Ja, du har forsåvidt et poeng, både Moskwitch og Lada hadde faktisk oljetrykksmåler som standard i hine dage! Det var greit å ha når en ellers dyktig mekanikerlærling gjorde som han ble tilsagt: han tappa olja på Laddisen vår, men ingen hadde jo bedt ham om å fylle på olje igjen etterpå :-) Min dengang ikke så veldig gamle mor reagerte ikke på nåla på oljetrykkmåleren, men det var to røde lamper som hun stusset på: en i oljetrykkmåleren, en i bånn av turtelleren. Nå var jo ikke motoren skåltom, det var en halvliter i filteret og en del olje i lagrene, så det gikk i likaste laget, men som du er inne på, med dagens biler er det for sent i går når oljelampa lyser opp!
Så ja, en oljetrykkmåler er definitivt greit å ha, men det er lenge siden jeg har sett en sånn. Det kan ha flere årsaker, en av dem har nok med økonomi og produksjon å gjøre. Det vi likevel skal huske på, er at oljetrøkket faller som en murstein når olja blir gjennomvarm. For min del har jeg siden tidenes morgen unngått å jage turtall og stresse motoren til olja er nettopp det: gjennomvarm.
Med oljetrykkmåleren var det enkelt å følge med på dette: når trykket falt, kunne jeg gi litt mer gass. Ut over en "oljeplugg" (ja, du leste riktig) som skvatt ut på Moskwitchen min og nevnte hnedelse på en av Laddisene har jeg imidlertid aldri opplevd for lite olje. Men som du er inne på, når motoren er praktisk talt tom for olje, står oljetrykkkmåleren faktisk et hakk lenger ned enn "bånn" av skalaen. Det som er litt dumt er at den står ganske så langt nede ellers også: selv med korrekt oljemengde hadde Laddisen typisk et utslag på si kun 1/4 av fullt utslag ved kald motor når olja ble varm. Det er mao ikke et spesielt fintfølende instrument, det er altså ingen vei utenom, det er en god regel å peile olja med passende intervaller uansett. Når jeg etterhvert måtte gå over til VW diesel, der oljetrykkmåler aldri har vært så mye som påtenkt engang, har det følgelig aldri vært noe problem: gode vaner med jevnlig oljeskift og peile olja i dann og vann gjør susen, det også!
En aldri så liten digresjon er på sin plass her: "longlife" service, som så altfor mange bilfabrikanter har lagt seg på, burde vært forbudt ved lov. Med en dieselbrenner skifter man olje hver 15.000, til nød hver 20.000 om man har et kjøremønster med ekspesjonelt mye langkjøring. Dessuten, dette kan ikke påpekes for ofte: alltid filterbytte ved oljeskift. Å spare på olje og folter = spare seg til fant.
The Bottom Line er at en oljetemperaturmåler, som iallefall kan trekkes ut fra kjørecomputeren i mange moderne biler, er vel så nyttig som en oljetrykkmåler. Den forteller når olja er gjennomvarm, og for den som har gode rutiner fra hine dage med faktisk å følge med på hva instrumentene forteller, vil ... (more)