0

6 år gammel Kangoo z.e totalhavererte..

spurt 2020-12-09 20:24:53 +0100

anonym bruker

Anonym

Har en 6 år gammel elektrisk renault Kangoo z.e 5 seter. Den har gått ca 95 000 km. Nå fikk den et totalt sammenbrudd i overgangen mellom motor og girkasse(kobling). Reparasjonskostnaden er estimert til ca 110.000-120.000+eventuelt..

Garantien er utløpt og bilen er da i praksis boss..

Er det innafor at en forholdsvis ny bil som dette skal få slike totalhavari? 6 års levetid på en bil er ikke oppløftende.. Er det noe man kan klage på, og eventuelt til hvem?

Hilsen Henrik

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-09 22:08:57 +0100

Du finner en grei oversikt over rettigheter og hvordan du kan håndtere en klage på forbrukerrådets hjemmesider: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Som du forsåvidt er inne på, etter 6 år er alle muligheter ifht garanti og reklamasjon long gone. Det du kan gjøre, er å forsøke å få ned prisen på reparasjonen ved å gå i dialog med forhandler og/eller importør, det verste som kan skje er at man ikke gidder å snakke med deg i det hele tatt. Og nei, det er ikke verken innafor eller "greit" at en bil bokstavelig talt går til de evige skraphauger etter kun 6 år, men det er ikke helt uvanlig heller....skal ikke rare feilen eller skaden til før det blir rådyrt med dagens biler...ta f.ex displayet på Nisseleif...det koster mellom 80 og 90.000 som reservedel. Batteripakker er enda festligere, 2-300.000 på de fleste "vanlige" elbiler, på Tesla snakker vi raskt om båd e4 og 500.000.

Og som vi vet...det er svært så mange variable som avgjør hvor lenge en batteripakke skal holde...på samme måte som en mekanisk del, som denne overgangen du nevner, egentlig lever et rimelig hardt liv. Det vet vår gode venn MacMurphy, og som vi vet, kan noe gå i støkker, ja da går det i støkker før eller siden, noen ganger før. Med konvensjonelle biler har vi en hel drøss alternative muligheter til å få ned reparasjonskostnadene, med elbiler er det liksom ikke fullt så greit. Ikke er det så mange utenom merkeverkstedene som vil slippe en elbil innenfor dørene sine, og ikke er det liketil å få tak i rimelige deler og gjøre ting derhjemme i garasjen med hjelp fra en god venn heller. SKjønt...det som har skjedd med din bil, er i stor grad et mekanisk problem, om du har en god venn som kan sine ting har du jo ingenting å tape på å demontere og se om det er liv laga å skaffe deler og reparere bilen selv.

Å frakte bilen til det store utland for å reparere den der, er selvfølgelig mulig, ikke uvanlig at prisen ramler ned til det halve, men akkurat Kangoo må du nok til Frankrike for å få reparert. I disse pandemitider og så videre...vi snakker sannsynligvis om 2022 før det er realistisk å reise til Frankrike på dette viset og få utført en reparasjon. Derved står du igjen med de forannevnte mulighetene....eventuelt selge bilen som delebil, avskrive tapet og se deg om etter ny bil. Ellers forstår jeg din frustrasjon her, i min verden skal en god bil kunne kjøres minst 500' uten nevneverdige problemer. Din bil er ikke i nærheten av å være innkjørt engang, og greit nok, en bil kan ruste ganske godt på 6 år, men at det skal oppstå såvidt alvorlige mekaniske feil at det koster mer å reparere bilen enn den er verdt etter så kort tid og hadde nær sagt, ubetydelig bruk? Det er iallefall meget god grunn ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger