Jentungen har en 2012 Prius, av den sorten som har "alt". Ingen problemer whatsoever, bortsett ra den lille bagatellen med at bremseskivene må skiftes ved hver EU-kontroll. GJennomsnittlig forbruk ifht kjørecomputeren ligger på 0.45 over tid, imponerende gitt et kjøremønster som i alt det vesentligste består av småkjøring. Bilen har vel rulla opp mot de 200' nå, det eneste ankepunktet er at vi som er vant til VAG TDI opplever Prius som gørrande dau. Setene er også typisk Toyota, men om du trives med Corolla kan det fort gå greit. Instrumentpanelet har du sikkert også sett, det kan man like eller ikke like, men man har iallefall den informasjonen man trenger. Mhp dette med oljeforbruk kan det være et amerikansk fenom...f.ex....jeg ville lagt ut spørsmålet i et Toyota Forum, og gjerne tatt en tur innom en Toyota-forhandler og bedt om råd. En ting skal Toyota ha: man møter service og velvilje av en annen verden hos såvel importøren som forhandlerne. Det har dog sin pris...service hos et uavhengig verksted er som ellers...veldig bra for lommeboka :-)
Vær imildertid ops på at også Toyota ruster. Bilen nevnt over ble understellsbehandlet på ny første gang i år, da var det behov for sandblåsing og sinkbehandling for å stoppe det som ellers kunne utviklet seg til kritisk rust rimelig kjapt. Sjekk derfor aktuelle biler for rust, og finner du et godt eksemplar, kjør bilen direkte til en seriøs understellsbehandler! Full behandling koster i størrelsesorden 6-7000, da snakker vi om en grundig og fagmessig god jobb, sandblåsing etc gir raskt noen tusenlapper i tillegg...så finn en best mulig bil! Etterbehandling med 2-3 års mellomrom, dette er vesentlig billigere. Ja, det koster litt pr år, men får du kriisk rust, er det exit for bilen....det fllyr fort både 30, 40 og 50.000 på selv begrenset rustsveising! Og...igjen...også Prius ruster! Verdt å ha i bakhodet, vær ellers ops på de vannlige sjekkpunktene. Sjekklister finner du forøvrig på motors hjemmesider, ta gjerne med en god venn som kan det du ikke kan. Lykke til!