0

Kjetting - foran eller bak på 4wd?

spurt 2020-11-13 10:18:10 +0100

anonym bruker

Anonym

Sikkert dumt spørsmål....................skal på kjøretur på noen svært glatte fjelleveier i helgen med bil som har 4x4 med 50/50 trekk. Setter på kjettinger for sikkerhetsskyld, da det er blank is flere steder. Så til spørsmål; logisk nok ville jeg montert kjettingene på fremhjulene for å sikre styring. Men er dette fornuftig?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-17 17:17:28 +0100

Ja, her beskriver du en situasjon der kjetting absolutt kan komme til sin rett! Hvem kjenner ikke den deilige, kriblende følelsen av at bilen forvandles til verdens største kjelke når man ikke kommer opp bakken og sklir raskere og raskere baklengs :-) ? Har du en normalt forsiktig kjørestil kan det fort gå greit, og siden moderne kjetting ikke er helt som før, snakker vi lettere kjetting med bittemå pigger. Det gir mindre belastning i form av disse kjekke slagene, derved burde det gå helt greit med et par forsiktige kilometer inn til hytta. Men ha det i bakhodet: drivknutene og eventuell leamikk i f.ex et haldex-system liker ikke harde slag. Ja, du kan fint gi gass for å komme gjennom en snøfonn eller opp en bakke, men ikke kjør som en unevnelig rallyfører...du vet...han som kjørte som en 18-åring med sin første bil og kjefta Subaru huden full hver gang bilen gikk i støkker :-) I det hele tatt, alt går så meget bedre når man nyter kjøreturen og kjører på en måte som ikke bruker opp de ekstra sikkerhetsmarginene som kjettingene gir. Og ja, med 50/50 trekk ville jeg helt klart gått for kjetting på alle fire hjul, det gjør det enklere å kjøre jevnt og sikkert.

Om du ikke har spesielt mye erfaring med kjetting fra før: det er (minst) to måter å legge på kjetting på: enten legge dem pent og pyntelig ut over bakken og rulle bilen til sånn circa litt før eller etter midten av kjettingen...eller jekke opp et og et hjul og legge kjettingen på fra toppen, på omtrent samme vis: litt "over midten" på kjettingen liksom. Poenget er å få det punktet på kjettingen der du setter den sammen på SIDEN av hjulet, kvartpå eller kvart over, da er det enkelt å fordele kjettingen passe jevnt, passe stram rundt hele omkretsen. Resten tar du med strikkene på tvers av felgen, Begge metoder for å få på kjettingen fungerer, men underlaget avgjør hva som er best. Sår man i en snøfonn uten mulighet til å rulle ut kjettingen under hjula, kan jekken være grei å ty til. Jekken har også en stor fordel: om du jekker i jekkefestene får du mer klaring mellom inerskjermen og hjulet, det gjør det vesentlig lettere å legge på kjettingen. om det er i trangeste laget ellers.

I ovenstående forutsetter jeg kjetting som minner om det vi hadde i gamle dager, mener bla BIltemas kjettinger er av den sorten. Enkle og greie kjettinger, dog noe spinkle i forhold til andre kjettinger jeg har sett, bla hos BilExtra. Mener også jeg har sett gode kjettinger hos Mekonomen. Vær forøvrig nøye med å kjøpe kjetting som passer hjulene på bilen din, og øv deg på å legge dem på hjemme i ro og mak. Da ser du også om de har korrekt lengde. Ja, du kan til en viss grad tilpasse lengden, men det er mange år siden jeg så en kjettingtang i butikken, og det følger heller ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-17 05:03:07 +0100

Takk for utfyllende tilbakemelding. Det er nok ikke ekstremt. Problemet er veldig glatt. Går greit så lenge man kan kjøre på kantene, men ikke alltid det går da de gir lett etter når det ikke er frost. Problemet sist helg var stopp i bakke da et tre hadde blåst ned....ble det krevende å komme i gang. Det var da tanken om kjetting kom. Kjører maks 20 km/t i rundt 2 km. Greia er og at man hele tiden med tanke med tilbaketure er litt stresset på om det blir mer is på veien.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-13 12:23:10 +0100

Kjetting på en moderne bil er ikke helt hva det var...som regel er det ganske så trangt om plassen. Men, forutsatt at du har plass til kjetting på bilen din, det er en ting som er litt dumt med kjetting på forhjulene: drivknutene på akslingene foran får mye juling når du kjører med kjetting. Det tilsier som et minimum at du kjører med conduite, altså sakte og pent. Det ligger jo også i sakens natur, dette dreier seg neppe om ordinære kjøreforhold, da ville du vært like godt hjulpet med gode piggdekk, eventuelt de beste piggfrie dekkene du kan kjøpe for penger. Her ser jeg for meg virkelig ekstreme forhold, i form av smale veier med et stup på den ene siden og det vi kaller "klonk is", gjerne med et feiende flott lag med vann på toppen. Da ville også jeg tenkt tanken på kjettning...men er det mer ordinær vei, godt vintreføre og du har normale vinterdekk, ja da er det nok en smule overkill. Det ville jeg vurdert løpende, jeg har selv aldri hatt behov for å kjøre med kjetting over lengre distanser, heller ikke i hine dage da vinter var vinter og "ESP" hhv "antispinn ikke engang var påtenkt. Mye dreier seg om å tilpasse farta etter forholdene og ta det derfra.

Når det er sagt, er det så ekstreme forhold at du må kjøre lengre distanser med kjetting, ville jeg vurdert å investert i et sett til med kjetting, dvs hatt kjetting på alle fire hjul. I hine dage, med bakhjulstrekkerne mine, hadde jeg to kjettinger på drivhjulene bak og en foran, det kalte vi dengang for "styrekjetting". Det fungerte! Men med firehjulstrekk og ekstreme forhold: kjetting på alle fire hjula! Det var regelen når vi trengte kjetting hos min f.d arbeidsgiver, med fjelttoppstasjoner, svært bratte atkomstveier og null brøyting / vintervedlikehold snakker vi dog om virkelig ekstreme forhold, og firehjulstrekkere av den heftige sorten. Du beskriver ikke dine kjøreforhold spesielt grundig, ut over at det er "svært glatt", men jeg tenker jo at på et punkt må man stikke fingeren i jorda og tenke tanken på å hoppe over på snøscooteren man har på hengeren! I det hele tatt, privatkjøring på veier som virkelig krever kjetting...det er ikke en øvelse man bør gjøre i utrengsmål!

Lykke til med fjellturen, men vær forsiktig, stopp i tide og ta heller frem snøscooteren!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2020-11-13 10:18:10 +0100

Sett: 4,853 ganger

Sist oppdatert: Nov 17 '20

Antall visninger