0

hvilke bil bør jeg velge

spurt 2020-10-23 10:42:31 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! jeg vurderer å kjøpe meg en ny bil, denne gangen tenkte jeg å prøve meg på hybrid. Det står mellom Volkswagen golf gte og audi a3 e-tron, men er veldig usikker på hvilke jeg bør gå for. Syntes nesten Golfen er tøffere enn audi, men det som bekymrer meg litt er rust osv.. vet du noe om hvordan rust på golf Gte er kontra en audi a3 e-tron

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-23 14:05:30 +0100

Neppe noen stor forskjell på rustproblematikken her, tipper du vil se det samme om du tar en titt under som på andre europeiske biler: bunnplata har noe som minner om ustbeskyttelse, mens alt som er montert i ettertid kun er "beskyttet" med et tynt lag lakk. Ingen av delene holder mål til en norsk vinter og det kgl norske veivesens variant over temaet "vintervedlikehold", altså en blanding av salt og ymse andre godstoffer som sammen med vannet som uvegerlig følger med, formelig gafler i seg bilen din så du kan høre det lang vei! Og sier du ordet "hulromsbeskyttelse" er det ikke stort bedre der, fra rundt år 2000 og utover synes det som om dette med "rustbeskyttelse" har blitt en salderingspost der målet er å spare produksjonskostnader og selge nye biler!

Ellers kan man jo egentlig ikke klandre bilprodusentene, man legger seg på en middelvei som passer de store markedene. At man skal bruke store summer på å lage "rustfrie" biler til det norske markedet kan vi egentlig ikke forvente...og ja...jeg sier det "norske" markedet, fordi vi står i en særstilling når det gjelder myndighetenes holdning til piggdekk og vintervedlikehold. Verken i Finland eller Sverige har vi "norske" tilstander, bla svenske myndigheter sier som så, at piggdekk øker trafikksikkerheten, eventuelle ulemper og merkostnader er underordnet her.

Merk deg forøvrig at asiatiske biler blir understellsbehandlet når de kommer til Norge, det er ikke uten grunn. Vi som foretrekker tysk, bør gjøre det samme: sjekke om forhandleren har en avtalepris og kan ordne understellsbehandling for oss (Flere forhandlere har slike avtaler) eller kjøre bilen direkte til understellsbehandling selv. Spør gjerne forhandler om man har anbefalte firmaer, man skal vite hva man gjør når man understellsbehandler en moderne bil! Det er også viktig å velge en velrenommert aktør som gjør godt arbe', velg ut fra kvalitet, ikke pris! Og nei, det er ikke hårreisende dyrt, men ved all understellsbehandling er det sånn at man etter to-tre år bør sørge for etterbehandling. Det er så enkelt som at "godstoffet" tørker inn, under bilen får du også mekanisk slitasje. Ja, det finnes også de som tilbyr lanolin-behandling, eller "sauefett" som jo er en mer folkelig betegnelse på godstoffet her, men vær ops, selv om dette er gilde saker kreves det etterbehandling hvert år! Og bare så det er sagt: plastdekslene som er under bilen skal AV når jobben blir gjort, det er der en av forskjellene mellom "rimelig" og seriøse understellsbehandlere ligger!

Med hybrid er det dessuten en problemstilling som de som gjør jobben må ha kunnskap om: man bør unngå å sprøyte "godstoff" på kritiske steder som f.ex der batteriene er plassert. Nå har jo hybride drivlinjer vært på markedet en stund, hos en seriøs aktør har man denne kunnskapen.

"Rustgarantien"? Den som studerer vilkårene, vil raskt innse at den kloke heller sørger for at bilen ikke ruster....man legger IKKE verken bilens skjebne eller egen sikkerhet i hendene på en "rustgaranti" som - noe kynisk sett - ikke bidrar en pøkk ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger