0

El-bil: brukt, ny eller demobil?

spurt 2020-11-07 16:25:05 +0100

anonym bruker

Anonym

Skal kjøpe bil til først og fremst pendle med, men også bruk i hverdagen. Budsjett mellom 250-370 000kr. Har konkludert med at el-bil kan være ett smart kjøp. Har derfor endt opp med 3 alternativ: 1: bestille ny bil, hyundai ioniq pris ca 325 000kr. Lang nok rekkevidde til pendling og hverdag, men ikke viss jeg skal besøk familien som bor 4-5timer unna (noe jeg gjør ca hver 4. - 6.uker) 2: brukt Kia Soul til kr 340 000. Den er brukt som leiebil og har derfor ett par riper på innsiden av døren, men i følge selger -overfladisk og ikke så dype at lakken er ødelagt. Ellers normale bruksskader som steinsprut osv. Registrert i 2019, men er toppmodell 2020 som har gått ca 22 000km 3. Kia soul til kr 369 000, importbiler gått mellom 3000-10 000km - så å si «nye» 2020modeller

Hva skal jeg velge? Er el-bil et smart valg, eller skal jeg gå for en billigere bensin/diesel bil? Er el-bil som er brukt til leiebil ett dumt valg? Planlegger å ha bilen noen år fremover og da evt til familiebil.

Mvh en ubesluttsom førstegangskjøper

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-07 18:13:29 +0100

Jeg ville gått for ny bil her, da får du en bil med seter som ikke er besudlet av andre, og ikke minst, du får full nybilgaranti. Vær imildertid klar over to ting: du bør tenke nøye gjennom om elbil egentlig passer for kjøremønsteret ditt, og legge inn kalkylen for hvor mye det koster deg å lade underveis når du skal besøke familien. Det ligger også i kortene at du må ha mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmeader, det er alfa og omega for totaløkonomien med elbil.

Demobiler og leiebiler, spesielt leiebiler ved forhandlernes verksteder, skal man unngå: prisavslaget gjenspeiler ikke den faktiske slitasjen ved en drøss forskjellige sjåfører som ofte "prøver" bilene litt i overkant for mye. Tro meg, det merker du om du undersøker nøyere og tar en grundig prøvekjøring. Gitt det faktum at f.ex batteripakke er ganske så dyr, ville jeg ikke "gitt bort" et år eller to av garantitiden her. En tilsvarende problemstillinger gjør seg gjeldende med importbiler...de kan være "så og si nye" så mye de bare vil....det er overveiende sannsynlig at du får maks to års garanti istedetfor de 5-7 årene du ellers får.....ellers vil sannsynligvis batterigarantien, som for f.ex Hyundai er 8 år eller 200.000 km....være vesentlig mindre på "importbilene". Det dreier seg antagelig om ordinær bruktimport av biler der man har registrert dem på et firma eller som leasinbiler for å få refundert momsen og høste eventuelle andre fordeler i opprinnelseslandet.

Legg til at det spesfikt for elbiler kan være kritiske utstyrsforskjeller mellom "norske" biler og importerte bruktbiler...f.ex oppvarming ifht oppvarming av batteriet og varmeveksler-teknologi i bilens klimaanlegg. Jeg vil si det så sterknt aom at det prisavslaget du referer til her, overhode ikke reflekerer et (sannsynlig) bortfall av garanti. Om du likevel skulle bli fristet, skal du spørøre om denne filletingen med garanti...påstår man at det er vanlig, full garanti....få frem antall år og hva garantien dekker....undersøk vs en "norsk" bil....og få det for all del skriftlig og med i kjøpekontrakten.

The bottom Line er at jeg nok ville valg europeisk før jeg i det hele tatt vurderte Hyundai hhv Kia, men smaken er som baken, om du føler at dette er bilen for deg etter at du har vurdert en gang til om elbil er tingen for deg, foreta en GRUNDIG prøvekjøring og bestill eventuelt nybil! Og ja, bensin/diesel er fortsatt helt kurrante valg, men kjøremønsteret er alfa og omega. Pendler du typisk 3 mil eller mer hver dag, og ellers ikke har mye småkjøring, er diesel kongen på haugen. Velger du f.ex Skoda får du mye bil for pengene, i den forstand at du får nyere og gjerne bil med kortere kjørelengde enn du ellers ville fått. Ja, du kan også få mye "ny" Skoda for pengene, se f.ex på forskjellige varianter over temaet Fabia. Men igjen: mye dassekjøring er ikke udelt positivt for et diesel partikkelfilter....dog brenner du godt ut ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger