0

Nesten alle biler

spurt 2020-10-06 13:10:25 +0100

anonym bruker

Anonym

Hvorfor er det ikke oljetrykks måler (instrument ) i biler lenger ? Jeg synes det var veldig greit å ha , isteden for en lampe som lyser når det nesten er for sent ! Bedre enn turteller som man aldri tenker over , særlig for oss som har automat . MB er valgt som eksempel !

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-06 15:07:32 +0100

Ja, du har forsåvidt et poeng, både Moskwitch og Lada hadde faktisk oljetrykksmåler som standard i hine dage! Det var greit å ha når en ellers dyktig mekanikerlærling gjorde som han ble tilsagt: han tappa olja på Laddisen vår, men ingen hadde jo bedt ham om å fylle på olje igjen etterpå :-) Min dengang ikke så veldig gamle mor reagerte ikke på nåla på oljetrykkmåleren, men det var to røde lamper som hun stusset på: en i oljetrykkmåleren, en i bånn av turtelleren. Nå var jo ikke motoren skåltom, det var en halvliter i filteret og en del olje i lagrene, så det gikk i likaste laget, men som du er inne på, med dagens biler er det for sent i går når oljelampa lyser opp!

Så ja, en oljetrykkmåler er definitivt greit å ha, men det er lenge siden jeg har sett en sånn. Det kan ha flere årsaker, en av dem har nok med økonomi og produksjon å gjøre. Det vi likevel skal huske på, er at oljetrøkket faller som en murstein når olja blir gjennomvarm. For min del har jeg siden tidenes morgen unngått å jage turtall og stresse motoren til olja er nettopp det: gjennomvarm.

Med oljetrykkmåleren var det enkelt å følge med på dette: når trykket falt, kunne jeg gi litt mer gass. Ut over en "oljeplugg" (ja, du leste riktig) som skvatt ut på Moskwitchen min og nevnte hnedelse på en av Laddisene har jeg imidlertid aldri opplevd for lite olje. Men som du er inne på, når motoren er praktisk talt tom for olje, står oljetrykkkmåleren faktisk et hakk lenger ned enn "bånn" av skalaen. Det som er litt dumt er at den står ganske så langt nede ellers også: selv med korrekt oljemengde hadde Laddisen typisk et utslag på si kun 1/4 av fullt utslag ved kald motor når olja ble varm. Det er mao ikke et spesielt fintfølende instrument, det er altså ingen vei utenom, det er en god regel å peile olja med passende intervaller uansett. Når jeg etterhvert måtte gå over til VW diesel, der oljetrykkmåler aldri har vært så mye som påtenkt engang, har det følgelig aldri vært noe problem: gode vaner med jevnlig oljeskift og peile olja i dann og vann gjør susen, det også!

En aldri så liten digresjon er på sin plass her: "longlife" service, som så altfor mange bilfabrikanter har lagt seg på, burde vært forbudt ved lov. Med en dieselbrenner skifter man olje hver 15.000, til nød hver 20.000 om man har et kjøremønster med ekspesjonelt mye langkjøring. Dessuten, dette kan ikke påpekes for ofte: alltid filterbytte ved oljeskift. Å spare på olje og folter = spare seg til fant.

The Bottom Line er at en oljetemperaturmåler, som iallefall kan trekkes ut fra kjørecomputeren i mange moderne biler, er vel så nyttig som en oljetrykkmåler. Den forteller når olja er gjennomvarm, og for den som har gode rutiner fra hine dage med faktisk å følge med på hva instrumentene forteller, vil ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-10-06 15:43:19 +0100

Hei Jeg har hatt mange biler opp igjennom og kan vel ikke huske at noen av de hadde oljetrykks måler men vet jo ikke hvor langt tilbake i tid du sikter til. Mercedes har jeg enda tilgode å eie så kanskje de har hatt oljetrykksmåler opp til nylig tid hva vet jeg. Tror nok den lampen rett foran deg som lyser opp når oljetrykk forsvinner er beste løsning her. Hadde nok tatt vekk litt oppmerksomhet fra kjøringen hvis du hele tiden satt og fulgte med på et manometer for oljetrykk til motoren. Turteller derimot er et bra hjelpemiddel og forteller mye om hvordan motoren har det også på biler med automat da sluring i converter eller at kassen ikke skifter gir når den skal direkte gir tilbakemelding om dette til turtelleren og er en av de viktigste hjelpemiddlene ved feilsøking på en automat kasse. På en manuell er det til god hjelp for de som ikke kan høre hvordan motoren har det og som alltid ville ha kjørt på tredje gir.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-10-07 00:30:44 +0100

Ja, som Kamerat K sier, det er ikke akkurat hverdagskost med oljetrykksmåler, men vår alles kjære Moskwitch hadde faktisk oljetrykksmåler fra 1957 og oppover til de siste modellene! Litt som Freia Melkesjokolade den gang Freia var norsk: ingen over, ingen ved siden!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger