0

Fordelingsgirkasse

spurt 2020-10-22 07:41:33 +0100

Hei. Jeg har en BMW X5, 2012-modell som har gått 99.000 km. Den har nå fått sin andre fordelingsgirkasse. Første skifte av fordelingsgirkassen var på 53.000 km. I sommer begynte samme symptomer igjen i form av rykking under akselerasjon og "gnaging" ved kraftig rattutslag. BMW-forhandleren konkluderte med at fordelingsgirkassen måtte skiftes (igjen). Begge skiftene har blitt dekket av garanti, så det har ikke medført noen kostnader for meg.

Bilen har ulik 255/50-19 foran og 285/45-19 bak på sommerdekkene. Fire nye dekk i denne dimensjonen av merket Hankook ble montert for tre år siden (2017) like etter at jeg fikk ny fordelingsgirkasse forrige gang. Jeg er klar over viktigheten av å samme rulleomkrets på alle fire hjul på en bil med firehjulstrekk. Dimensjonene jeg kjører på er i henhold til instruksjonsbok, og BMW-forhandleren/-verkstedet bekrefter også at disse dimensjonene er OK, og ikke noen medvirkende årsak til at fordelingsgirkassen feiler. Bakdekkene var i sommer mer slitt en fordekkene, og hadde ca. 2,5 mm. mindre mønsterdybde enn fordekkene. Nye dekk har derfor blitt montert igjen. Denne gang av merket Falken. Vinterdekkene har dimensjon 255/50-19 rund baut.

Jeg vil si at bilen blir pent kjørt. En sjelden gang med en varehenger til søppelfyllinga o.l. slik at mye slitasje i form av tunge lass er definitivt ikke noe tema.

BMW opererer med noe som heter "stjeremerkede dekk". Jeg forstår det slik at dette innebærer en større sikkerhet for at dekk med ulik dimensjon har lik rulleomkrets, men BMW-forhandleren sier at dette heller ikke har noe å si.

Det er greit med ny fordelingsgirkasse uten at jeg trenger å betale for det, men min bekymring ligger i årsaken til at dette skjer to ganger på under 100.000 km. Når skjer dette igjen? BMW-forhandleren kan ikke gi meg noe godt svar på hvorfor dette skjer annet at det av og til gjør det.

Hva kan være galt? Har ulik dekkdimensjon noe å si? Har ulik grad av slittasje på dekkene (ref. at det var ca. 2,5 mm. mindre mønsterdybde bak enn foran) noe å si? De har tross alt rullet like langt, og kun 2,5 sesong.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-23 10:27:24 +0100

Heisann – forstår godt at du blir litt bekymret.

Dette med fordelingsgirkasser og BMW X3 og X5 er en svakhet. Det er ikke uvanlig at de ryker. Dessverre. Akkurat årsaken eller hva / hvorfor de går i stykker kjenner jeg ikke godt nok til.

BMW er ekstremt vare for dette med dekk og rulleomkrets. Her virker det imidlertid som du har god kontroll og tar dette på alvor. Ettersom du også har verkstedets «velsignelse» her tviler jeg på om dette med dekk er årsaken i ditt tilfelle. Selv om BMW veldig anbefaler disse stjerne-dekkene …

Du har i alle fall to års delegaranti på den nye kassa, så får vi bare krysse fingrene for at den holder denne gangen.

Om det det verste skulle skje og at den ryker igjen vet jeg at det finnes forsterkede kasser å få fatt i til disse bilene. Kan jo hende du fikk en av disse ved siste bytte også.

Få bare ønske deg lykke til med fin bil!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2024-03-28 02:28:50 +0100

Selv om du sier at bilen din blir pent kjørt og ikke utsettes for tung last, kan kjøreatferd og bruksmønster likevel slope påvirke slitasjen på fordelingsgirkassen. Hyppig akselerasjon, kjøring i tøffe forhold eller kraftig manøvrering kan belaste drivlinjen og fordelingsgirkassen mer enn vanlig.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger