0

Er det tilfelle?

spurt 2020-12-16 18:50:03 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Det vart bilferie i sommer slik som for mange andre. Eg oppgraderte derfor bilparken med å kjøpe ein Audi A4 TFSI, 1,4- 17 mod. med 150 hp. Km.stand 53000. Ein god bil. Etter ein service no i desember på eit ikkje merke verksted nemnde eg at automat kassa var noko hard i nedgiringa mellom 5-4-3 gear. Då det fortsatt er garanti på denne bilen anbefalte dei meg å kontakte eit merkeverksted for ein kontroll av automatkassa. Så gjort. Dei fant ingen feil ved oppkobling til feilregistrator, heller ikkje ved prøvekøyring fant dei noko spesielt.Litt rykking var det men ikkje noko spesielt.Grunnen var nok at det er for liten motor i bilen. 1,4 liter. Er det tilfelle at ein må godta hard giring fordi ein har bil med lite motorvolum? Nedgiring på dei andre trinna er ingen problem.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-17 11:26:17 +0100

Heisann! Bilprodusenter tilpasser jo girkasse etter motor volum / effekt så godt de kan. Men det er klart at lite motorvolum i enkelt tilfeller kan gjør noe utslag på slike ting. Men det skal i så fall ikke være mye. Med tanke på at du kjører det vi kaller et premium-merke. I praksis vil det si at du har betalt litt ekstra penger for å få en god bil med «det lille ekstra» i form av opplevd kvalitet og komfort.

Igjen – det er vanskelig å si noe for meg på dette er «innafor» eller ikke, uten å ha kjørt bilen. Ulike mennesker har også forskjellige preferanser på hav som er greit – og ugreit på slike ting. Det er smart gjort at du har sjekket dette ut med merkeverksted.

Jeg tror mitt råd til deg må bli å se dette an litt og følge med på det. Tiltar det ytterligere så er det nok noe galt. Så får du heller ta en ny runde da.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-12-17 17:04:17 +0100

Uten at jeg har sjekket, jeg ville trodd at en A4 med liten benziner har 7-trinns DSG. Normalt sett er dette en grei kasse, den gjør det den skal tilnærmet silkemykt, gitt at man ikke provoserer frem unoter ved det man kalle uheldig kjørestil. Jeg har prøvd flere VAG-modeller med denne kassa opp gjennom åra, 7-trinns kassa oppleves vesentlig mykere enn 6-trinns kassa. Jeg tenker jo også at til benziner å være, har både 1.2 TSI og 1.4 TSI overraskende mye anvendbar kraft fra lavere turtall, det er altså plenty mer enn nok dreiemoment til å få kassa til å fungere slik den er påtenkt ved pådrag, uansett om du er snill med gassen, eller gir på litt mer.

Slik jeg forstår deg er det imidlertid ved nedgiring du opplever problemer. Om problemet inntrefffer når du f.ex kommer til en stigning under jevn landeveiskjøring, kick-down eller rett og slett generell fartsreduksjon, sier du ingen ting om, men min erfaring er at ja, nedgiring er ikke riktlig like silkemyk som "den andre veien", men den er absolutt "innafor". Kun unntaksvis er det tendenser til merkbar "rykking", og da er det fordi jeg er litt klønete på gasspedalen og egentlig kjører på en måte som ikke er helt dagligdags. Andre problemer jeg har hørt om ifht DSG, er knyttet til Golf GTI hhv GTD: ved heftig pådrag oppstår det hjulspinn på et eller begge drivhjulene...vips...så girer kassa oppover som et skudd...med et rykk...derved kveles nærmest motoren. Men også dette er et kjøremønster som man for alle praktiske hensyn ikke har til daglig.

THE BOTTOM LINE er at jeg som Benny sier, ville fulgt litt med på dette: hva er det som egentlig skjer? Når vi kommer til en stigning med vår 1.2 TSI med 7-trinns TSG er den IKKE silkemyk når den girer nedover, med litt gasspådrag samtidig er girskiftet godt merkbart: det føles rett og slett som nummeret før det sier "klonk" - det tar også ørlite lenger tid enn ellers. Men direkte rykking, i ordets egentlige forstand, er det ikke. Da ville jeg som deg, blitt bekymret! Bortsett fra å følge litt med, ville jeg i ditt sted spurt fint om å prøvekjøre en tilsvarende bil hos Audi-forhandleren. Om ikke annet, så for din egen sjelefreds skyld. Siden bilen fortsatt har nybilgaranti, det er en klar fordel å komme til bunns i eventuelle problemer av denne sorten i garantitiden! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger