0

elbil på vinterføre - Forhjulsdrift vs bakhjulsdrift

spurt 2020-10-29 07:57:59 +0100

hei,

Vi vurderer å kjøpe elbil men det fins virkelig ingen familiebil med 4x4 til en grei pris. Drivstoffdrevet biler med 4x4 er både lett tilgjengelig og til en gunstig pris (eks. Skoda Octavia). Med elbil, må man høyt opp i pris for å finne tilsvarende bil. Dermed vurderer vi å kjøpe en elbil som midlertidig løsning til det kommer gode alternativer med interessant pris i Norge. Da det blir ofte utfordrende vinterføre hos oss er vi litt usikre på hvordan elbiler vil reagere. Vil en elbil med forhjulsdrift bare spinne hele tiden (ganske kjapp på akselerasjon) og vil en bakhjulsdrift hjelpe mye på vinterføre? Vi er nødt til å slå til med ny elbil snart pga ny jobb situasjon og det er vanskelig å forutsi håndterbarhet av elbilene når det ikke har kommet noe snø ennå. Hva er deres erfaring der?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-29 08:46:29 +0100

Generelt er det to ting som skiller mellom klinten og hveten når snøstjernene kommer frem på skjermen: det ene er dekka, det andre er funksjonaliteten i bilens ESP/antispinn. I begge tilfeller er forskjellene større enn "fagmiljøene" liker å snakke om. Når det gjelder vinterdekk, er det tre alternativer som peker seg ut som gode valg for nordiske vintere: Nokian...som er det klart beste alternativet for tøffe vinterforhold, unansett om måtte være snø eller is. Dernest Continental om man ønsker seg et godt allround-dekk i områder der føreforholdene veksler over hele spekteret vinteren imellom...og sist, men ikke minst, Michelin...om du har lite snø, men desto mer is hhv bar vei gjennom vinterhalvåret. Pass imidlertid på å velge felger og en fornuftig dimensjon, "tøffe" lavrprofildekk med stort fotavtrykk og ditto lavt marktrykk gir teoretisk bedre grep på is og barmark, men er ekstremt dårlig karma på snøføre og tøffe vinterforhold.

Dette med ESP/Antispinn har blitt bedre med åra, men senest ved lanseringen av en unevnelig "SUV" med firehjulstrekk fikk vi se hvor mye en god ESP kan bety under "elgtesten". Jeg er rimelig sikker på at mye av problemet var knyttet til nettopp ESP, jeg har kjørt en tidligere modell som tjenestebil gjennom mange år....eneste gang jeg noensinne har opplevd en firehjulstrekker som står fast på flatmark i en desimeter eller to med nysnø. Stabiliteten var heller ikke noe å skryte av, responsen når man presser denne unevnelige bilen hardt i kurver, er mildt sagt dårlig karma. På den andre siden av skalaen har vi våre gode venner hos VAG: med vår Beetle fra tidlig 2000-tall kjørte jeg ved flere anledninger trygt og sikkert under tildels heftige vinterforhold: gode dekk og en god ESP utgjør et hav av forskjell.

The Bottom Line er at disse to tingene betyr mer enn forhjulstrekk eller bakhjulstrekk. Hva som er "best", strides de påstått "lærde" om, men jeg tenker som så, at forhjulstrekk er kongen på haugen når vi snakker stabilitet og kontroll. Gitt at man tilpasser farta etter forholdene, kommer man som regel nogenlunde helskinnet frem. Forutsetningen er imidlertid gode dekk...og en god ESP. Med bakhjulstrekk har man rett nok bedre fremkommelighet, og enhver som har kjørt bakhjulstrekk et tiår eller to vil ha stålkontroll med rumpa på bilen, også på eldre biler uten ESP overhode. Men for alle praktiske hensyn: firehjulstrekk gir deg ja takk, begge deler. Tenk tanken på den nye Skodaen eller VW sin ID.4, de er ikke langt unna, og prisleiet er egentlig helt greit. Ja, det koster litt å være kar, men jeg vil hevde at om du har tøffe vinterforhold der du bor, er 100.000 fra eller til bare en pølse i slaktetiden, del investeringen ut over antall år du eier bilen, det koster mer om du blir stående fast eller havner i grøfta annenhver dag. Ellers har du et poeng, en elbil med relativt høyt moment over hele registeret vil spinne løs som et uvær om ESP/antispinn ikke ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-10-30 06:27:16 +0100

Takk for utffyllende svar. Vi har en Skoda Octavia med 4x4 pr i dag. Det har vært den perfekte bilen for oss der vi bor. Men på grunn av ny situasjon som flytter enda lenger vekk og åpning av bom stasjoner der jeg bor, blir det altfor dyrt å fortsette å kjøre diesel fremover. Ut fra et kjapt regnestykke, kan vi spare rundt 35.000 i året med å kjøre elbil. Jeg har egentlig ikke lyst å gå over til elbil men det er vanskelig å argumentere mot dette. Da jeg kommer til å kjøre veldig mye, er jeg avhengig av å ha en elbil som har god garanti og dekker lang km stand. Jeg kommer kanskje til å kjøre 150.000km på mindre enn 5år. Da blir blikket rettet veldig lett mot disse koreanske bilene (Kia e-Niro, Hyundai Kona, Kia Soul...) som har veldig god garanti. Hva er deres erfaring med kjøring av slike biler på vinterføre? Hvor god/dårlig er koreanske biler med ESP ift VAG konsernet?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-10-30 13:43:31 +0100

Nja, har du lagt ditt daglige kjøremønster inn i regnearket her? Jeg tenker jo at du raskt nærmer deg en radius for din daglige kjøring som medfører at du må lade underveis. Å "fylle tanken" på en elbil på kommersielle ladestasjoner koster raskt like mye eller mer pr mil enn det koster å kjøre med dieselbrenneren. Nå har vi vel ikke helt "danske" tilstander ennå, der blir det fort både 20 og 30 kroner mila i "drivstoffutgifter" på de elbilene som bruker mest strøm pr mil.

Med hjemmelader blir regnestykket litt greire, men en forskriftsmessig innstallert hjemmelader koster raskt både 15 og 20 lapper, avhengig av hvor høyt strømtrekk vi snakker om. Det ligger også et betydelig potensiale for løpende kostnader knyttet til alt som går rundt på en elbil, fra dekk og bremser til hjulppheng og kraftoverføring. Man drasser tross alt på noen hundre kilo ekstra, det har sin pris, legg ti at det kan lønne seg å passe på at man ikke kjøper en elbil med tildels spesielle dekkdimensjoner og dekk med lav rullemotstand...f.ex trillebårdekka på en unevnelig tysk elbil koster nok til å gi en skikkelig bulk i familiebudsjettet :-) Dette gjelder selvfølgelig også for Skoda Octavia, men der tenker vi vanligvis litt mer på at de feite 20-tommers lavprofildekka kan være noe herk både å kjøre på og i forhold til slitasje og pris....med elbiler ser mange seg blinde på de potensielle "besparelsene" :-) Som vi vet...enkelte elbiler koster også skjorta å forsikre!

Legg til at batteripakkene "slites" vesentlig raskere enn en konvensjonell bil, det tilsier at den trenden vi allerede ser med et relativt høyt verditap på elbiler (spesielt markant når nyhetens interesse daler og det kommer nye modeller) vil forsterkes. Summa summarum bør du legge et konservativt anslag til grunn for den mulige besparelsen ved elbil. Den virkelige jokeren ligger imidlertid i fremtidige avgifter: stortingsvalget og neste års statsbudsjett kan vise seg å være et skjæringspunkt der økt årsavgift, en form for bruksavgift og bompenger for elbiler kommer som perler på en snor. Det er så enkelt som at vi er inne i en økonomisk nedgangstid som med sikkerhet vil vedvare i flere år fremover, staten må ha inntekter...da må man komme ned på jorda og legge føringer som begrenser "tapte avgifter" på det som til syvende og sist er rådyr symbolpolitikk.

The Bottom Line er at du er ekspertp å eget kjøremønster og egne behov. Om du f.ex har en jobb som gjør at du må kunne være tilgjengelig for arbeidsgiver H24/7, vil denne greie med fremkommelighet rykke et par hakk oppover på prioriteringslista. Om du har ganske grei og ordinær arbeidstid, kan du kanskje vente den ene timen det tar før veiene er brøyta skikkelig om morran'. De siste åra jeg var i arbe', var det førstnevnte kjøremønster som gjaldt, selv om jeg gjennom flere tiår hadde kommet frem med bakhjulstrekk hhv forhjulstrekk, valgte jeg firehjulstrekk når jeg kunne "flotte meg" med en feiende flott ny bil ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger