0

Kjente problemer med V40 CC

spurt 2020-09-22 10:28:27 +0100

tg gravatarbilde

updated 2020-09-22 19:17:52 +0100

Hei Benny. Vi har nettopp skaffet oss en brukt 2018 V40 CC (automat), og siden dette er vår første Volvo så lurte jeg på om hva som er de mest kjente "feilene" som denne modellen erfaringsmessig har "slitt" med?

Annen ting, vi opplever når vi fjern opplåser bilen så starter radiator/kjølevifte slik at vi hører at den "spinner rundt" når vi kommer nært bil. Med en gang vi åpner dør/bagasjerom, så slutter denne viftelyden. Dette regner jeg med sikkert er standard for modell. Spørsmålet mitt dreier seg om at det av og til høres ut som en type plystrelyd når denne viften setter igang. Kan det være noe luftfilter eller lignende som kanskje innimellom er årsaken til noe slikt, og bør vurderes byttet?

Lurer også litt på bremser på denne modellen, det oppleves til tider som at bremsene "høgger" til når man bremser, selv om man føler man bremser kontrollert (altså, ikke panikkbremser der man trør ned bremsepedal helt umiddelbart om du skjønner). Er bremser på disse bilene noe der man må være påpasselig med hvordan man bremser, eller kan opplevelse av høgging tyde på at det er noe i bremseskive/klosser/bremsekloss hus eller hva det heter igjen, som kan være årsak...?

Siste ting, det oppleves av og til at girkasse også "høgger" til innimellom, iallfall når man akselererer litt mer enn normalt. Det kan være at jeg bare ikke er vant til denne type clutch, da tidligere biler har vært av årsmodeller 2000 og tidligere.... Så overgang til 2018 vil jo uansett være betydelig :)

EDIT: 1 - Kan utdype litt ang. bremser: Jeg har lagt merke til en veldig gnelle lyd under oppbremsing spesielt ved lav fart (<50km/t og ned ca), der lyden best kan betegnes på gammelt fagspråk som problem med "gods mot gods". Visuel inspeksjon av bremser virker ok mtp skiver og klosser....

2 - Kan godt være at den ulyd jeg hører, er "normalt" i 2020 på denne type bilmodeller, eller at komposisjonen mellom bremsebelegg og bremseskiver er av en sånn måte på dagens biler der dette er normalt (kjeramisk/kompositt o.l)

3 - Og ang. automatkasse: Er det kjente utfordringer med automatkasse på disse bilene, spesifikt knyttet mot girvekslinger mellom D og R?

Ønsker deg en riktig så fin dag videre, Benny!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-23 11:18:38 +0100

updated 2020-09-23 11:20:50 +0100

Heisann! Volvo V40 bygde jo på velkjent teknikk (og Ford Fockus) og oppleves vel som en bil uten de helt store gjenganger-feilene. Litt små-rusk var det riktignok til å begynne med i form av dårlige vindusspylere og blafrende instumentbelysning. Dette er vel trolig fikset opp i nå.

Bremser og forstilling har liksom vært en akilleshæl hos Volvo. Men også dette er bedre på V40, enn på tidligere modeller.

Bremsene kan nok fortsatt ruste. Det gjør de på alle biler, enten det er Tesla, Toyota eller Volvo.

1. Høres ut som det er tid for en bremse-service. Demonter, rengjør, sjekk og smør opp. Kanskje kan det være smart å skifte til nye klosser i samme slengen. Om det er byttet klosser før kan det jo være brukt en billig-type. Sjekk også skivene godt på innsiden og ta bort evt. slitekant – om det finnes.

2. Det er ikke keramiske bremser på en V40 – så disse skal lage helt minimalt med lyd under bruk.

3. Regner med at du har en Powerskift-girkasse i denne. Jeg kjenner disse girkassene som helt OK, man havarier har også forekommet. Her er det viktig å følge serviceprogrammet til punkt og prikke. Pass på at bilen står HELT stille før det veksles mellom D og R.

Ellers ønsker jeg deg lykke til med fin bruktbil. Denne kommer du til å bli fornøyd med!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger