Vel, her har du møtt det særnorske begrepet "årsmodell" på sitt aller beste :-) I andre land med et annet verdenspråk enn engelsk legger man begrepet "Baureihe" og "Erstzulassung" til grunn ved kjøp og salg. Det første kan vi oversette med "modellserie" eller "versjon", det andre er rett og slett datoen for når bilen ble registert første gang. Tilsammen er dette ganske så entydig.
I Norge derimot har vi to ting som kompliserer bildet: den ene henger med fra tidligere tider: da fikk importørene gjerne tildelt et gitt antall biler, noen ganger for et år av gangen, som gjerne kom på båt til Drammen en eller annen gang, alle var naturlig nok produsert samtidig, ofte med samme farge på interiøret....osv osv osv.. For å "skille" etablerte man en sedvane der biler som ble registert fra og med 01.07 det ene året, f.ex 1990, ble klassifisert som "1991-modeller". 1991-modell var de helt frem til 31.06 påfølgende år. 01.07.1992? Ja da ble plutselig neste "årsmodell" et faktum! Noen ganger var det biler fra forrige "bolk" som på magisk vis ble"1992-modeller", gjerne side om side med tildelingen av biler for....1992. Nå var det jo ikke alltid kjempestore forskjeller: typisk var det ikke annet enn fargen på interiøret som skilte de to bilene. Dette var ved SALG....da kunne biler som var importert så mye som et år, ja sogar halvannet år i forveien, bli markedsført som 1992-modell. Legg til at det norske avgiftsnivået er i verdensklasse, vi ligger helt på topp!
Dette med avgiftsnivået har minst to konsekvenser: dels hender det at avgiftene hopper litt opp og ned. Om bransjen får nyss om dette på forhånd, ja da kunne man undertegne kjøpekontrakt med aktuelle kunder FØR f.ex en avgiftsnedsettelse...og ta bilene ut fra tolllageret og førstegangsregistrere dem ETTER avgiftsnedsettelsen. Dette har skjedd, sier ikke mer.
Høye avgifter gjør også noe med årlig verditap....til forskjell fra andre land gjør et år eller to ganske så mye med såvel innbyttepriser som bruktpriser! Bilbransjen og finansnæringen - glem ikke at forsikringselskapene også har en interesse oppe i dette - har et tricks i ermet her: EN PRIS FØR, EN HELT ANNEN PRIS ETTER! Fritt oversatt: ved SALG blir bilens årsmodell i store trekk fastsatt etter kritieriene nevnt over. Dvs at en bil som blir førstegangsregistert i andre halvår 2016, blir solgt som en....2017-modell! Jolly fine tenker kunden, da må jo bilen være 2017-modell også når jeg selger den....eller om den blir kondemnert! Men hvor lenge var Adam i paradiset? Når bilen skal byttes inn eller selges til en forhandler, for ikke å snakke om takseres ved kondemansjon, ja da snur man på flisa og definerer bilen som en "faktisk 2016-modell"! Begrepet "Baureihe" som kunne eliminert spekulasjoner av denne sorten, se det er noe man ikke snakker om!
At bilen har et serienummer som sier noe om når bilen faktisk er produsert og igjen...hvilken "modellserie" eller "versjon" man faktisk har foran seg....betyr heller ingen verdens ... (more)