0

El.bil på vinterføre

spurt 2020-12-07 10:21:46 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Vurderer nå kjøp av el.bil. Det jeg lurer på er om hvordan fremkommeligheten er på vinterføre. Vi har en ganske tøff vinterveg når vi skal til hytta. Jeg ser at ID.3 har bakhjulstrekk, mens f.eks. Peugeot e2008 har forhjulstrekk. Vektfordelinga er vel litt annerledes i en el.bil og jeg lurer på om en bakhjulsdrevet bil er like god som en forhjulstrekker, altså en elektrisk bil. Har du noen test på dette?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-07 12:08:25 +0100

Vel, det er en meget seiglivet myte at en forhjulstrekker er "bedre" enn en bakhjulstrekker på vinterføre. Spesielt gjelder dette når vi snakker bakker: er bakken for bratt med en forhjulstrekker, er det ikke uvanlig at eneste farbare løsning er å rygge opp bakken...mao konvertere bilen til en noe spesiell bakhjulstrekker :-) Det blir litt som å hive to 50-kilos sekker eller passasjerene i bagasjerommet på en bakhjulstrekker, man får mer trøkk pr flateenhet på drivhjulene :-)

Hvilket bringer oss over til alfa og omega for fremkommelighet på vinterføre: dekkene. Nordiske vinterdekk er det eneste som duger, min personlige favoritt er Nokian Hakkepellitta, det er det klart beste dekket på seriøst vinterføre. Continenta er en god nummer to, og et bedre allround-dekk for de som måtte legge vekt på den siden. Dernest skal man ha dette med dekkdimensjon i bakhodet: stort fotavtrykk gir noe bedre grep på islagt vei, både sideveis og i forhold til fremkommelighet og bremseeffekt. På den annen side sett, på snøføre og slaps fungerer stort fotavtrykk stikk motsatt: der gir det relativt store fotavtrykket lavere tryykk, vips, så "flyter" bilen oppå både snø og slaps, med de konsekvenser dette har for såvel fremkommelighet som stabilitet. Kunsten er å sørge for at vinterdekkene har en dimensjon som gir et godt kompromiss, man velger IKKE høye, "stilige" felger med ekstreme lavprofildekk her...om ikke tvert om, så tenk "kompromiss! Det er IKKE greit å måtte hive ungene og kona i bagasjerommet for å komme opp en bakk med en bakhjulstrekker, men det skal altså ikke mer til enn å velge nogenlunde fornuftige dekk for å unngå dette.

Når vi nå også snakker elbil, er det ikke lenger sånn at det sitter en tung motor foran. Det gjorde det utfordrende å få optimal vektfordeling på biler med konvensjonell drivlinje, uavhengig av om det var forhjulstrekk eller bakhjulstrekk. Med elbiler er dette så meget enklere, iallefall om produsenten tenker vektfordeling i designprosessen! ID.3 skal ha noe nær 50-50 fordeling, det er god sort. Hvordan vektfordelingen er på Peugeout, er jeg usikker på, men ligger elmotoren foran, slik vi bør kunne forvente, og batteriene er fordelt på en god måte, er det neppe noen problemer her...tipper begge bilene er likeverdige hva vektfordeling vs drivhjulene angår.

The Bottom Line er at det egentlig er bop-bop om man velger forhjulstrekk eller bakhjulstrekk, førstnevnte har sin største styrke ved at drivhjulene "drar" bilen gjennom svingene, altså i den retningen man gjerne vil, mens en bakhjulstrekker tradisjonelt sett vil oppleves som noe mindre stabil. Med en god ESP/antispinn vil imidlertid denne problemstillingen med bakhjulstrekk være historie. Om man presser bilen for mye i en kurve, vil både en forhjulstrekker og en bakhjulstrekker gå rett frem. Sånn er det bare, opp gjennom åra har jeg kjørt begge deler under både snille og mer seriøse forhold, det er og blir dekkene og ikke minst, egen evne til å "lese" forholdene og tilpasse farta og kjørestilen deretter. Som jeg alltid sier: på vinterføre er 60 km ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger