0

Sportsbiler og norsk veistandard?

spurt 2020-09-22 10:29:15 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Har skaffet meg en pen Audi TT som jeg er blitt veldig glad i. Selv om den ikke er særlig ekstrem på noen måte, har den etter mitt syn veldig mange av de rendyrkede sportsbilenes gode egenskaper. Kort sag en liten vitaminpille av en bil! Problemet er imidlertid at de svingete og kuperte omveiene man gjerne kjører slike biler på stedvis er av ganske elendig standard, med sprekker, kanter, hull og det jeg av mangel på et bedre uttrykk vil kalle "naturlige fartsdumper". Med kort dempervandring og sportslig understell blir det ofte mye bevegelse, og av og til noen harde støt som jeg frykter kan skade både felger, dempere og fjærer. Opplever ofte at jeg tidvis kjører med hjertet i halsen, til tross for at farten ligger godt under det tillatte. Jeg antar at bilprodusentene bygger inn visse marginer, men det jeg lurer på er om det er mulig å si noe om hvor mye juling disse bilene faktisk tåler?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-22 21:11:28 +0100

Ja, her har du en spennende bil, både designmessig og på alle andre vis, som pynten på kaka får du også mer spenning enn du nok setter pris på med vår fantastiske norske veistandard! Ikke for ingenting at Norge ligger på andre plass på den gjeve lista over nasjoner i Europa med LAVEST snitthastighet i veinettet! Og ja, du har hlt rett, bilen din får garantert til tider mye mer juling enn den burde ha, dekk, felger og dempere er strengt tatt bare fornavnet her, du har formodentlig også denne fantastiske multilink forstillinga og et bakhjulsoppheng som nok også er av den sorten som ikke er spesielt godt egnet på norske veiet. Cluet her er å sjekke jevnlig og sørge for at eventuell slitasje ikke får forplante seg videre og generere følgeskader: jeg tenker litt på at om ET ledd i mulitlinkforstillinga begynner å slarke, ja da øker belastningen på resten, og vips, så har du moroa gående! Ja, jeg hadde i sin tid Passat B5 med nettopp en slik fantastisk forstilling som jeg kjørte lenger enn langt med, både på norske veier og på steder der ingen skulle tro at noen ville kjøre med en sånn fjong bil i russisk Karelia. Det gikk jo greit, det ble ikke mer enn to komplette utskiftninger av forstillinga gjennom hele bilens levetid eller snaue 500.000 km. Men det ble et par omganger der de mest utsatte linkarmene ble skiftet....det er det vi kaller preventivt vedlikehold!

I det hele tatt, det dreier seg om å prøve å unngå de verste veiene, og om man likevel kommer på steder der man ikke burde vært, ja da kjører man meget piano for å slippe å herpe bilen og ha hjertet øverst oppe i halsen. Verre er det ikke, en bil er jo til for å brukes! Ja, det er jo litt kjipt at bilen din strengt tatt passer best på motorveier i det store utland, men den er jo som du har oppdaget, ikke spesielt ekstrem: det er en god allrounder som utmerket godt kan brukes her hjemme. Du må bare være litt mer oppmerksom, litt mer forsiktig, for som du forsåvidt er inne på, det er ingen fasit for for hvor mye juling bilen tåler. Den er rett og slett ikke konstruert for å få mye juling av den sorten den påføres av norsk veistandard! Men med enkle, forebyggende tiltak og gode vedlikeholdsrutiner, der du fanger opp begynnende slark osv og sørger for å skifte ting og tang FØR det går riktig galt.....skriv gjerne ordene "forebyggende vedlikehold" på veggen der hjemme og sett av litt ekstra penger....så kan det fort gå bra! Og du, tenk også tanken på understellsbehandling, vinteren og saltinga tar rotta på selv en feiende flott Audi! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger