Ja, den første generasjonen av New Beetle er unektelig sjarmerende, både å se til og å kjøre! Den ligger bokstavelig talt som et strykejern på veien, stabil som et fjell like til topphastighet, i det hele tatt en helt annen verden enn Golf IV, Designet hos VW i Mexico for å møte amerikanske sikkerhetskrav i sin tid, og som du nok har hørt før ble karosseriet til først. Deretter fant man ut at chassiset og teknikken fra Golf IV var tingen, værsågo', frem med skojernet og få trøkt ting på plass.
En veldig god bil for to, faktisk en av de meget få biler jeg har kunnet strekke beina helt ut i når jeg sitter i førersetet! Baksetene passer best til småvokste, bagasjerommet opplevde vi som knøttlite på begynnelsen av 2000-tallet. I dag er det hybrider og elbiler som har mye, mye mindre bagasjeplass, så denne generasjonen Beetle er slett ikke så verst likevel. Vår hadde 1.9 TDI under panseret, den passet bilen aldeles utmerket. 2.0 benziner er også grei, de små benzinerne derimot er ikke noen høydare...men for all del...for norske forhold er det kanhende nok. Bilen er forøvrig rimelig grei å skru på, men på grunn av ovenfornevnte skojern har den et par særtrekk: du skal ha pianfingre for å gjøre noe som helst nede i motorrommet, og du skal virkelig vite hva du gjør for å skifte frontlysærer. Det er så enkelt som å løsne lykteinnsatsene og føre dem ut i en sammenhengende bevegelse - uten å vri dem så mye som en grad den ene eller andre veien. Skift pære....samme prodsedyre omvendt...da går det unna på noen få minutter. Men den som IKKE er stø på labben og vrir litt på den...da kiler den seg...vips...så har du et dagsverk foran deg :-)
Å skifte blinklyspærer på sideblinklysene er også ovseleg festlig! Ratt av, vippe ut dashbordet! Vær også ops på at elektronikkmodulene til bilens styringsystem IKKE nødvendigvis ligger der det står beskrevet i den verkstedshåndboka f.ex Møller har for bilene. Å nei, det skakke' være lett, New Beetle er satt sammen litt her og litt der, må vite :-) Men sånne ting er jo litt av sjarmen med spesielle biler, og nei, det er normalt sett ikke spesielt mye problemer med New Beetle.
Jeg ville mao ikke vært spesielt redd for å kjøpe en bil som er kjørt 300.000. Heller det enn en bil som angivelig er kjørt si 100.000 der en kreativ drittstøvel har tricksa bittelitt med kilometertelleren. Sånt skjer oftere enn vi liker å tenke på, med 300' kan du være nogenlunde trygg på at det er rett kilometerstand. Gitt et nogenlunde greit serviceregime og ikke minst...at bilen på et eller annet tidspunkt er understellsbehandlet og jevnlig fulgt opp...kan det være mye god bil igjen her! Rust er achilleshælen her, om bilen kun har fabrikkbehandling ville jeg definitivt sjekket ekstra nøye for rust, eventuelt spandert en NAF-kontroll FØR kjøp. Som du vet, motor ... (more)