0

Bytte eller beholde?

spurt 2020-10-20 14:04:54 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny

Jeg har en rav4 2006 modell der tre varsellamper til stadighet lyser og ber om sjekk av ABS, VCR og brake system. Har pga dette hatt bilen flere ganger på verksted for systemdiagnose, men siden lampene ikke har lyst akkurat der og da kan de ikke finne feilen. Dette er selvfølgelig meget frustrerende og ikke minst kostbart.
For en knapp uke siden gjorde jeg et nytt forsøk, i forbindelse med smøring og oljeskift, uten hell. Fikk derimot vite at både clutch og bremser bør byttes, og de rådet meg til å kvitte meg med bilen mens den fremdeles var kjørbar. Den har gått ca 218 000 km. Jeg er veldig i tvil om hva jeg burde gjøre her, for hvem vil vel kjøpe en bil med slike mangler? Jeg lever på uføretrygd og må uansett låne penger privat, så ikke mye og rutte med her i gården.

Håper du kan gi meg noen råd, og på forhånd takk

Med vennlig hilsen en peppermø i nød 👵🏼

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-20 19:07:01 +0200

Hei Vrien denne her, du må nok sette deg ned å regne på om det er andre alternativer for transport som kan være billigere. Må du bruke bil hver dag, går det buss dit du skal og tilbake, er noen taxi turer kanskje billigere enn årlig kostnad med å ha bil, kan butikken fks kjøre matvarer til deg hvis det er en av de viktigste årsakene til at du har bil ?. Clutch, bremser og problem med abs gjør at tusenlappene flyr faretruende fort bare clutch er kanskje 15000 kr og nye bremser koster også fort 5-10 000 kr hvis det skal byttes rund baut samt ++ for det uidentifiserte abs problemet ditt. Dette er ikke råd det er kun for å sette i gang tankevirksomhet med alternativer 😎

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-10-20 18:58:06 +0200

Vel, den feiende flotte Toyotaen din er tross alt ikke mer enn 14 år gammel, og etter min skala er den knapt nok innkjørt. Du sier ikke noe om det er et merkeverksted eller et tredjepartsverksted som er inne i bildet, men man skulle jo tro at de lampene du nevner, vil etterlate seg et spor i bilens diagnosesystem. Nå er jeg litt usikker på hva "VCR" er for noe rart, du er sikker på at det ikke er "VSC" du tenker på? Altså Toyotas variant over temaet ESP, eller stabilitetskontroll. Når du siker at du får varsellampe fra ABS og bremsesystemet, ville det være naturlig om den tredje lampa hadde med stabilitetsystemet å gjøre: disse tre er på mange vis et barn av samme mor, du kan si at de jobber sammen, og jeg tenker at en feil med en eller flere ABS-sensorer kan være årsaken her. Det kan også være kontaktfeil, og med alle forbehold, på andre bilmerker er ikke dette noen stor og voldsomt dyr affære. Men det kan være problematisk å finne den sensoren det eventuelt er feil på.

Du skriver også at verkstedet råder deg til "bytte bil" mens den "fremdeles er kjørbar".....javel...verken clutch eller bremser er noen stor greie. Om bilen ellers er rustfri og i normalt god stand, slik den burde være etter drøye 200.000 km og normalt god oppfølging, ville jeg henvendt meg til et annet verksted...fortrinnsvis et uavhengig, autorisert verksted....velg gjerne et verksted som en god venn har gode erfaringer med...og bedt om en kjapp vurdering ifht bremser/clutch og bedt om en pris. Spør om disse lampene samtidig og nevn ordet "ABS". Si at det koster deg 20-30.000 å fikse det som det andre verkstedet maler fanden på veggen for....da tar jeg godt i....da har du sannsynligvis god bil både en og to EU-kontroller til uten nevneverdige bekymringer. Del kostnaden på si 4 år....det blir ikke rare greiene pr år!

Til sammenligning vet jeg om et konkret tilfelle der en av mine venner byttet inn sin under et år gamle Toyota varevogn med 4WD og alt tenkelig utstyr........kun kjørt drøye 11000 km....verditapet var 150.000 blanke kroner - ett hundre og femti tusen! På din bil er verditapet pr år fremover neglisjerbart, men bruksverdien er den samme som da bilen var ny. For meg ville regnestykket vært enkelt, men igjen....forutsatt at resten av bilen er passet normalt godt på. Få gjerne en god venn til å se litt nærmere på bilen om du er i tvil mhp resten av bilen! Vi pensjonister må pinadø bruke vett, selv om bilbransjen gjerne vil pushe oss til å bytte bil og tjene penger på oss! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar