0

Koble ut skiltgjenkjenning

spurt 2020-10-09 10:35:35 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Jeg fikk levert en Audi e-tron i høst og er stort sett veldig fornøyd med bilen.

En liten utfordring jeg ennå ikke har løst er at trafikkskiltgjenkjenningen ganske ofte endrer fartsgrensen uten at det samsvarer med faktisk fartsgrense - eksempelvis på E6 over Heimdal sørover fra Trondheim. Litt kjedelig når en i tett kø i 80 km/t plutselig automatisk bremser ned til 50 - tilsvarende også på E39 forbi Buvika i Skaun.

Kan detvære mulig å koble ut skiltgjenkjenningen og samtidig beholde de øvrige systemene fartskontrollsystemet?

Mvh Alf Vold

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-09 15:21:07 +0100

Slik jeg forstår det, er Audis prediktive cruisekontroll i stor grad basert på informasjon fra navigasjonsystemet. Er du sikker på at det er skiltleseren som er roten til problemet her, og ikke feil informasjon i den til enhver tid gjeldende versjonen av kartverket som navigasjonsystemet benytter? Jeg spør, fordi jeg har en eldre versjon av skiltlesersystemet, svært sjelden skiltleseren gir feil informasjon. Ja, det hender at den ikke klarer å lese skilter, men da skriker den som regel på hjælp og sier at ruta er skitten....f.ex lav vintersol og heftig regn kan gi en slik respons.

På min bil skal det visstnok være mulighet for å benytte en form for fartsbegrensning, men for meg er det ikke aktuelt å legge skjebnen til førerkortet i hendene på et assistentsystem. En av mine leveregler er "stol aldri på en datamaskin"! Jeg setter maksfarta selv, jeg styrer den selv, det er så alikevel kun snakk om et par tastetrykk, og jeg følger med på såvel trafikkskilter som kjørekomputerens angivelse av gjeldende fartsgrense. Verre er det ikke, tipper det er problemfritt å bruke også din cruisekontroll som en vanlig adaptiv cruisekontroll.

Det som jeg ville undret på om jeg hadde hatt en slik funksjonalitet, var hvorvidt cruisekontrollen baserte seg på den ene eller andre kilden her....eventuelt begge...og hvordan den var satt opp til å reagere om det oppstår avvik mellom de to. Om du som bruker kan endre hvilke kilde som skal legges til grunn, finner du i bilens instruksjonsbok, verre er det ikke. Om det IKKE er en del av brukerstyrt funksjonalitet, ville jeg spurt verkstedet...og kan ikke de tilby en tilfredstillende løsning, må du høyere opp i systemet....eventuelt finne en aktør med spisskompetanse på tuling med bilens styringsystemer som kan gå inn på systemnivå og endre dette i tråd med dine ønsker. I ditt sted ville jeg imidlertid begynt med bilens instruksjonbok og trykket meg gjennom oppsettet....du skal ikke se bort fra at du kan finne en løsning på egen hånd, bare du har litt tålmodighet. Dette dreier seg til syvende og sist om et enkelt oppsett av en data-duppeditt, og som det sto på veggen over hodet mitt på jobben en gang i tiden: data = dobbelt arbeid for alle!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger