0

Tips til familiebil i klasse SUV

spurt 2020-11-05 07:48:37 +0100

Hei Vi er en familie på 5 stk. 3 barn i alder 4, 9 og 12 år. Minste sitter i forovervendt barnestol så den tar ikke mye plass. -Vi har et budsjett på ca kr 250 000(maks). -Vi er på leting etter SUV med 4 hjulstrekk. -Automatgir. -Helst ikke eldre enn 2015 modell. -Helst ikke gått mere enn 80 000km. -Greit med plass i baksete samt greit med bagasjeplass(skal bruke takboks uansett så bagasjeplass kan vi avse litt på). -Har campingvogn som veier 1600kg så bør kunne trekke fra 1600kg og oppover. -Ønsker i hovedsak hybrid, men er kanskje vanskelig med tanke på drakraft og den prisen vi har satt? så om det blir diesel eller bensin har ikke noe å si.

Har sett på mange typer biler, men er mye å velge blant så klarer ikke å snevre inn søket til bare noen få.

Hvilken biler vil du anbefale oss med tanke på dette? som er realistisk i forhold til pris etc.. Har i dag en VW Touran, 170 hester diesel. Meget god bil og fornøyd med plassen i den selv om bilen i seg selv ikke er stor. Vært 4 hjulsdrift og litt høyere bakkeklaring så har den vært meget dugende fremdeles.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

7 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-05 09:26:19 +0100

Jeg tenker jo at det er naturlig å se i retning av VW eller Skoda her, og nok kanskje også tenke litt i retning av en konvensjonell stasjonsvogn med forhøyet bakkeklaring fremfor "SUV". Det kan meget raskt vise seg å gi "mer" bil for pengene, i den forstand at dere får nyest mulig bil med relativt lav kjørelengde. Sagt i klartekst: merkelappen "SUV" hauser opp prisen. Det er også en liten greie man bør tenke nøye gjennom: har man egentlig reelle behov som tilsier at man bare "må ha" høyere bakkeklaring? Ja, jeg har kjørt f.ex Landcruiser og andre biler med virkelig heftig bakkeklaring gjennom en årrekke, men ytterst sjelden hatt reelt behov for det. Er det snø i store mengder som er motivet, tenk en gang til: det er primært dekka og et godt firehjulstrekk med ditto ESP/antispinn som har betydning her, normalt sett vil alminnelig god bakkeklaring og korte overheng gjøre susen. Er det så mye snø at man ønsker seg Landcruiser, bør man helst la bilen stå.

Jeg ville også forsøkt å unngå å kjøre med takboks, det er noe klatt i flere sammenhenger. Jeg ville rett og slett sett i retning av Passat eller Golf stasjonsvogn, eventuelt Octavia, samtlige finnes med firehjulstrekk og forhøyet bakkeklaring. Vær ops på at utenom "alltrack" / "Scout" finnes biler med 2 cm ekstra bakkeklaring fra fabrikk, dette er et tilvalg. 2 cm høres ikke mye ut, men det er nok til at det er godt merkbart når man som meg til tider ferdes i russisk Karelia :-) Jeg kjører selv Golf stasjonsvogn med haldex 5 (siste generasjon Haldex er vesentlig bedre), med disse 2 centimeterne ekstra, bilen er svært stabil på veien under alle forhold, i tillegg har jeg maks tilhengervekt på 2 - to - tonn og over 600 liter bagasjerom....hva skal man vel med "SUV"?

Passat og Octavia er to hhv et nummer større, vel verdt å vurdere gitt det behovet du skisserer. Ellers finnes jo Tiguan da...grei bil men med en tendens til å være overpriset som bruktbil.

Jeg tenker også at det vil være fornuftig å velge en bil med siste generasjon 2.0 TDI, dvs 150 / 185 hk TDI....forttrinnsvis Euro6 versjonen. Og bare så det sagt: 2.0 TSI er også greit nok, vær dog klar over at det medfører et noe høyere drivstoffbudsjett og at du må jage turtall fremfor å kjøre på momentet. Det samme vil i stor grad gjelde en hvilken som helst hybrid, man skal ikke se seg blind på verken reklamen eller begrepet "systemeffekt", en hybrid er ikke som en TDI.

Å gå for den nyere motoren kan medføre at budsjettet butter i mot, på samme vis som Skodas SUV vil ligge noe i overkant her, men det kan være et smart grep om man tar mål av seg til å beholde bilen en stund. Dette med "hybrid" ville jeg satt en svær strek over, det begrenser utvalget kraftig...kfr at det ikke er biler som gir deg "Ole ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Hei igjen og takker så mye for tilbakemelding. Vi har notert oss skoda og VW :) Men hva mener du om Mazda CX-5, subaru outback og M.Outlander? Da tenker jeg alle med dieselmotor. Virker som gode og praktiske biler det også, men ingen erfaring og liten viten ellers om de.

Svein R gravatarbildeSvein R ( 2020-11-09 08:25:35 +0100 )rediger
0

besvart 2020-11-09 09:54:56 +0100

Hei igjen og takker så mye for tilbakemelding. Vi har notert oss skoda og VW :) Men hva mener du om Mazda CX-5, subaru outback og M.Outlander? Da tenker jeg alle med dieselmotor. Virker som gode og praktiske biler det også, men ingen erfaring og liten viten ellers om de.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-09 19:48:15 +0100

Mazda har hatt sine issues med dieselmotorene, likeså Subaru. Suvaru har i tillegg festlige automatkasser og en importør som ler rått når arme kunder hvisker ordet "garanti". Outlander er den beste av disse, og for all del, det er greie biler, spesielt etter oppgraderingen av modellen en gang rundt 2012 (om jeg husker rett). Det er også mye bil for pengene, Outlander holder seg ikke speseilt godt i pris, det er veldig greit når man kjøper. I det hele tatt, det er en bil man kan like, dog tenker jeg at du bør oppsøke en forhandler og ta en grundig prøvekjøring. Noe forenklet sagt, det er ikke en tysker, verken mhp komfort elleer kjøreegenskaper.

Det er heller ikke like god kundestøtte som man har med et VAG-produkt, det kan ha stor betydning om du som meg kjører en del utenfor landets grenser eller for den sakens skyld, bor i grisgrendte strøk. Dette gjør seg også gjeldende mhp tilgangen på deler, såvel såkalte "originaldeler" som samme deler med et annet innpakningspapir til en helt annen pris. Jeg setter pris på å kunne bruke et uavhengig, autorisert verksted noen få kilometer fra der jeg bor, med Outlander kan det være en fordel å ta et ord med f.ex sin lokale verkstedsforbindelse og sjekke at man får kundestøtte lokalt...igjen gitt at du bor i grisgrendte strøk. Vær også klar over at deleprisene til Mitsubishi ligger et par hakk over både VW og Skoda. Ikke det at man trenger voldsomt mye deler, men ingen biler er feilfrie, ingen biler er uten slitasje. Når det er sagt: om japs skulle vært aktuelt (da må det snø et varmt sted) er Outlander absolutt ikke på bunnen av lista over aktuele kandidater. Bla etter nevnte oppdatering av bilet hevet man bla sikkerheten betraktelig gjennom bedre produksjonsmetoder og bedre stålkvalitet...og et grunnleggende !nytt! karosseri. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takker igjen for svar :) :) Men må spørre litt videre hva du mener kan være andre biler evt etter skoda og VW som man kan gå for? Hva rangerer/anbefaler du i tillegg til disse? Har sett litt på kia, hunday, volvo og toyota rav 4. Samt hvilken skoda og VW mener du vi får mest bil for pengene?

Svein R gravatarbildeSvein R ( 2020-11-11 09:07:09 +0100 )rediger
0

besvart 2020-11-10 09:00:27 +0100

Takker igjen for svar :) :) Men må spørre litt videre hva du mener kan være andre biler evt etter skoda og VW som man kan gå for? Hva rangerer/anbefaler du i tillegg til disse? Har sett litt på kia, hunday, volvo og toyota rav 4(usikker på om rav 4 blir for lite)? Samt hvilken skoda og VW mener du vi får mest for pengene for når hovedkriter er automatgir, 4 hulsdrift, hengerlast på minst 1700kg, litt mere bakkeklaring(alltrack etc) og helst ikke gått over 100 000km. Hvilken årsmodell bør vi legge oss på da som kan være realistisk i forhold til maks sum på kr 270 000? :) Beklager alle spørsmålene ;)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-11 12:33:08 +0100

Vel, jeg ville ikke spredd meg så mye, begynn med å oppsøke en VW eller Skoda-forhandler og prøvekjør. Om de ikke har nye demobiler av en for deg aktuell sort, så har de store forhandlerne som regel et greit utvalg av aktuelle biler. Nei, merkeforhandlere er ikke det billigste stedet å handle brukt VW eller Skoda, selv om unntak finnes, men jeg tenker at man bør gjøre en god jobb når det gjelder å vurdere hvilken bil som passer best. Jeg gikk rett nok den "andre veien" når jeg kjøpte bil sist, både Volvo, BMW og Audi sto på min mentale liste, men de falt bort i tur og orden, bla denne biten med gode lokale samarbeidspartnere er viktig for meg. Når jeg naturlig nok etterhvert havnet i VW-sjappa, og bla fikk prøvekjøre en av de ansattes private CC på en lørdags ettermiddag, var det som å komme hjem. Jeg hadde forøvrig bestillinga klar på en CC "med alt", men så fikk jeg prøvekjøre den nye Golf7 dagen før alle andre, siden har det vært Golf. Derfor tenker jeg at prøvekjøring er alfa og omega: smaken er som baken, og begynner du i Octiva/Golf enden, gjør du definitivt ikke noe feil. Begge finnes i søkk og kav i bruktmarkedet...og Octavia gir veldig mye for pegene, et hakk mer enn Golf. Som nevnt innledningsvis, jeg ville ikke låst meg til "SUV", men igjen, smaken er som baken!

Korea- og Japs passer ikke for alle, men det koster lite å prøvekjøre, for all del. Jeg er blant dem som får utslett og allergiske anfall av den sorten biler, det har med vonde minner å gjøre, bla har et par støkker jeg kjenner opplevd den gamle Hyundai-importøren på sitt verste, legg til at bilene har spesielle måter å gjøre ting på som ikke passer helt for den norske vinteren. Kia er også litt spesiell, importøren har tette knytninger til BOS for å si det sånn, og jo, det er "greie" biler, men det er også biler som gir fod næring til myten om at biler ikke holder mer enn 100.000 km :-) Når du nevner Volvo: jolly fine, men prisnivået er stivt, du ender raskt opp med eldre bil som er kjørt typisk 2-300.000 for ditt budsjett. Volvo er IKKE feilfrie. Om jeg skiulle anbefalt noe fra Volvo, ville jeg likevel sett i retning av Volvo V70: "gubbebilen. En konvensjonelll herregårdsvogn med firehjulstrekk kan du få gunstig. Ja, automatkassa kan være festlig, Volvo Norge tok i sin tid rundt 70.000 for å hive inn en byttekasse, mens du kan få overhalt kassa for rundt 10.000 i Sverige...så jo, det går an å eie Volvo om man vet hvordan man snor seg. Men å eie Volvo og være henvist til den norske importøren og norske merkeforhandlere kan gi mer spenning enn man setter pris på!

Som sagt....V70 kan være verdt å vurdere. Andre, tilsvarende biler som er gunstige i bruktmarkedet er Fords Mondeo og Opel et-eller-annet som ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-14 12:09:17 +0100

Vel, om konen har veto-rett og "høy sittestilling" står øverst på lista, har du et problem. Avhengig av hvor høyt konen legger lista, da snakker vi primært SUV eller kassebil. Som vi vel har vært innom, så snart bilen markedsføres som SUV, koster den litt ekstra. Legg til at det gjør noe med et par andre ting også, mye luft under bilen gir f.ex utfordringer i forhold til både kjøreegenskaper og stabilitet. Ja, det er forskjeller her, men gjennomgående er det sånn at en SUV ofte innebærer kompromisser på andre områder. Min mor løste dette med en pute eller to under rumpa, da fikk hun passende "utsikt" over dashbordet, men jeg tenker jo at dere rett og slett burde prøvekjøre aktuelle biler og bruke elminasjonsmetoden etterhvert. Ja, det vil ta litt tid, men det er en såvidt stor investering at det er greit å gjøre valg man er fornøyd med en stund.

Jeg tenker jo at en Golf eller Octavia med 2 cm ekstra bakkeklaring faktisk gir en ganske grei sittestilling, men jeg har en ganske så lang overkropp....det var dette med meg og Julius, vi er like! Imidlertid finnes Octavia som du antyder, også i Scout-utgave, om jeg ikke husker helt feil har man på et eller annet tidspunkt også levert vanlig stasjonsvogn med samme bakkeklaring. Forskjellene er merkbare, og da "sitter" man høyere. Om skoen trykker i selve setet, ja da begynner det å bli problematisk, da kan det være foruftig å se både på Tiguan og Kuga. Jeg opplever begge som greie kompromisser, dog passer de ikke helt inn i mitt kjøremønster. Men vi har alle våre preferanser, om din kone føler seg bedre i en sånn bil og dere ellers i store trekk holder dere i det norske riksveinettet i et sedat tempo, kan det fort gå greit! Dessuten: Tiguan, Kuga, Kodiaq er strengt tatt det vi kan kalle "mild" SUV, noe forenklet sagt: bedre allround-biler enn mange andre av denne sorten!

Skodas nye SUV-modeller er jo absolutt et alternativ, de første begynner å komme ned på et greit prisnivå. Kodiaq er på alle vis en grei bil, dog er den også en stor bil. Fordelen er at det er kurrant å gjennomføre en prøvekjøring, mange Skoda-forhandlere har demobiler av sorten , og i idsse tider er man mer enn velvillige på alle vis. En kunde er en kunde, også om han "bare" vil prøekjøre og få gode råd om en bilmodell med tanke på bruktbil....man selger jo også bruktbiler, må vite! Ellers er det en "outsider" som av en eller annen grunn ikke har blitt spesielt populær: Skoda Yeti. Den har et design man kan elske eller hate, fordelen er at såpass mange er i siste kategorie at bilen er rimelig å kjøpe som brukt. Levert med både TDI og små og litt større benzinere, vær dog ops på det magiske årstallet "2013" med de små benzinerne fra VAG...stikkord "kamkjede" vs tannreim, den siste holder år ut og år inn, mens motorene ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Tror vi har klart æ koke dette ned til to biler(fruen får veto på høy bil, mao SUV);) Vurderer kuga vs tiguan, ca 2016 modell. Hvilken bør vi velge?:) og hvilken utstyrspakke bør vi velge for å få mye for pengene? Budsjett er på ca 280 000. Hvilken har best plass i baksetet samt størst bagasjerom?

Svein R gravatarbildeSvein R ( 2020-11-24 00:40:41 +0100 )rediger
0

besvart 2020-11-24 00:41:08 +0100

updated 2020-11-24 00:43:03 +0100

Tror vi har klart å koke dette ned til to biler(fruen får veto på høy bil, mao SUV);) Vurderer kuga vs tiguan, ca 2016 modell. Hvilken bør vi velge?:) og hvilken utstyrspakke bør vi velge for å få mye for pengene? Budsjett er på ca 280 000. Hvilken har best plass i baksetet samt størst bagasjerom? Håper på meget god hjelp her:)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger