0

Hvilken førstebil burde jeg velge?

spurt 2020-12-05 16:56:19 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Benny! Jeg sliter med valg av førstebil. Jeg er dessverre opptatt av bilmerker og utseende, og ønsker derfor ikke noe annet enn BMW, Audi, Volkswagen eller Volvo. De modellene jeg har sett på er BMW 1-serie fra 2008-2010, Audi A1 fra 2010-2013, Volkswagen Golf og Polo fra 2010-2014, Volvo V60 og C30 fra 2010-2011. Bilen kan koste maks 100 000 kr, og helst ikke ha for mange feil. Hvilken bil anbefaler du at jeg velger? Er også usikker på om jeg burde velge diesel eller bensinmotor. En vanlig kjøretur for meg er 15 minutt, og bilen vil være i bruk hver dag. Den må også kunne tåle lengre turer, men da hovedsaklig småkjøring.

Tusen takk for hjelp på forhånd!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-05 23:03:53 +0100

updated 2020-12-07 09:10:10 +0100

Hei Det er ikke desverre at du liker akkurat disse bilene, hvilken bil vi liker best er en smaksak på linje med med andre valg vi tar. Golf burde jo være et greit valg,stort sett pålitelig men feil finner du her også som med de fleste andre bilmodeller og er rikelig tilgang på i bruktmarkedet men kost på deg en Naf test for sikkerhet skyld. Med 100000 kr på kontoen til bilkjøp så velg nyest mulig uansett diesel eller bensin men på diesel bilen ville jeg valgt motorvarmer ellers kan bilen kokse igjen ved mye småkjøring med blokert partikkelfilter og egr ventil og partikkelfilter er dyrt å bytte. Med kjøremønsteret ditt kunne du også vurdert en elbil men er jo ikke all verdens valgmuligheter for dine 100000 kr.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-12-06 21:15:41 +0100

Gode og kloke ord fra Kamerat K her, en liten tilføyelse: Golf 7 kom høsten 2012, det er en vesentlig bedre bil enn Golf 6. Tenk gjerne også i retning av Skoda Octavia eller Fabia, begge gir deg mer bil for pengene, i den forstand at du får nyere bil med kortere kjørelengde for samme pris som du må betale for en noe eldre Golf. Det du skal unngå hos VAG, er de små bensinmotorene med kamkjede, dvs fra før 2013...vi snakker om 1.2 hhv 1.4 TSI....dette er problemmotorer.

Mhp Skoda Octavia er det også et generasjonskifte, mener det var rundt 2013. Forrige modell er grei nok og mye bil for pengene, neste generasjon er som med Golf, vesentlig bedre. Det gjenspeiles også i prisene i bruktmarkedet, men man kan jo ha flaks....dog...er en bil mistenkelig billig, er det ekstra god grunn til å sjekke grundig! Sjekklister finner du på nett, bla hos Motor.

BMW, Audi, Volvo er gjennomgående biler der du betaler noen tusenlapper ekstra for merket i grillen, verdt å ha i bakhodet når du har begrenset budsjett. Antall år på veien sliter mer på en bil enn noen hundretusen kilometer fra eller til, sånn er det bare....hvilket bringer oss videre til det som er absolutt viktigst å sjekke på en bruktbil: rust. Nyere biler ruster som aldri før, NAF skal ha kostatert kritisk rust på biler som e rså nye som 5 - fem år gamle. Her er det selvfølgelig store variasjoner, nettopp derfor: sjekk! Er det rustdannelse, vær du sikker på at du ser bare toppen av isfjellet, da går du videre! Det er IKKE rasjonering på gode biler for en hundretusenlapp!

Og...det er muligens selvfølgelig...men du sjekker ALLTID under bilen...gjerne på en bok. Spander en NAF-test FØR kjøp eller forlang tilstandsrapprt om du er usikker på å gjøre en slik sjekk selv eller på annen måte e r i tvil. Av de du nevner, er forøvrig BMW og Volvo et hakk bedre enn VAG på dette med rustbeskyttelse...men noen år ekstra på veien gjør sitt...også der. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger