0

Tune min Isuzu D-max 3.0L TD, 2008 modell?

spurt 2020-11-11 11:38:45 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Har prøvd å lese meg opp på dette temaet, men blir bare forvirret. Ser at flere bla i UK har gjort dette med hell. Automatkassa er sterk og tåler dette, og bilen er generelt i god stand teknisk sett. Den har blitt brukt som privatbil og ikke i næring. Men, ser at de fleste tilbyr veldig høy effektøkning. Jeg er ikke ute etter å gjøre denne til en racerbil, men vil bare ha litt mer Nm og hk og en bil som går litt mer effektiv. Sistnevnte er det som gjør bilen bedre å kjøre til daglig, og som er verdt oppgraderingen alene.

Alle leverandører skryter av at de har best løsning, men jeg er mest opptatt av å få noe som er trygt for motoren, gjerne med muligheten til å resette bilen til original stand. Når jeg spør de forskjellige forhandlere om de selger en "powerbox" så får jeg til svar at de ikke skjønner hva jeg mener. Hva velger jeg?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-11 13:17:15 +0100

Ingen "tuning" av denne sorten er "trygt" for motoren, noe forenkelt set, du øker uvegerlig såvel termisk som mekanisk belastning over hele gullrekka, fra turbo og innsugingsventilene via stempler og råder og like frem til drivhjulene. I mange tilfeller er det sånn at de som selger dette ikke gjør stort annet enn å øke ladetrykket og drivstoff-tilførselen etter GSG-metoden (går-det-så-går-det) og påberope seg en høyere effekt. Men til hvilken pris? Kanhende motoren drukner i drivstoff ved enkelte turtall, kanhende turboen sliter mer enn den burde. Kanhende det blir skikkelig godt trøkk både her og der, gjerne godt og varmt! Dette har konsekvenser for motorens indre liv både på kort og lang sikt, og før eller siden innhentes man av dårlig karma. Så nei, det er ingen billige snarveier til mer effekt og høyere moment, skal dette gjøres skikkelig , er det mye som må forsterkes. Da koster det plutselig mer enn det smaker. Og ja, mange kan "gjøre dette" og slå seg på brøstet og si at motor og girkasse "tåler" det. Spørsmålet er: hvor lenge?

Sagt på en annen måte: selgerne sier som regel "kjapt, trygt og billig". Ja, det går kjapt å hive inn slike "løsninger", men du kan stryke både "trygt" og "biliig", for BILLIG blir det ikke på sikt. For min del er det en av de tingene jeg er spesielt opptatt av: om jeg skulle handle bruktbil ville den minste mistanke om slik tukling vært en umiddelbar deal-breaker.

Glem heller ikke at slike endringer SKAL meldes til Biltilsynet og forsikringselskapet, uavhengig av hva de som selger slike "kjapt-trygt-billig" måtte hevde. Når du nevner muligheten for å kunne "resette" bilen og i neste setning bruker ordet "Powerbox" tenker jeg jo at du nok bør tenke deg grundig om før du hopper på en slik løsning: en "powerbox" er normalt sett en boks som på relativt enkelt vis lurer motoren til å tro at den bare MÅ øke ladetrykket og hive på mer diesel. Det er mao førsteklasses amatørtuning, som på ingen måte har noe med en seriøst utøfrt tuning å gjøre. Ja, det kan gi økt effekt og økt moment i et gitt turtallsområde, men det gjør samtidig at blandingsforholdet mellom luft og drivstoff blir alt annet enn optimalt med de knsekvenser dette har for alt fra belastninger på motoren til utslipp. Det ligger i sakens natur, man "lurer" bilens motorstyring. Det spørsmålet du bør stille deg, er hvem som har mest ressurser til å få motren din til å fungere optimalt: fabrikanten eller noen guttunger som leker seg med en pc og snekrer sammen det de kaller en "powerbox"?

Jeg vet svaret, og vil si det så enkelt som at dersom du er misfornøyd med bilen slik den er, ja da bør du rett og slett selge den og kjøpe deg en bil som har en effekt og momentkarakteristikk som passer bedre inn i det du føler at du trenger for å være fornøyd bak ratt og gasspedal!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-20 09:30:57 +0100

Hei, og takk for svar. Har full forståelse, og respekt for det som her blir sagt. Nå er det sånn at feks Volvo V70 D5, 2002 mod blir levert med 3-4 hk alternativer på samme motor og gearkasse/drivverk. Jeg hadde den minste, 131 hk. Den størte var vel på 185. Fikk "mappet" den på Bra-Bil i Sverige. Teoretisk hk-tall er 197 hk. Nm husker jeg ikke. Dette ble gjort på 245K km og den har nå gått 305K km. Motor er nå like fin og bruker ikke olje. Automatkassen slurer heller ikke så mye på konverteren og girer like fint den dag i dag. (skal selges).

Isuzu sin 3.0 diesel 4jj1 motor skal tåle opp til 400 hk før de må begynne å forsterke råder og veiv. Auto-kassa er enkel og gammeldags, men råsterk. Her må selvsagt service følges til punkt og prikke. Sånn jeg ser det mellom linjene på det du skriver, så er i hvertfall pc-tuning/mapping det sikreste og dyreste alternativet. Ser de bruker et par timer på å legge det inn på motoren, og samtidig retter på ting underveis. Derfor vil to like motorer få litt forskjellig sluttresultat i hk og Nm. "Powerboks" skal jeg holde meg unna. Der tas det tydeligvis ikke hensyn til noe som helst, annet at man kanskje får en sprekere bil i en gitt stund. Dette er dessverre nesten for billig, noen som sikkert gjør at gud og hvermannsen hiver seg på, uten å tenke på følger dette kan få.. Jeg kommer tilbake på hva jeg evt ender opp med;-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger