Gode og kloke ord fra Kamerat K her, en liten tilføyelse: Golf 7 kom høsten 2012, det er en vesentlig bedre bil enn Golf 6. Tenk gjerne også i retning av Skoda Octavia eller Fabia, begge gir deg mer bil for pengene, i den forstand at du får nyere bil med kortere kjørelengde for samme pris som du må betale for en noe eldre Golf. Det du skal unngå hos VAG, er de små bensinmotorene med kamkjede, dvs fra før 2013...vi snakker om 1.2 hhv 1.4 TSI....dette er problemmotorer.
Mhp Skoda Octavia er det også et generasjonskifte, mener det var rundt 2013. Forrige modell er grei nok og mye bil for pengene, neste generasjon er som med Golf, vesentlig bedre. Det gjenspeiles også i prisene i bruktmarkedet, men man kan jo ha flaks....dog...er en bil mistenkelig billig, er det ekstra god grunn til å sjekke grundig! Sjekklister finner du på nett, bla hos Motor.
BMW, Audi, Volvo er gjennomgående biler der du betaler noen tusenlapper ekstra for merket i grillen, verdt å ha i bakhodet når du har begrenset budsjett. Antall år på veien sliter mer på en bil enn noen hundretusen kilometer fra eller til, sånn er det bare....hvilket bringer oss videre til det som er absolutt viktigst å sjekke på en bruktbil: rust. Nyere biler ruster som aldri før, NAF skal ha kostatert kritisk rust på biler som e rså nye som 5 - fem år gamle. Her er det selvfølgelig store variasjoner, nettopp derfor: sjekk! Er det rustdannelse, vær du sikker på at du ser bare toppen av isfjellet, da går du videre! Det er IKKE rasjonering på gode biler for en hundretusenlapp!
Og...det er muligens selvfølgelig...men du sjekker ALLTID under bilen...gjerne på en bok. Spander en NAF-test FØR kjøp eller forlang tilstandsrapprt om du er usikker på å gjøre en slik sjekk selv eller på annen måte e r i tvil. Av de du nevner, er forøvrig BMW og Volvo et hakk bedre enn VAG på dette med rustbeskyttelse...men noen år ekstra på veien gjør sitt...også der. Lykke til!