0

Kan man nekte å Eu godkjenne hvis bilen er skitten inni

spurt 2020-11-23 19:57:58 +0200

anonym bruker

Anonym

Forstår selvfølgelig at dette ikke er et punkt på Eu godkjenningen så saken dreier seg om at hvis bilen er så skitten og illeluktende inni at man blir fysisk dårlig eller kvalm av å sette seg i den kan man da kreve at bilen blir rengjort og presentert for kontrol på en ordentelig måte. Norulf eller kanskje Benny her har sikkert hørt om liknende situasjoner som dette. Hilsen Wago

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-24 22:33:36 +0200

Stikkordet her er HMS. Alle seriøse bedrifter må ha et forhold til HMS, og på samme måte som arbeidsplassen generelt er underlagt krav til hele gullrekka fra renhold til lys og generell utforming, er det et absolutt krav at de ansatte ikke skal måtte utføre sitt arbeid under forhold som setter liv og helse i fare. Om vi holder oss til bilverksteder, en bil som er slik du beskriver er i aller høyeste grad et forhold som faller inn under dette. I særdeleshet gjelder dette i disse tider, om jeg hadde vært det være seg ansatt, formann eller verneombud i en slik situasjon ville jeg satt ned foten ganske kraftig her, uten pardong, uten å nøle. Jeg ville også dokumentert svineriet på et elle annet vis, eventuelt også sørget for minst et uhildet vitne, og skulle eieren være så forb.... dum å ta opp temaet til diskusjon, ville vedkommende fått arbeidsmiljøloven tredd nedover ørene.

Og ja, jeg har bla hatt verneombudets hatt på gjennom en årrekke, i en virksomhet som vel er blant de som tar nettopp dette med HMS ekstremt seriøst. Det gjør faktisk de aller fleste autoriserte verksteder også, den skal bransjen ha, i det hele tatt, det har vært en markant bedring de siste 20 årene eller deromkring. Dette kan skyldes flere forhold, jeg er blant dem som klapper i hendene her, en mekaniker skal ikke være nødt til å iføre seg fullt smittevernutstyr for å gjøre jobben!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-25 08:32:12 +0200

Ja Norulf belyser noe vesentlig her nemelig det med å utsette seg for smitterisiko,, vi vet at Korona viruset kan leve lenge også utenfor menneske kroppen så blir man presentert for en bil som formelig lyser av risiko så tror jeg man som Norulf nevner uten pardon sette ned foten og be eieren av bilen komme tilbake når ha har fåt skjøret ut det meste av gammel søppel og fjernet soppangrep i seter og gulver. Regner med at de fleste bileiere tar på seg rent tøy og tar en dusj når de skal til legen eller tannlegen så hvorfor har de ikke samme tankene om bilen sin at når den skal presenteres for Eu og vet at andre skal måtte grave i søpplet sitt. Litt respekt for andre mennesker kaller nå jeg det og håper bileierene som gjør dette stiller seg rødmende i skammekroken en stund hvis de kommer med en slik bil til kontroll.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-25 10:47:17 +0200

Ja, Corona er en ting her, regner med at ingen seriøse firmaer lar sine mekanikere sette seg inn i en kundebil uten munnbind cat IIR og nitril-hansker i disse dager! Men om bilen ser ut som en dass innvendig, slik trådstarter antyder...da snakker vi om forhold som krever samme verneustyr som en intensivavdeling eller ifht biologisk krigføring! En bil som forsøkes innlevert til et verksted i slik forfatning, uansett grunn for verkstedsbesøket, bør avvises uten nåde.! Som Kamerat K så treffende antyder, dette gjenspeiler total mangel på respekt for andre mennesker!

Og for de som eventuelt måtte jobbe ved en arbeidsplass der arbeidsgiver ikke har rett syn på HMS i slike tilfeller: en anonym melding til arbeidstilsynet gjør susen.....men hold hue nede...varslere er ikke populære hos arbeidsgivere som prioriterer feil ifht arbeidsmijøloven og HMS!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2020-11-23 19:57:58 +0200

Sett: 90 ganger

Sist oppdatert: Nov 25 '20