For andre er det fordi de liker lukta av ny bil, da er det litt taktikk med i bildet: man bortforklarer gjerne de hyppige bilbyttene overfor kona med hele gullrekka av argumenter, fra en innbilt frykt for "reparasjoner" (Javel, en bil er da konstuert for å holde litt mer enn et år eller to!) til "garantien går ut", pluss elller mindre kvasi-vurderinger av den økonomiske sorten. Summa summrum, det koster å være kar, og igjen, overganskostnaden er så stiv at du kan kjøre "gratis" i lange tider om du velger å beholde bilen litt lenger ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk utdypende og omstendelig svar. Bilen ble kjøpt brukt, tydeligvis en misligholdt leasingkontrakt så prisen var bra, ser at tilsvarende bil ligger på samme pris som vi kjøpte på og høyere. Spørsmålet var om hvor lenge man bør sittepå en bil for man bytter den inn, olje og filter ble skiftet når v

Jan PBR gravatarbildeJan PBR ( 2021-01-06 19:19:11 +0100 )rediger

I kjøpte den.

Jan PBR gravatarbildeJan PBR ( 2021-01-06 19:20:33 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger