0

Hvor mye koster det å feilsøke bilen hos Audi?

spurt 2020-12-13 21:53:21 +0100

anonym bruker

Anonym

Har en audi a5 som jeg ønsker å feilsøke. Hvor mye koster dette på merkeverksted ca? Noen ideer?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-14 11:24:25 +0100

Nja....timeprisen ved et merkeverksted med disse famøse ringene over døra er såpass stive at selv en skrankeadvokat av rang ville rødmet av forlegenhet. Som om ikke dette var nok, man har også differensierte priser basert på hvilken modell det dreier seg om. Dette begrunnes med forskjellig kompleksitet og høyere kompetansekrav for å kunne jobbe med f.ex A8. Om det er dette som er den egentlige grunnen, eller at man mener man kan suge litt mer ut av f.ex Oslo Kommune og regjeringens som jo har et par A8 som "firmabiler", kan man spekulere i, men jeg tenker at du neppe får "tilbudspris" med en A5. Kanhende det kunne lønne seg å bruke et Skoda-verksted, kanhende du burde vurdere en tur til Sverige når pandeminen roer seg....eventuelt Flensburg. Det avhenger i stor grad av kompleksiteten i feilen du ønsker å avdekke. Er det f.ex et problem med bilens styringsystemer, ja da går taksameteret ganske så heftig! Underforstått, er det et komplisert feilsøk der det medgår mye tid og ressurser, ja da vil det være lurt å planlegge for en aldri så liten "Urlaub" i Flensburg og omegn. Om du kan gjøre en del av feilsøket selv? Ikke umulig, men igjen: kompleksiteten i problemet avgjør. Enkelte ting lønner seg IKKE å tukle med selv, dels fordi det krever en kompetanse som ligger et hakk over det en stakkars garasjemekaniker klarer å stille med, dels fordi det kan kreve verktøy og diagnoseutstyr man ikke nødvendigvis har.

Er det en noe enklere feil...kan et uavhengig, autorisert verksted med en dyktig mekaniker som har relevant erfaring med VAG generelt og Audi spesielt gjøre en god jobb. Alt avhenger av hvor skoen egentlig trykker, hva som er problemet. Den situasjonen du står i, bekrefter det gamle ordtaket "det koster å være kar". Sånne ting følger med på kjøpet når du velger et "premium-merke", sånn er det bare. Nå sier du jo ikke noe om hvor stort og omfattende problemet egentlig er, med litt flaks er det noe som er enkelt å nøste opp. Men vil du ha mer konkrete svar for å kunne ta en beslutning om hvor og når og så videre: ta en tur innom et Audi-verksted og ta en hyggelig samtale med verksmesteren. Det koster (som regel) ingenting å spørre og innhente et råd. Noen eksakt pris får du neppe, men du får en antydning om timeprisen som gjelder for din bil og ditt problem. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-12-15 09:06:26 +0100

Heisann!

Dette er ikke noe helt enkelt spørsmål å svare på. Kortversjonen er at det fort kan bli dyrt. Veldig dyrt.

Så må jeg skynde meg å legge til at det kommer helt an på hva du skal feilsøke på. Er feilen kompleks og vanskelig å finne, ruller taksameter-kronene veldig fort. Vi snakker her om et bilmerke som opererer med timepriser på rundt 1.500 til 2.000 kroner timen, pluss moms og verkstedmateriell.

Skal man da lete rundt etter feil man kanskje ikke finner baller det fort på seg.

Mange bilmerker, deriblant Audi differensierer timeprisene sine, alt etter hvilken utgave du har. Kjører man en alminnelig A3 opereres det med rimeligere timepriser enn for eksempel på A8, Q8 og RS6. Alder på bilen har også noe å si her. Eldre biler er som regel noe rimeligere.

Heldigvis er systemet lagt opp slik at det ofte er pakkepriser, i alle fall på en del jobber – også enklere feilsøkingsjobber, slik at man ikke faktureres full pris. Problemet oppstår når man kommer med en bil som har en feil som «ikke passer inni i systemet». Som man kanskje ikke finner enkelt, eller en feil som kommer og går.

Da kan man risikere å måtte betale en ganske frisk pris for feilsøking uten at feilen en gang er funnet. Det kan kanskje høres både rart og urettferdig ut. Men her har det stått teknikere med mye kunnskap og avansert utstyr og jobbet. Da koster det penger.

Man kan selvfølgelig avtale på forhånd også, hvor mye penger man vil bruke på feilsøking, før man kaster inn håndkledet. Som kunde bestemmer man det selv. Men poenget er jo å finne feilen å få reparert bilen. På litt nyere biler har man vel egentlig ikke noe valg.

Det er nå en gang ikke slik enda, selv om enkelte later til å tro det, at man bare kobler på en PC, så dukker hva som er feil opp.

Akkurat dette med feilsøking har vært en kime til mang en heftig diskusjon og mye frustrasjon oppigjennom. Noen ganger er verkstedene i overkant frimodige til å skrive faktura. Andre ganger har kundene i overkant høye forventinger om hvor enkelt det er å finne selv vriene feil. Min erfaring er at dette går litt begge veier.

Mitt råd er å forsøke å ha så god og åpen dialog med verkstedet som mulig underveis. Det må legges en dose godvilje til, fra begge parter, for å løse et problem på en god, konstruktiv måte for både kunde og verksted. Det er ikke meningen at noen skal sitte igjen med svarte-Per her.

En del bilmerker har også en salgs fast estimert feilsøkings-pris. For eksempel 1,5 timer. Finner man feilen etter fem minutter belastes man ikke for hele feilsøkingsprosessen. Går det med ekstra mye ekstra tid ut over det estimerte må kunden betale i alle fall for noe av tiden.

Ofte så sees medgått feilsøkingstid også i sammen hag med jobben som følger i etterkant med reparasjon. Man får, kall det en ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger