0

Liten bagatell medfører høy reparasjonskostnad

spurt 2020-12-08 09:08:33 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei

Har en 2015 Tesla Model S der garantitiden utløp for 1 måned siden. En dag jeg var ute og kjørte mistet jeg plutselig servostyringen/hjelpekraften på bilen, og den ble ekstremt tung å styre. Jeg er såpass gammel at jeg har kjørt bil uten servostyring, men denne gangen ble det veldig mye tyngre å styre enn en bil uten servostyring. Ved feilsøking hos Tesla avdekket de ett defekt jordingspunkt i front, mener det var venstre side, og en smal sak å utbedre. Bolten i jordingspunktet var eiret og knekt av. Når dette var utbedret viste det seg at det defekte jordingspunktet også hadde "svidd" styreenheten på tannstang/styresnekke som igjen medførte at denne måtte skiftes. Siden bilen var utenfor garanti måtte jeg ta kostnaden selv, som beløp seg til 38.000,-. For det første finner jeg det helt utrolig at en bagatell som defekt jordingspunkt medfører reparasjons kostnader på 38.000,-. For det andre; Hadde det vært min fru som kjørte bilen når dette skjedde kunne konsekvensene blitt langt verre da hun hadde ikke klart å styre bilen. Mener dette er direkte livsfarlig! Til orientering var det andre jordingspunktet fremme i bilen utbedret for 1 år siden grunnet akkurat det samme, men den gang på garanti, mener dette var høyre side fremme. På spørsmål om de ikke sjekket det andre jordingspunktet den gang fikk jeg svar om at det var nok utført, men det er ingen dokumentasjon på dette.

Har dere hørt om lignende tilfeller? Burde ikke komponenter i en bil være sikret mot farlige strømmer og spenninger som følge av en liten bagatell som defekt jordingspunkt? Skal ikke ledningsnettet i ett kjøretøy være lagt opp og festet slik at det ikke utsettes for skadelig mekanisk eller kjemisk påkjenning? Bør dette meldes videre noen steder for å advare andre mot dette da det potensielt kan være livsfarlig?

Mvh Pål Eichner

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-08 11:27:01 +0200

En ting er sikkert: en Tesla der servoen tar ferie, er ikke like greit å styre som en god, gsammel bil uten servo! Jeg har kjørt både Laddiser og Mercedes lastebiler med muskelservo, det har gitt meg feiende flotte overarmer, men det var absolutt håndterbart! En moderne bil som der styringa er designet med servo fra bunnen av, er a complete different matter! Legg til at en Tesla har feitere dekk enn ovenfornevnte lastebil, trampeklapp for at du klarte å redde shovet her!

Og ja, det fremstår som rimelig opplagt at Teslas verksted burde ha gjort både det ene og det andre når det først ble konstatert feil på et jordingspunkt. Det som er synd, er at historikk omkring dialogen du refererre til, ikke er dokumentert noe sted. At dette også er en kritisk feil som nok burde vært gjenstand for en form for det være seg innkalling eller systematisk utbedring ved ordinær service fra Tesla side, er hevet over tvil, men som vi vet, Tesla og Teslas måte å gjøre ting på, er et par hakk for langt inn i "fremtiden" på mange vis. Sagt på en annen måte: det har gått litt fort i svingene på flere vis, det må nødvendigvis ha konsekvenser. Min subjektive oppfatning er at Tesla Norge som et minimum burde tatt deler av regningen på sin kappe her, i tillegg burde man sørget for å flagge problemet internt i egen organisasjon: ja - jordingsfeil er noe som kan og vil oppstå i de aller fleste biler, på et eller annet vis, men her er det som du sier, en jordingsfeil av den sorten som har konsekvenser for et eller flere sikkerhetskritiske delsystemer. Det er liksom litt verre enn å miste et parkeringslys eller et baklys. Når vi også snakker om en relativt ny bil, fremstår det som om dette definitivt er et problem Tesla burde ta tak i.

At en jordingsfeil gir følgeproblemer, er imildertid ikke ukjent, verken hos Tesla eller andre. Min personlige "favoritt" av sorten er det vi kalte "italiensk spaghetti", altså de feiende flotte, mangefargede ledningsbuntene som Fiat kalte "elsystem" fra en gang utpå 70-tallet. Selv med skjema foran seg kunne man gå seg vill her, og for riktig å gjøre det festlig for alle som noensinne eide en Fiat...Polski Fiat...Lada....eller en av mange andre biler der man fikk dette italienske underverket av et elsystem med på kjøpet....lå minst halvparten av ledningnsnettet veldig lett til for mekanisk påvirking! En ting er et ledningsbrudd eller tre, dobbelt så ille er det når en leder gir krypstrøm mot jord. Men dengang var det altså ikke sånn at bilene var spekket med elektronikk, om man mistet et baklys, et varsellys i dashbordet, klokka....so what? Det betydde ingen verden ting, man kunne som regel kjøre med problemet til det passet å lokalisere feilen. Og etterhvert lærte man seg jo hvor de svake punktene var, jolly fine, bare moro!

Med dagens biler, for ikke å snakke om elbiler med en batteripakke som ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-12-09 12:25:09 +0200

Takk for svar. Så var det det å finne en mailadresse til Tesla Norge da... De strør ikke akkurat om seg med kontaktinfo. :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar