0

Ombygging av varebil til personbil

spurt 2020-10-28 17:45:52 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Jeg vurderer å kjøpe en isuzu d-max, men ønsker å sette bakseter i en slik bil. Har hørt noen rykter at etter et gitt årstall gjelder ikke "10års regelen" på gratis omregistrering fra vare til personbil, stemmer dette? Finner kalkulator hos statensvegvesen på hva som må betales i avgift på forskjellige biler, men ønsker å kjøpe en litt nyere modell å påsikt få inn elstra seter uten å måtte vinne i lotto for å få dette til..

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-29 18:13:29 +0200

Vel, kalkulatoren du nevner, vil i mange tilfeller kunne gi deg et korrekt svar om du har bilens registreringsnummer, men vil du være helt sikker før du løper og kjøper, ringer du tollvesenet med en kopi av bilens vognkort i hendene. Når det gjelder varebilavgifter har det vært så mye dill og dall opp gjennom åra at man skulle tro det var et rent sysselsettingstiltak for politikerne!

Først og fremt: siste versjon jeg finner,, er at alle varebiler med grønne skilt registert i Norge før 1. januar 2014 har 10 års nedskrivningstid på avgiften. Referansedatoen er første gangs registering i Norge, det innebærer at du skal ha tunga rett i munnen om det er en bruktimportert bil! For biler som er registert ETTER 1.januar 2014, skal beregnet engangsavgiftenedskrives over 30 år. Ved 10 års nedskrivningstid var det 0 % å betale, etter den nye nedskrivningstiden er det - om jeg ikke tar skammelig feil - ca 20 %. Det som er litt dumt, er at den avgiften du skal betale, beregnes ut fra gjeldende avgift på ny bil. Som du vet, det er stadig omlegginger av avgiftsystemet, du skal ikke se bort fra at det med forslagene som ligger inne for neste års statsbudsjett, kan være noen tusenlapper å spare på å være raskere enn Fantomet! CO2-utslipp som er høyere enn utslippene fra en tråsykkel blir eksempelvis straffet knallhardt fra neste år - om forslaget går igjennom.

Dernest er det sånn at kun biler som er typegodkjent som varebil i Europa kan få grønne skilter i Norge. Det kan være en barriere i enkelte tilfeller, men slik jeg forstår det, har du bestemt deg for et prosjekt som er knyttet opp til en bil som burde være problemfri i så måte. Men igjen: den kloke dobbeltsjekker med tollvesenet og Biltilsynet før han går i gang, ikke spesielt greit å måtte sprenge familebudsjettet og pantsette svigermor for å betale avgifter! Ellers bør du også rådføre deg me ditt lokale Biltilsyn for å få klarhet i hvordan du skal gå frem i forhold til godkjenning og omregistering, det er et par fallgruver der også. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar