0

Varmeapparat virker ikke

spurt 2020-11-02 12:11:55 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, varme virker ikke i min 2006 santa fe. startet på førersiden, og nå virker det ikke. Iskaldt i bilen.

Mvh. Bill

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-03 13:37:26 +0200

Det første du bør gjøre, er å sjekke at det er nok kjølevæske i systemet. For lite av den sorten medfører null varme i varmeapparatet og desto mer varme i motorblokka.

Dernest bør du tenke i retning av en annen problemstilling: termostatproblemer. Kast et blikk på kjølevannstemperaturen når du har kjørt en stund. Ligger nåla i bånn, er det ikke usannsynlig at du har en termostat som står wide open. Om så er tilfelle, må termostaten skiftes. Om nåla ligger et sted på "midt på", kan det være smart å se på oljetemperaturen om den er tilgjengelig i f.ex kjørecomputeren. Er den ikke det, er det et godt gammelt tricks å bruke hendene (med forsiktighet) og føle på temperaturen på den kjølevannslagen som går ut fra toppen av motorblokka...den skal være god og varm, slik den blir når kjølevannet holder typisk rundt 90 grader.

Finner du ikke noe som kan indikere feil her, ja da bør du sjekke slangene INN til varmeapparatet på samme vis. Er de iskalde når motortemperaturen er grei, er det tett et sted. Eventuelt åpner ikke "krana" som skal sørge for at varm kjølevæske sirkulerer i bilens klima-anlegg. I hine dage var det så enkelt som en form for overføring mellom varmeapparathendelen og en fysisk kran, på nyere biler er et litt mer fiks-faks, som termostater og temperaturgivere både her og der, gjerne også en form for elektronikk og elektromekanisk regulering. Men prinsippet er det samme. Endelig kan et være fis tett eller andre problemstillinger med varmeveksleren i bilens klimanlegg. I det hele tatt, mange muligheter, men det er lurt å sjekke de enkle tingene først, det er ofte ganske så fomlete å komme til for å rette feil i bilens klimaanlegg. Siden du beskriver et fenomen som har utviklet seg over tid, først på førersiden for etterhvert å ende opp med null varme i det hele tatt, er det ikke usannsynlig at det det er et problem i denne sjangeren.

En variant over temaet er også at varmeveksleren er full av dritt. Dette isolerer og hindrer strømmen av varm frostvæske. Da vil det som regel være LITT lunk i både slangen INN til varmeappararet og antydning til lunk i bilen. Har du mistanke om dette, kan du prøve "godstoff" som skal rense opp, men da må det være LITT sirkusjon, er det null sirkulasjon inn mot varmeveksleren er du like langt. Med "godstoff" tenker jeg i første rekke på radioatorrens, prøver du noe sånt, vær nøye med å følge bruksansvisningen! Kan nevne at jeg hadde en tilsvarende problemstilling for mange tiår siden: sjekket "alt" og prøvde bla radioatorrens, etter mye grubling viste det seg at årsaken til problemet var en slange som lå i klem helt oppe i toppen av dashbordet. Nok å trekke litt i denne slangen, så gikk ytelsen i varmeapparatet fra nærmest ingenting til den reneste hårføneren på null komma null. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar