0

Bruk av deler ved reparasjon

spurt 2020-10-22 05:57:24 +0100

anonym bruker

Anonym

Har hatt bilen på merkeverksted 2 ganger hvor jeg har bedt om få den brukte delen, og hvor verkstedet nekter å gi meg delen. Ved spørsmål får jeg greie på at den bytte de innsprøtningsdysen var en brukt del som var fikset. Den gamle delen vill de sikkert ha få den reperarert og solgt på nytt. Ingen beskjed om den nye delen var en hyttefelt. Hvordan Jan jeg sjekke om delen var dårlig eller ikke. Etter min mening to lovbrudd. 1 skulle innformere om at jeg har to valg. Ny del eller oppgradert del var ikke en opsjon å ta stilling til. 2. Hvordan kan jeg vite at delen ikke virket når jeg ikke fikk den utlevert.

Jeg har mange andre opplevelser til merkeforhandlere som jeg har lyst til å fortelle om. Tar gjerne en prat med deg om hvordan jeg best kan bringe dette frem i dagen Mvh Pål Svensson Tappen 40 1337 Sandvika 95118316

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-24 09:07:34 +0100

Helt korrekt som Kamerat K sier, VAG har (som mange andre produsenter) et system med "byttedeler", der deler som har gått i støkker på kundens bil byttes ut med fabrikkoverhalte deler. Det er win-win for alle, for kunden kinnebærer det lavere pris enn tilfellet ville vært ved bruk av fabrikknye deler, og den delen du får, er for alle praktiske hensyn like god som en fabrikkny del. Og ja, du har også samme garanti for den jobben som er utført....jeg ville ikke bekymret meg whatsoever, det er svært sjelden et merkeverksted tirckser og mikser ved å fakturere deg for deler som man IKKE skifter ut. Årsaken til at du ikke får en pose gamle deler tilbake etter jobben burde være innlysende: delene går tilbake i byttesystemet for overhaling - eventuelt destruksjon om de mot formodning skulle være så slitt at de ikke kan brukes igjen.

For deg betyr det imidlertid ingen verdens ting, du kan ikke bruke dem til noe som helst: delene som er en del av dette byttesystemet er gjennomgående så krevende å overhale at selv ikke den mest ihuga garasjemekaniker har fnugg av mulighet til å gjøre den samme jobben der hjemme, gitt at vi snakker om tilnærmet samme kvaliteten på den overhalte delen i ettertid. Men igjen: systemet forutsetter at man har brukte deler som kan sirkulere. Om du vil overhale delene selv, jolly fine, bare å gå i gang, men da kan du IKKE nyte godt av fordelene med å kjøpe rimelige byttedeler OG beholde den brukte delen for å "overhale" den og bruke den neste gang! Sagt rett ut, da må du ha DITT EGET VERKSTED og sørge for hele kjeden SELV der hjemme i garasjen! Jeg har faktist gjort det i hine dage med Laddissene mine, etterhvert hadde jeg et ganske så komplett lager med både "hoggerdeler" fra forrige bil og "overhalte" deler, men dette er 40 år siden, mde biler som er så enkle å vedlikeholde at man ler hele veien til garasjen! Tro meg, selv om Octavia er greie biler, det er bokstavelig talt et halvt århundre mellom Lada 1500 og den bilen du har foran deg i dag, du vil IKKE glise lenge om du bare tenker tanken på å "overhale" innsprøytingsdyser der hjemme med deler og verktøy fra Biltema! DEt er en sikker vei til katastrofe, rett og slett!

I DET HELE TATT, alt du skriver tyder på dårlig kommunikasjon med verkstedet. Hvem som har skylda for dette, er ikke godt å si, men som regel er det en tosidig sak. Om du sjekker fakturaen en gang til, tipper jeg du finner formuleringer som sier at dette er "byttedeler", eventuelt et par ord som forklarer hva man har gjort. Om du teller til sånn omtrent 10000, tar en ispose på hodet og tar en hyggelig samtale med verkstmesteren, får du sannsynligvis en forklaring ala den du har fått av meg og kamerat K. Som nevnt, du sier ikke noe om hvilken generasjon Octavia du har flere varianter over temaet ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-10-23 19:33:24 +0100

Hm du sier verksted begår 2 lovbrudd, spørsmål er hva skal du med den brukte delen og hvordan skal du sjekke en innsprøytningsdyse om den virker eller ikke dette krever avansert testutstyr langt over det som er normalt til og med i et verksted. Dysene sendes oftest tilbake til Bosch, Siemens eller Delphi for såkalt refurbish som betyr at slitasje delene byttes og som igjen blir mye billigere for kunden.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-10-22 09:41:08 +0100

I hine dage brukte vi et finurlig lite verktøy for å gjøre hølet i dysene på motorsykkelforgassere større, hhv åpne dem fra tid til annen, men innsprøytingsdyser på en antagelig relativt ny bil, det være seg bensin eller diesel, er a complete different matter...det er liksom ikke sånn at det er smådeler som kan justeres eller byttes sånn uten videre, men for all del, en grundig rengjøring kan gjøre underverker! Da snakker vi om f.ex et ultralydbad. Det springende punktet her er hvorfor kommunikasjonen har skåret seg: normalt sett burde verkstmesteren ha redegjort for dette på en for deg forståelig måte. Kanhende dere burde ha en hyggelig samtale og oppklare ventuelle misforståelser? Ellers ville jeg vel anbefale å bruke et diesel-elektrisk verksted til slike ting som dette, det krever tross alt sin mann (eller kvinne) å gjøre en god jobb med har som har med innsprøytingsystemer å gjøre.

I Møllersystemet er det uansett sånn at du har en garanti på utført arbeid, i ditt sted ville jeg i første omgang ikke gjort mer ut av det enn å tatt ovenfornevnte samtale og spurt om hvor lang denne garantien er for den aktuelle jobben og tatt det derfra. Om bilen går greit og alt er jolly fine, og man ikke har tatt seg betalt for nye dyser, er det egentlig helt greit, selv om det nok har vært en uheldig kommunikasjon her. Som nevnt over, bruk gjerne et spesialverksted neste gang. Ellers skjærer det seg jo av og til med merkeverkstedet, det kan skje i de beste familier, da er "kuren" å finne en annen samarbeidspartner der kjemien stemmer bedre. Da tenker jeg på at man skal kunne ha full tillitt til at verkstedet gjør en god jobb, og ikke minst, at kommunikasjonen og tonen er som den skal.

I ditt nærområde har du helt sikkert flere alternativer, og Skoda er en såvidt grei bil at du kan benytte et frittstående, autorisert verksted til service og vedlikehold. Ja, det er normalt sett også rimeligere, men igjen: velg samarbeidspartner ut fra positive referanser og kvaliteten på arbeidet, ikke fokuser ensidig på pris. Når det gjelder innsprøytingsproblematikk, om du ikke får noen gode svar fra ditt merkeverksted, kan du ringe eller helst stikke innom et diesel-elektrisk verksted. Skriv gjerne opp en kortfattet liste med hva du lurer på i forkant, det hjelper på velviljen hos de som står bak disken. Jeg sier "stikke innom", fordi det alltid er enklere for den som skal forklare dette å tilpasse kommunikasjonen ti lden som spør når man står face to face. Da kan man også ta penn og papir til hjelp for å forklare ting på en enkel og mer forståelig måte. Og nei, diesel og dyseproblematikk er altså IKKE det man skal prøve å gå i dybden på! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger