0

2 nye identiske biler har ulik rekkevidde. Hvorfor?

spurt 2020-12-15 09:42:14 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Skriver nå i første omgang en kortversjon: En kollega av meg og meg selv bestilte 2 nye X1 i år. Disse ble levert i juli. Oppgitt WLTP=52 km.

Etter en dato i oktober, så vil ikke min over 41 km. Min kollega ligger på 48-51 km. Vi kjører ganske likt og vi bor nært hverandre og jobber på samme sted. Jeg hadde før denne datoen i oktober opp mot 51 km (men lå rundt 47-51 km).

Det som undrer mer, er: Hvorfor har han lengre og tilnærmet oppgitt WLTP? Han står ute og lader i den temperaturen som er ute (alt fra 0 til rundt 16 grader i den aktuelle perioden). Jeg står inne i et garasjeanlegg der temperaturen ligger på 14-18 grader. Begge lader om natten. Han bruker egen veggboks og jeg bruker medfølgende lader. Han forvarmer bilen før avreise og dette har jeg også testet, uten at det har hatt noen virkning. Bilen har vært inne til sjekk hos Bavaria og de finner ingen feil.

Har blitt veldig takknemlig for hjelp. Kan jeg klage på bilen?

Mvh Bjørn Johansen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-15 11:59:20 +0100

Ja, du kan endelig klage, men du vil ha et problem med å underbygge klagen. Et såvidt moderat avvik som det du beskriver her, kan meget vel henføres til tilsynelatende ubetydelige forskjeller i det være seg kjørestil eller for den sakens skyld, et par bakker mer eller mindre i den daglige kjøringen. Det kan også være en målbar forskjell i batterikapasiteten, det kan være at bilens reguleringselektronikk ikke er helt og holdent "samstemt"...kanhende "han andre" får putta på et par elektroner mer enn deg...mange bekker små osv..

Det som er vondt og leit er å finne frem til de respektive forholdene. De sistnevnte forholdene er det som du eventuelt kan klage på, og er du heldig, er det et målbart avvik....skønt...hva sjekket egentlig Bavaria når bilen var inne? Om man sier "jolly fne", ja da er sannsynligvis alle målbare parametere innafor. Sånn er det bare....og sånn har det vært en stund: kfr at vi som har kjørt konvensjonelle biler et helt liv, jevnlig har opplevd det samme: noen kan kjøre en halvannet tonn tung bil på lave 0.4 i snitt på landa kjøring, mens andre uten problemer klarer å få den samme bilen til å bruke det dobbelte og vel så det! Kjørestil, neon kjører på "flatmark" mens andre kjører mellom bakkar og berg, manglende vedlikehold, sensorfeil, delsystemer som ikke er optimalt justert, dekktrykk ...i det hele tatt...legio muligheter som kan forklare litt hver.

THE BOTTOM LINE er at jeg nok ikke ville vært spesielt bekymret for en såvidt begrenset forskjell, men jeg ville, om ikke annet så for min egen sjelefreds skyld, spurt hva som ble undersøkt av merkeverkstedet og tatt det derfra. Også verkstedet burde jo være interessert i å avklare dette, en positiv dialog kan avdekke og litt hjelp fra merkeverkstedet kan iallfall hjelpe deg å avdekke eventuelle problemstillinger knyttet til en ellers feiende flott bil her. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-12-16 20:51:55 +0100

Hei og takk for fyldig svar! Bekymret? Nja... Synes det hele er veldig rart. Ikke noe annet enn det. Han kjører i tillegg litt "røffere" enn meg OG står ute, så jeg synes det hele skulle ha vært motsatt. NB: Ellers så å si er alt annet "identisk".

Mvh Bjørn Johansen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger