0

V90cc plug in?

spurt 2020-10-16 09:43:42 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Vi har lyst på v90cc men usikker siden de kun har diesel og bensin. Den mildhybriden bruker mer drivstoff ser det ut som. Vet du om de evt kommer med plugin?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-16 11:32:07 +0100

I disse tider kan det være klokt å putte fingeren i jorda og regne litt på totalbudsjettet for hva det faktisk koster å eie en bil....for ikke å snakke om å bytte i tide og utide! Noe kynisk sett, de som mener det er "økonomisk" å bytte bil f.ex annethvert år....eller sogar hvert år....hopper bukk over en vesentlig ting: de kan typisk kjøre "gratis" i innpå 10 år for overgangskostnaden, altså hva det koster å bytte ut den nesten-nye bilen de har! Og selv om man ikke bytter bil riktig så ofte, nedskrivningskosnaden er mange ganger høyere enn drivstoffbudsjettet.

Og når man ser på drivstoffbudsjettet, er det en feil mange gjør: de ser kun på det korte perspektivet. Den kloke ser på oppgitte forbrukstall, vurderer opp mot eget kjøremønster og ikke minst, egen kjørestil, og resonnerer seg frem til et estimat for gjennomsnittsforbruket året i mellom. Typisk drivstoff-forbruk for det være seg en dieselbil på si halvannet tonn med 2 liters motor fra en anerkjent produsent har vært ned mot lave 0.4 i de tider jeg pendlet 20-30.000 km i året og hadde et kjøremønster med overveiende langgkjøring. Med mer småkjøring svinger forbruket opp mot 0.5. Mer hokus-pokus er det ikke, dette tallet multipliserer man med forventet årlig kjørelengde og en forventet gjennomsnittlig drivstoffpris, vær gjerne konservativ, så får man et tall som absolutt ikke er avskrekkende! Det samme gjelder forøvrig servicebudsjettet, man skal rett og slett være leder for elbilforeningen eller noe annet morsomt for å innbille seg at drivstoff- og servcekostnader på en bil med konvensjonell drivlinje er det som trekker bilbuidsjettet like luukt til himmels! Det gir seg egentlig selv: løpende verditap og ikke minst bompenger er den store, stygge ulven her! Verditapet har forøvrig et ikke ubetydelig "påslag" som følge av det særnorske avgfitsnivået, uten at jeg vil dvele for meget ved akkurat det.

Ja, elbiler er foreløbig avgiftsfrie og bompengefrie, men dette vil ikke vedvare. Dessuten: billig "drivstoff" gjelder kun ved hjemmelading. Lader man langs veien, ja da blir det meget raskt like dyrt eller dyrere enn å kjøre dieselbil, ref elbilforeningen! Og den som skuer hen mot Danmark og EU, vil raskt oppdage at billig norsk strm er en betingelse for at elbil i det hele tatt skal være "billig" å kjøre med, den som kjører Tesla i Danmark kunne like gjerne kjørt bensin V-8!

Litt sånn er det med en lade-hybrid også: se hen til RAV4, en utmerket bil som finnes som både konvensjonell hybrid og ladbar hybrid: den konsvensjonelle hybriden har et drivstoff-forbruk over tid som matcher en dieselbrenner! Veldig bra, det gir typisk en titusenlapp eller to i årlige drivstoffutgifter for mange av oss! Så kom den "ladbare".....stiv pris og lite bagasjerom er en del av bildet her....og en forutsetning for at det skal være noe poeng...er at man har et kjøreømønster der man først og fremst kan lade hjemme....og for 90+ % av kjøringen ikke kjører lenger enn at den ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger