Kamerat K har som vanlig mange god poeng :-) Men som også han er inne på, det er en grunnleggende forutsetning at du har opptrådt ærlig og korrekt selv, altså at du IKKE har tatt en liten spansk en og glemt å fortelle om colabokser, ståltråd og kanhende tyggegummi og andre morosame reparasjoner. Da sliter du uansett ordlyd i kontrakten. Men som du sikkert forstår, det er nyanser her, og er det en normal handel, der begge parter har gjort sitt, og handelen er opp og avgjort med en standard kjøpekontrakt uten spesielle forbehold, er det i utgangspunktet litt som en hestehandel i gamle dager: om det er en skjult feil du med rimelighet ikke kan ha visst no om, er det en grei sak for din del. Om du derimot har skjult feilen, beveger du deg inn i grumsete farvann, bør du gå i dialog med selger og finne ut hvor skoen egentlig trykker før du eventuelt søker råd hos NAF, forbrukerrådet eller et "fritt rettsråd" hos advokat som kan disse tingene...hint...en av NAF sine juridiske samarbeidspartnere. Det får du normalt sett oppgitt også om du ikke er medlem, men et NB, ha alltid en hyggelig og positiv tone overfor såvel forhandler som andre du måtte ringe til!
Når det gjelder formuleringene i kontrakten, aner det meg at du kan ha et problem med å fortolke dem. Generelt er det imidlertid sånn at en proffesjonell part verken kan ta fra deg reklamasjonsretten på den bilen du har kjøpt, eller skyve ansvaret for å kontrollere den bilen han kjøper fra deg over på deg. Sånn er det bare, men igjen: det forutsetter at begge parter opptrer på den måten man må kunne forvente, altså nogenlunde ærlig og redelig. Ja, kravene til en proffesjonell part er normalt sett strengere, men det er ikke det samme som at det er "fritt frem" for kreative metoder for kundene. Det er i korthet hva dette dreier seg om. Hvordan dette er i ditt konkrete tilfelle, er det selvfølgelig vanskelig å si noe om ut fra dine ytterst sparsomme opplysninger, der er du selv eksperten. Finnn frem kontrakten og skriv eventuelt ned et kortfattet sammendrag av saksforløpet før du eventuelt tar saken opp med selger hhv aandre instanser om det skulle bli nødvendig. Lykke til....og igjen..prøv å holde en hyggelig og positiv dialog!