Nja...det beste ville vært en Golf7 med nyeste generasjon av firehjulstrekket, fortrinnsvis med 2.0 TDI, altså 150 hk dieselmotor. Det tilsier imidlertid et noe høyere budsjett enn det du har til rådighet, for ditt budsjett vil imidlertid Golf 6 som Jetta og New Beetle være innen rekkevidde. Om du virkelig trenger firehjulstrekk, avhenger av bakken, dekka og ikke minst, din erfaring med vinterkjøring. Om vi tar dette først: firehjulstrekk er det klart beste alternativet, da kommer du opp uansett, og med Golf 6 snakker vi Haldex4, det fungerer helt greit og gir deg økt trygghet på vinterføre generelt, og du kommer opp bakken uten angst og beven.
Men, det er et stort men: du må ha de beste dekka du kan kjøpe for penger: om du prioriterer vinteregenskaper, er det bare Nokian Hakkepellita som gjelder, med eller uten pigg. Bare så det er nevnt: jeg har gjennom et langt arbeidsliv vært avhengig av å komme frem H24/7, jeg har prøvd de fleste nordiske vinterdekka, de siste 10-15 åra i arbeid gikk det kun på Nokian. Ingen over, ingen ved siden. Continental er en god nummer to, et perfekt allround-dekk, men ikke riktig "der" på seriøst vinterføre. Ellers er det en ting som skiller VAG fra flere andre biler i markedet: man har hatt en svært god ESP/antispinn siden dette kom, ESP er som du sikkert vet, et system som sikrer bilens stabilitet mens antispinn hindrer hjulspinn. Sammen med firehjulstrekk er dette en drøm! Med forhjulstrekk fungerer det også greit, alle de bilene jeg nevner over har en Golf i bunnen og det som etter min oppfatning er markedets beste ESP/antispinn. Du kommer frem, men igjen: det kommer veldig an på bakken! Å kjøre opp en virkelig bratt bakke med forhjulstrekk er en krevende oppgave for de fleste, selv jeg har seilt med rumpa på bilen først ned bratte bakker mer enn en gang!
Vil du satse på firehjulstrekk, er det Golf som gjelder, HER har du et utvalg av biler i din prisiklasse: https://www.finn.no/car/used/search.h...from=0&priceto=110000&wheel_drive=2
Som du ser, prisene er ikke halvgale, spesielt ikke for biler som har rulla et par hundre tusen kilometer. Jeg anbefaler generelt TDI, altså diesel, spesielt 1.9 TDI holder lett 500.000 km og mer, gitt en ting: OLJESKIFT MED FILTERBYTTE hver 15.000 km! LES OGSÅ BENNYS ARTIKKEL OM "BILLIGBILER" som ble publisert i forrige uke nøye, der er det mange gode tips! I tillegg: ta utskrift av sjekklistene for bilkjøp/prøvekjøring på Motors hjemmesider og ta deg tid til å sjekke aktuelle biler så godt du kan, det lønner seg i lengden! Få gjerne med deg en god venn som kan det du ikke kan, så kan det fort gå bra! Og, jeg kan aldri få sagt det sterkt nok: det er bilens faktiske stand som betyr noe, ikke kjørelengden. Vær spesielt ops på rust! Ser du rust, gå videre, det du ser er ofte toppen ... (more)