0

Hvordan er skoda octavia bruktbil

spurt 2020-12-15 22:32:22 +0200

anonym bruker

Anonym

Min datter trenger en bil som kan trekke dobbelt hestehenger , som er driftsikker og som er forholdsvis gjerrig på drivstoff. Hvordan ligger skoda oktavia an på bruktbil statestikken. Har du andre ca. 10 år gamle biler du kan anbefale.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-16 09:06:06 +0200

Octavia er på alle vis en grei bil, men med et bilbehov der "trekke-svær-hestehenger" står på lista, er det et åpent spørsmål om ikke jentungen burde gå litt i seg sjæl! Ja, en Skoda med 2.0 TDI og firehjulstrekk har en ganske så anstendig tillatt hengervekt, men avhengig av hvor tung denne hestehengeren måtte være - to havregamper veier jo LITT da - vil det ligge betenkelig nær grensene for hva som egentlig er "innafor" her! Ja, om det dreier seg om å trekke denne hengeren på flat vei noen få kilometer i dann og vann, gjerne på veistrekninger uten spesielt krevende stigninger og så videre,og ikke minst: en fører som forstår at hun ikke skal tyne livskiten ut av bilen, ja da kan det gå aldeles utmerket! Det dreier seg i aller høyeste grad om å tilpasse kjørestilen til vekta, dv akseptere at man nok må legge seg godt under fartsgrensa her og der, og ellers kjøre med det Sparebank1 forsikring kaller "flyt". Altså mykt og uten røkkekjøring!

Når det er sagt, Octavia og tilsvarende VW er blant de beste ordinære familebilene i markedet når det gjelder nettopp behovet for å kjøre med slep. Jeg har selv en henger med relativt høy nyttelast, og ja, jeg har sogar kjørt problemfritt med slep med både Passat med den fantastisk spreke 1.6 D, hele 55 hk, senere ble det 1.9 TDI...begge med kun forhjulsdrift.....halvannet tonn går jolly fine...bare man holder tunga rett i munnen. 2 tonn går også helt fint med sistnevnte, men dengang var IKKE vektkontroll av personbiler på tur med henger satsningsområde....sier ikke mer. I dag må man være pinlig nøyaktig med å unngå massiv overvekt, sånn er det bare!

EN FORUTSETNING er MANUELL kasse! DSG-kasse er fine saker, men IKKE når det gjelder å trekke tunge slep! Dernest må man legge opp til et serviceregime der man skifter olje og filter ved MAX 15.000 km!!!!! Glem longlife-intervaller, her er det i aller høyeste grad snakk om kjøring der motoren virkelig får jobbe. Og igjen, det kan fort gå greit, men det er og blir en krevende øvelse der man MÅ ta hensyn til at Octavia IKKE har en V-8'er eller en svær rekkesekser under panseret! Det dreier seg i første rekke om termisk belastning, men glem ikke at tunge slep også gir vesentlig høyere belastning på hele drivlinjen, like frem til dekkene. Firehjulstrekk er en absolutt forutsetning her, både i forhold til å faktisk kunne trekke denne ekvipasjen, og i forhold til denne bagatellen med maks tillatt hengervekt. Vær også klar over at olja i haldex-systemet må skiftes hver 60.000 km....også dette er ekstremt viktig ved kjøring med tunge slep!

Det ligger også i sakens natur at det her er kun 1.9 hhv 2.0 TDI som gjelder....fortrinnsvis en bil med maks ytelse fra fabrikk....IKKE f.ex 105 hk / 1.9 TDI. Ytelsen varierer noe med årsmodell, men typisk snakker vi 130-140 hk her. Og ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar