0

Kjøp/salg av bil - Personvern/GDPR

spurt 2020-10-06 07:46:59 +0100

Hei Benny! Jeg kjøpte en brukt 2011Tiguan fra en forhandler for ca 6mnd siden. En del feil ble påpekt av undertegnede og utbedret uten problemer av forhandleren. Innenfor garantitiden spurte jeg om å få tilgang til bilens historikk, herunder verkstedsbesøk, innkallinger, utbedringer osv. Jeg vet fra serviceheftet at bilen ble kjøpt ny hos denne forhandleren, for så å bli byttet inn og solgt som bruktbil. Da jeg kjøpte bilen ble det muntlig opplyst om at blant annet dempere, mellomaksling og opplagring av denne har blitt byttet som en del av garanti. Skriftlig bevis får jeg altså ikke utlevert på grunn av personvernet til forrige eier. Hva? Trenger da vel ikke navnet til personen, jeg vil ha tilgang til bilens historikk. Jeg blir med en gang mistenkelig på at forhandleren skjuler seg bak denne GDPR som det så fint heter. For min egen del, samler jeg alt av kvitteringer og bevis på utbedringer for at en eventuell neste eier skal føle seg trygg(ere).

Takker for svar!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-06 08:49:46 +0100

updated 2020-10-06 13:38:01 +0100

Hei Det er verkstedet som logger info som eier informasjonen(copyright), du får gjerne muntlig høre hva som er lagt inn om bilen og av og til får du stå bak og lese selv på skjermen. Verksted logger flere ting i prosessen med arbeid på bilen blant annet hvilken mekaniker som utfører jobben, hendelser knyttet til jobben eksakt tidsbruk osv. Noe av informasjonen har derfor bare interesse for verkstedet selv blant annet tidsbruk på forkjellige jobber, deler nødvendig samt problemer som kan eller oppsto oppstå under den spesifikke jobben og de trenger derfor ikke å gi ut denne infoen. Kvitteringen derimot som lenkes til jobben bør jo samles på og legges i bilen slik at man får en historikk når man selger bilen ang service og utskifting av deler.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-10-06 11:22:53 +0100

En tilføyelse her: bla Møller har opp gjennom tidene jevnlig markedsført nettopp verkstdeshistorikken som en "merverdi" for kundene som er trofaste mot VAG-konsernets respektive bilmerker og veelger merkeverksted fremfor uavhengige verksteder. Jeg vil anta at du snakker om nettopp merkeverkstedenes historikk her, da faller det på sin egen urimelighet at du ikke skal få utskrift av et dokument som ikke bare gir kunden mulighet til å få en unik oversikt over egen bil og løpende vedlikehold, det er også et svært godt verktøy for å avsløre svindel med kjørelengden . Som de fleste vet, dette skjer i de beste familier, og enhver seriøs aktør i markedet bør være opptatt av å bidra til å redusere omfanget av slike "justeringer". Å holde tilbake slik dokumentasjon har ingen verdens ting med "personvern" å gjøre, og bare så det er sagt: Møllers system er lagt opp på en måte som filtrerer bort den "bedriftspesifikke" informasjonen som Kamerat K ganske korrekt nevner, og den informasjonen kunden kan ha interesse av.

Ingen ville akseptert at forhandler f.ex inndro bilens servicehefte ved eierskifte og påberopte seg "personvernet"! Min subjektive oppfatning er at verkstedshistorikken er et dokument som i realiteten er kjøpt og betalt av bilens respektive eiere, når du som neste eier overtar bilen, er innsyn i hva som faktisk er gjort med bilen underveis, en selvfølge. Som nevnt i tidligere svar i samme sak, jeg ville ikke engang vurdert å kjøpt en bruktbil uten utskrift av historikken. I ditt sted ville jeg ikke gitt meg her, jeg ville søkt råd hos hhv NAF og Datatilsynet.

The Bottom Line er at man faktisk får full utskrift av verkstedshistorikken om man benytter et autorisert tredjepartsverkted.....meg bekjent har de aller fleste et system som på lik linje med merkeverkstedene, registrerer hva som blir gjort og når det blir gjort. Ja, en del av dette er også fakturerte timer, fakturabeløpet, moms og hele pakka, men det er pinadø ikke "bedriftsintern" informasjon. Noe kynisk sett, for meg fremstår Møllers nye policy her som nok en grunn til at seriøse kunder bør vurdere å velge uavhengige, autoriserte verksteder fremfor merkeverkstedene.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger