0

Bil til rundt 100 000

spurt 2020-12-27 23:47:58 +0200

anonym bruker

Anonym

Jeg trenger en ny bil, og tenker å bruke maks rundt 100 000,- på kjøpet. Har ikke tenkt på spesielt merke eller modell, men ute etter en bil som trives bedre på veien enn på et verksted, og som ikke slikker drivstofftanken ren på vei hjem fra forhandleren. Gjerne på størrelse med en Golf, men litt større går også fint. Det er jo uendelig mange biler der ute til salgs, så man går seg nesten vill i bil-jungelen, så aner rett og slett ikke hva som er et bra og nogenlunde trygt kjøp. Noen som har bra tips?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-28 09:45:54 +0200

Nja, både Skoda Fabia og Octavia passer her, det gir "mye bil" for pengene, i den forstand at du får nyere bil med kortere kjørelengde for en hundretusenlapp enn du ellers ville gjort. Det du bør unngå, er de små benzinerne med kamkjede....dvs 12 hhv 1.4 TSI fra før 2013. Større benziner eller gjerne TDI er tingen, sistnevnte gir deg suveren drivstofføkonomi, god kjørekomfort og anvendbar motorkraft ved laveog midlere turtall. Vær dog opps på at en kjørestil der du kjører på momentet fremfor å jage turtall er en grunnleggende forutsetning for å ha et godt samliv med en TDI. Og ja, rett nok skvetter ikke turtelleren like "kjapt" opp som på "spreke" benzinere, men den som følger med på speedometernåla vil raskt erkjenne at det fløtter mer enn kjapt på seg. 1.6 TDI er ikke riktig like sprek, men grei nok, dog er det en motor som egentlig krever automat....du må like å gire for å holde koken med de små dieselmotorene. Vær ellers ops på generasjonskiftet høsten 2013, nye Octavia er vesentlig bedre enn forrige generasjon, dog også dyrere. Dvs at du gjerne må lete litt for å finne en bil med "høy km" i god stand for å komme innafor ditt budsjett.

Og "høy km"? Hva er nå det? Altfor mange ser seg blind på tallet på kilometertelleren, og velger en ihjælkjørt bil med 100.000 km fra bykjøring på telleren....fremfor f.ex en langkjørt bil med 300.000 km på telleren....ikke uvanlig at sistnevnte er i vesentlig bedre stand...vi som kjører lenger enn langt er ofte blant dem som tar litt bedre vare på bilene våre....blant annet fordi vi er litt mer avhengig av bilen enn de som bare kjører frem og tilbake til butikken i Drammen by :-) Som alltid ellers: sjekk objektet grundig før kjøp....å spandere NAF-test ETTER kjøp er bare tull! Det er FØR kjøpet du skal gjøre det viktigste valget: kjøpe eller gå videre, det er IKKE rasjonering på gode bruktbiler! Og det kan ikke gjentas for ofte: to ting er en helt klar deal-breaker: det minste tegn til rust i kritiske konstruksjoner og EN DRØSS MED EIERE! Dessuten: ved den minste mistanke om "chipping" og "tuning".....stay away. Ellers er det så enkelt som å ta utskrift av en sjekkliste for generell sjekk og prøvekjøring på nett...og ta det derfra. Ta gjerne med en god venn, så kan du fort gjøre et kjempekjøp og få en bil du kan ha glede av i mange år!

Hos VW er GOlf en feiende flott bil, men med en tendens til å være noe dyrere enn den burde være. Enkelte modeller er dog mindre populære. f.ex 1.6 TDI....se f.ex DENNE: https://www.finn.no/car/used/ad.html?...

GOLF 7 kom høsten 2012, det er en vesentlig bedre bil enn Golf 6. Det gjør også noe med prisen, du få "mer" Golf 6 for pengene, bla ble en serie stasjonsvogner med ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar