Nja...dersom det lekker kjølevæske inn i motoren, er det overveiende sannsynlig at motorolja er aldri så lite gråaktig. Dvs at olja i større eller mindre grad er preget av gråhvit, seig guggemasse. Hvorvidt motoren går til Jesus i dag eller en gang i fremtiden, avhenger selvfølgelig av hvor mye kjølevæske som havner i olja. Det som er helt sikkert, er at denne blandingen smører dårlig. Som kjent er dårlig smøring usedvanlig dårlig karma for motoren, det stopper seg sjæl, før eller siden, helst før. Jeg ville først og fremst sjekka olja her, uten at jeg kjenner den aktuelle minibussen, det er sannsynligvis helt kurrant å komme til eksempelvis påfyllingen for motorolje, likeledes eventuell peilepinne.
Det andre punktet som er vel så relevant, er hvorvidt du har registert at kjølevæskenivået synker - altså at det forsvinner kjølevæske. Med "forsvinner" tenker jeg på på at det er virkelig merkbart, ikke bare en millimeter fra eller til. Å kaste et blikk på kjølevæska kan også være lurt, jeg tenker at dersom det kan lekke den ENE veien, kan det også trenge olje inn i kjølesystemet den ANDRE veien. Mao har du her TO punkter som et tredje verksted kan sjekke. Oppsøk gjerne et verksted som "kan" dette med nyttekjøretøyer og spør fint om råd og hjelp. Og nei, uavhengig av hva som måtte være den underliggende årsaken, jeg ville ikke kjørt ubekymret videre med en slik feil.
Det som forundrer meg, er at temperaturen synes å ha vært nogenlunde normal. Det kan skyldes to ting: moderat mengde med kjølevæske i motoren og/eller at du har et kjøremønster som belaster motoren i liten grad. 5-6000 km er tross alt ikke spesielt mye, jeg vet fra tidligere at mennesker som kjører med råttent egg under gassen faktisk har kjørt med sprekk i blokka har kjørt Sør-Norge på tvers og tilbake igjen uten bekymringer whatsoever....ikke før det aber pløtzlich viste seg å være veldig lite olje og kjølevæske igjen i motoren. Så ja....det er mye som er mulig.
Det som forundrer meg, er at bilens diagnosesystem også skal ha ropt på hjælp pga tett dieselfilter, men at bilen angivelig ikke har dieselfilter. Dette ville jeg også rådført meg med et tredje verksted om....en dieselmotor, attpå til fra Renault, vil normalt sett ha en eller annen form for drivstoff-filter, men det er selvfølgelig ikke gitt at det dreier seg om et konvensjonelt filter.
Uavhengig av dette: du nevner ikke noe om hvilke verksteder du har henvendt deg til. Glem ikke at dette dreier seg om et kjøretøy som kan være noe mer krevende og uvant å jobbe på for et vanlig bilverksted. Det krever sin mekaniker for å si det sånn, vi har alle våre styrker og svakheter, det gjelder også mekanikere, selv om mange av dem er utrolig allsidige! Lykke til!
Og er det sensorer i kjølesystemet som kan gjøre at motoren går i nødmodus vis trykket i kjølesystemet forsvinner, f.eks. grunnet sprukket ekspansjonstank? Med vennlig hilsen Øystein Ålykkja