0

bensin, diesel , eller el

spurt 2020-12-03 19:28:55 +0200

anonym bruker

Anonym

hei

skal bytte ut min peugeot 308 sw gt-line i en større bil da vi venter barn nr 2. har sett en del på peugeot 5008 suv med gt-line 165 hk bensin og gt verjson med 181 hk diesel. bilen er romslig , praktisk og ser bra ut synes jeg. har i hovedsak sett på brukte 2018-19 modeller til 400 -450 000kr.

så er det valget da? skal en går for en diesel /bensin bil ? eller skal en vente på ford mustang mach e, vw id4 , skoda enyaq eller tesla model Y. alle disse er vell på størrelse med peugeot 5008 og går på strøm. anntar prisen på disse vill ende på 550-600 000kr inkludert vinterdekk ?

trenger ny bil innen mai 2021, er strøm variantene verdt å vente på ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-03 23:27:53 +0200

Det er flere forhold som definerer hva som er lurt eller ikke, det viktigste er at valgene man gjør bygger på kjøremønster og hvilke behov man har. Om familiens kjøring i alt det vesentligste består i kjøring innenfor en radius der man kan klare seg med hjemmelading, jolly fine. Dersom man jevnlig kjører lengre srekninger og må basere en stor del av ladingen på kommersielle tilbud, forsvinner en betydelig del av "besparelsen" mange legger til grunn for å velge elbil. Det ligger også i sakens natur at man må ha mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader: uten dette får man uvegerlig høye driftsutgifter. Legg til at et kjøremønster som involverer lading "underveis" også gir nyordene "rekkeviddeangst" og "ladekø" mening. Og nei, det vil IKKE være slik at du får samme frihet til å kjøre der du vil når du vil med elbil, i beste fall vil det være nogenlunde fungerende ladetilbud rundt det vi kaller "store" byer i Sør-Norge og langs hovedferdselsårene mellom disse byene innenfor et 5-års perspektiv. Bor man i grisgrendte strøk, enn si ferdes i grisgrendte strøk eller ønsker å feriere sånne steder, vel, da er ikke elbil tingen. Likeledes er det en krevende øvelse å satse på "bilferie" utenfor landets grenser med elbil.

Der man uten problemer kan kjøre både 1000 og 1500 kilometer før man må se seg om etter en dieselpumpe med dieselbrenneren, kommer man kanhende bare 2-300 km med en elbil før man når den magiske grensen på 20 % gjenstående rekkevidde...som jo er det optimale "ladepunktet" med tanke på batterienes rekkevidde. For riktig å gjøre det komplisert, bør man unngå å lade batteriene til mer enn rundt 80 %. Dette gir uvegerlig utfordringer, selv om fabrikantene kappes om å reklamere for "lang" rekkevidde. Så nei, det er ingen fasitløsning som sier at de feiende flotte nye elbilene som er på vei, e verdt å vente på. Det er ditt og familens kjøremønster som er det viktigste elementet her, og nei, det er ikke alle forunt å ha et kjøremønster som kan tilpasses de begrensningene som følger med en elektrisk drivlinje. Hadde nær sagt: Ole Brumm er et godt alternativ her: da tenker jeg på en av de nyere ladbare hybridene med relativt lang rekkevidde. Da får du ja takk, begge deler, og kan kjøre elektrisk i nærområdet og ha en diesel eller bensinmotor som gjør at du slipper både rekkeviddeangst og ladekø langs landeveien.

BEHOVET for plass og andre praktiske egenskaper skal man heller ikke undervurdere. Når du nevner barn nummer to: meg bekjent er utvalget av stasjonsvogner med elektrisk drivlinje ikke-eksisterende. Ja, det finnes kombibiler med bakdør, men bagasjerommet er ikke alltid tilstrekkelig til en barnefamilies behov. Enkelte biler, som Tesla 3, krever at man tar frem skojernet for å få trøkkt inn barnevogna. I det hele tatt: av bilene på lista du presenterer er det kun Skoda og VW som vel kan komme i nærheten av å oppfylle de kravene en barnefamilie bør stille.

The Bottom Line er imidlertid at ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar